Index Vakbarát Hírportál

Sajtot, whiskyt és jégkrémet szinte csak nagy boltban veszünk

2016. január 7., csütörtök 13:04

Tavaly, a karácsonyt kivéve jóval több élelmiszert vettünk. Értékben, és mennyiségben is 4 százalékkal többet, mint előző hasonló időszakban, áll a Nielsen legújabb elemzésében. 2014. decembere és 2015 novembere közt különösen a budapestiek és a környékbeliek vettek sok ételt, ők 6 százalékkal vettek többet, míg a délkeleti és északnyugati megyékben csak 3 százalékos volt a bővülés. 

Emellett leállt a hipermarketek folyamatos térnyerése. Leginkább stagnált a piacszerkezet az eladótér méretét nézve, a 400 négyzetméternél nagyobb üzletekben vesszük az ételeink kétharmadát továbbra is, bár kis boltok szerepe tovább csökkent.   

Egyes termékeknél azonban nagyok lehetnek a különbségek. Így például a nagy, 400 négyzetméternél nagyobb boltokban vettük meg az összes Magyarországon eladott whisky 89 százalékát. A jégkrémnél ez 77 százalék, a sajtoknál 79 százalék. 

Viszont 200 négyzetméternél kisebb boltokban veszünk inkább sört, szeletelt csokit vagy szénsavas üdítőket. Ezek nem annyira kizárólagosak már, mint a nagy boltoknál, százalékban sorrendben 39, 45, és 42 százalékot vittel ezeknél a kis boltok a teljes forgalomból.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség azt közölte, hogy az egész kiskereskedelmi forgalom 3-4 százalékkal bővülhetett tavaly, de idénre ez bővülési ütem a számításaik szerint visszalassul. Szerintük jórészt egyszeri körülmények dobták meg a tavalyi bővülést, így például az alacsony olajár, kifut az online pénztárgépek piactisztító hatása, nem lesz már több de devizás mentőcsomag se várhatóan, és a gazdaság egésze is visszalassul. 

Rovatok