Index Vakbarát Hírportál

Magyar trolit tesztel a BKV, de használt németet vesz

2010.09.24. 12:42

Jövő hét hétfőtől magyar trolibuszt tesztel a BKV. Venni egyelőre azonban nem új, hanem használt trolit vásárolhat a cég Németországból. A BKV troliflottája 162 járműből áll, ebből 31 darab már meghaladta a 30 éves kort, állapotuk kritikus.

A BKV troliflottája jelenleg 84 darab Ikarus 280T, 1 darab Ikarus 411T , 15 darab Ikarus 412T, 15 darab Ikarus 435T, 16 Solaris és 31 darab 30 éves átlagéletkorú orosz ZIU-9-es buszból áll. Az utóbbiak vannak a legkritikusabb állapotban.

Információink szerint a BKV hamarosan kiír egy tendert használt trolibuszok beszerzésére. A kiírás egybeesik azzal, hogy az eberswaldei közlekedési vállalat meghirdette 15 darab használt MAN NGE 152 típusú troliját, darabonként mintegy 9 millió forintért, ami ahhoz képest hogy egy új trolibusz ára meghaladja a százmillió forint forintot is, nem rossz ár.

Utoljára 2004. januárjában írt ki pályázatot 30 darab (plusz-mínusz 50 százalék) trolibuszra a BKV. A pályázatra négy ajánlat (Szegedi Közlekedési Kft., Ganz Transelektro, Ikarusbus, Skoda Electric) érkezett, amelyek közül a Ganz Transelektro Rt. lett a nyertes.

A trolibuszokat 2008. április közepéig kellett volna leszállítania. Hatot le is szállított, ám időközben csődbe ment. Az utód Ganz Skoda Zrt. még további tizet legyártott és átadott (ez az összesen 16 Solaris busz a BKV legkorszerűbb trolija). Bár a pénz meglett volna a további 29 busz megvásárlására, a BKV végül elállt a folytatástól.

A próbabusz Szegedről érkezik

A Szegedi Közlekedési Társaság saját fejlesztésű trolibusza mutatkozik be szeptember 27. és október 3. között Budapesten, a 80-as és a 80A jelű járatok vonalán. A teljesen alacsonypadlós, csuklós, klimatizált trolibusz arca a rendszeres tesztelők számára régi ismerős, hiszen az Ikarus 187V karosszériáját kapta meg, áll a BKV közleményében.

Az SZKT-ARC Tr187/TV.EU típusnévre hallgató környezetbarát jármű mozgatásáról 3 fázisú, 240 kW teljesítményű Skoda aszinkron motor gondoskodik. Utasai négy tágas ajtón, lépcsőzés nélkül léphetnek az utastérbe, a babakocsival vagy kerekesszékkel érkezők elé pedig akár „le is térdel”, a troli, hiszen karosszériája könnyedén oldalra billenthető.

Nyáron nagyteljesítményű klímaberendezés, télen pedig elektromos fűtőberendezés biztosítja utazás közben a megfelelő hőmérsékletet, de a nagyméretű, elhúzható, anyagában színezett biztonsági üvegek segítségével az utasok is változtathatnak az utastér klímáján. Az utasok informálását elektronikus és akusztikus utastájékoztató rendszer is segíti.

Az új, magyar fejlesztésű trolibuszra szeptember 27. és október 3. között bárki felszállhat érvényes jegy vagy bérlet nélkül: az utazás díja mindössze egy vélemény. A BKV várja az észrevételeket a BKV INFO, azaz a 06-1-258-4636 telefonszámon, vagy az ugyfelszolgalat@bkv.hu e-mail címen. A teszttrolibusz menetrendje és részletesebb műszaki paraméterei ezen a linken találhatók.

Rovatok