Index Vakbarát Hírportál

Pont karácsony előtt állhat le a Ryanair

2017. december 12., kedd 18:32

Odáig fajult a Ryanair és a pilótái közti ellentét, hogy nagyobb méretű sztrájk jöhet idén. Az ír pilótáik jelentős részét is tömörítő szervezet nemrég a szervezett fellépésre szavazott a vállalat ellen, írja az Irish Times. Az írek pont karácsony előtt bénítanák meg a forgalmat, de nem pont karácsonykor, legalábbis a mostani hírek szerint. A pilóták és a Ryanair közti konfliktusról legutóbb itt írtunk hosszabb cikket. 

Az még nem világos, hogy pontosan mikor lehet a sztrájk, de hét nappal előtte értesíteniük kell majd a céget az ír szabályok szerint.  Az olasz pilótáikat is tömörítő Anpac pilótaszakszervezet már jelezte, hogy december 15-én négyórás sztrájkot fognak tartani. A portugál pilótái kis sztrájkot terveznek,  emellett ma a német pilótáik jó részét is tömörítő Vereinigung Cockpit (VC) nevű szakszervezet is sztrájkkal fenyegette a meg a céget, írja a Reuters

A pilóták szét is tudják csapni a céget

Röviden a probléma egyszerűnek hangzik, azon vitatkoznak, hogy mennyit kelljen dolgozniuk adott pénzért. A légiközlekedésben és pláne a fapados Ryanairnél azonban van néhány fontos speciális körülmény, ami miatt furcsább  a helyzet. 

Egyrészt a légiközlekedési iparágban az összes alkalmazott közül a pilóták vannak a legerősebb alkupozícióban, ha nincs kapitány repülőn, nem száll fel a gép semmiképp, ilyen egyszerű. Ráadásul borzasztóan drága és hosszadalmas kereskedelmi pilótává válni, ezért nincsenek is igazán sokan, erre nemrég épp a Wizz Air főnöke panaszkodott.  

Alapjáraton tehát összefogva őrült magas fizetéseket tudnak kiharcolni maguknak, ezért minden légitársasági vezetésnek az egyik legfontosabb feladata a pilóták bérigényének féken tartása. Különben úgy járnak mint a Malév, ahol a

vezérigazgató bérének már a kétszeresét kapta egy átlagos pilóta,

úgyhogy Martin Gauss, az akkori vezér papíron átment pilótának is az állami vállalatnál.  

Emellett szezonális a munkavégzésük, szezonokban sokat kéne repülni, szezonon kívül jellemzően nagyon keveset. Ezért munkaszervezés is nagyon kényes kérdés, illetve az is, hogy a magas fizetésért mennyit hajlandóak és mennyit tudnak elfogadható minőségben dolgozni a pilóták. A kötelező pihenőidőt egyébként elég keményen és régóta szabályozza az EU a biztonsági szempontok miatt, az ilyen viták ezért jellemzően munka-magánélet vonalon értelmezendők. 

Szintén a Malévhoz kötődött egyébként az a szervezési bravúr is egy időben, hogy úgy kellett plusz pilótákat felbérelnie a szezonban, hogy egyébként néhány főállású pilótájuknak aggódnia kellett, hogy bizonyos minimális repült óraszámot elérjen az adott időszak alatt.  

Lehetsz aktív szakszervezeti tag vagy Ryanair-pilóta

A pilóták tehát erős pozícióból indulnának, a Ryanair viszont ezt úgy hidalta át, hogy ők nem hajlandóak tárgyalni egy nagy pilótaszakszervezettel, hanem a csaknem száz bázisuknál mindenhol külön megállapodásokat kötnek a több mint 4 ezer pilótájukkal.

Ezt az is segíti, hogy különböző szerződési megoldásokat használnak, rengeteg pilótájukat például hosszú távon is harmadik cégektől bérlik. Most is már hamar bejelentette a vezetés, hogy nem tárgyalnak azzal az új szervezettel, aki az összes pilótájukat egyszerre képviselné, írja az RTE

Emellett a legkeményebben igyekeznek odavágni a sztrájkolóknak.  Az ír pilótákat már megfenyegette Eddie Wilson személyzeti vezető, hogy pénzmegvonást kapnak a sztrájkolók azonnal. Pontosabban ezzel sajnos elveszíthetik a korábbi kollektív szerződésben rögzített egyes jövedelmeiket. 

A megegyezést az is nehezíti, hogy a Ryanair vezetője, Michael O'Leary ritka nagy tahó, aki egyéb versenytársak, az utasok, a szabályozók mellett éppenséggel a beosztottjait is nyíltan osztja folyton. Ami szórakoztató is lehet a külső szemlélőnek, de komolyabb elszántságot is felépíthet a hosszabb ideje alázott dolgozókban. 

Nagyon örülnék neki, ha egy pilóta elmagyarázná nekem, hogy a képzés elvégzése és egy kis gyakorlat megszerzése után mitől olyan nehéz ez a szakma, vagy hogy hogyan fáradhat el valaki, akinek a törvény tiltja, hogy heti 18 óránál többet dolgozzon

– mondta Michael O'Leary, amikor éppen 12 ezer eurós bónusszal próbálta rávenni a pilótáit, hogy csak 2018-ban vegyék ki a szabadságukat, amit a szabályok alapján még idén kellene kivenniük. Ehhez egyébként nem árt azt se tudni, hogy egy pilótának számos olyan feladata is van, ami nem tartozik a munkaidejébe, de muszáj elvégeznie a repülés mellett. Miközben a felelősségük is nagy, akkora mint egy buszvezetőé, minden úton rengeteg ember élete függ attól, hogy normálisan kezelik-e a felmerülő kockázatokat. 

Mindenesetre kevesebb mint két hét múlva karácsony, akik előtte akarnak repülővel utazni Európában, azoknak héten érdemes lesz jobban figyelniük a híreket. Egy nagy sztrájk esetén ugyanis nem biztos, hogy más légitársaságok rövid idő alatt tudnának reagálni gyorsan megugró keresletre az egyébként is zsúfolt időszakban.  

(Borítókép: Dan Kitwood / Getty Images Hungary)

Rovatok