Index Vakbarát Hírportál

Ki mondta, hogy tévében nem lehet látványos harcművészet?

2018. április 22., vasárnap 07:09

Sorozatok számára ritkán adódik meg, hogy organikusan nőhetnek. Ez egy olyan műfaj, ahol a nézettség diktál, a nézők a távkapcsolóval szavaznak, ha az első néhány epizód nem elég megnyerő, akkor általában a csatornák úgy szoktak dönteni, hogy inkább valami újjal próbálkoznak. Az AMC sorozatának, az Into The Badlands-nek az volt a szerencséje, hogy az Egyesült Államokban az épp aktuálisan legnézettebb dráma sorozat, a Walking Dead mögött került adásba, vagyis azt kellett elérnie, hogy minél kevesebben kapcsoljanak el a zombis sorozat után.

Ránézésre a két sorozat remekül kiegészíti egymást, így miért ne lenne nagy átfedés a rajongók között? A 2015 őszén indult sorozat egy olyan posztapokaliptikus világban játszódik, ahonnan eltűntek a lőfegyverek. Az erőszak viszont nem, a káosz után hét báró szerezte meg az irányítást, akik gyilkológépeknek nevelt clippereken keresztül őrzik meg a hatalmukat az egyszerű emberek felett. 

Adott tehát egy a sci-fikből ismert világ, ahol lövöldözés helyett a harcművészetek uralkodnak, a sorozatban pedig pontosan ki nem fejtett előzmények után véres harcok folynak a kiskirályok között. Ebbe több szálon is bekapcsolódunk, mert a sorozatnak az arca és, mint az majd látni fogjuk, a lelke is a Daniel Wu által alakított Sunny, van egy rejélytes erővel megáldott csodagyerek, M.K., a bárók közül megismerünk egy férfit és egy nőt is, akik szintén főszereplőnek számítanak.

A sorozat első évada még csak hat epizódos volt, ami lefektette az alapokat, de ez utólag nézve csak bemelegítés volt a második évadhoz képest, ahol már tíz epizód készült el és a történet is jobban felért az elejétől fogva magas színvonalú harcok mellé. A sorozat elsősorban ugyanis a látvánnyal győzi meg a nézőt. A világ, amiben játszódik ugyan nem olyan menő, mint a néhány évvel ezelőtt bemutatott Mad Max-ben láthattunk, de tévés viszonylatban így is kiemelkedőnek számít. 

Változás volt még az első évadhoz képest, hogy a készítők Louisianából átköltöztek Dublinba, ahol egy soha el nem készült sí- és wellness központba rendezkedtek be, itt látogattuk meg a harmadik évad forgatását. A harmadik évad már 16 részes lesz, amit az AMC a Walking Dead-nél már bevált módon két etapban mutat majd be, de a forgatást szünet nélkül, 9 hónap alatt végzik el, ami kemény kihívásokat támaszt a készítők elé.

A sorozat lényegét a harcjelenetek adják, amelyek jelentős részét maguk a színészek végzik. Ez azt jelenti, hogy sokat kell gyakorolniuk, de óriási a felelősségük is, 9 hónapon keresztül kell kifogástalan fizikai állapotban lenniük, hogy végig tudják csinálni a forgatást. Ez folyamatos erőnléti munkát jelent nekik a konkrét forgatáson kívül is. Látogatásunk során egy ilyen edzést nézhettünk meg, csak ezután válaszoltak a nemzetközi újságíró csapat kérdéseire. 

Klasszikus stúdió helyett egy el nem készült wellness központban van a központ, a díszletek 60-70 százaléka itt épült fel, a félbehagyott épületet a lehető legkreatívabban alakították át. Az általunk követett edzés például egy soha be nem fejezett medencében zajlott. Mikor megérkeztünk, még hosszú perceken keresztül csak jógáztak a színészek és csak jó negyed órával később kerültek elő a zsákok, kesztyűk, amik a harci mozdulatok gyakorlásához kellenek.

"A jóga segít hogy megőrizzük az erőnket, ahelyett hogy túltréningeznénk magunkat és olyanokat csinálnánk, amik sérülésekhez vezetnek. A első évad során volt erre példa."

- mondja már az ebéd után a sorozat főszereplője és executive producere, Daniel Wu. A beszélgetés során a második perctől egyértelmű lesz, hogy Wu nem csak egy színész a sorozatban, hanem tényleg a saját gyerekeként beszél róla és van beleszólása abba, hogy mi történik a kamerák előtt vagy mögött. A jógát követő edzést az ő személyi trénere Matt Lucas tartja, de Wu, mint egy második edző viselkedik, segít a többieknek, javaslatokat tesz, vagy csak mond egy-két bíztató szót. 

Mikor arról kérdezik a színészeket, hogy a harci jelenetek hány százalékát végzik ténylegesen a színészek, akkor arra az a válasz, hogy amennyit csak lehet. Ez egyáltalán nem általános, ahogy az a módszer sem, ahogy ezeket, a néha igazán hosszú jeleneteket rögzítik a forgatáson. A sorozathoz a harmadik évadtól csatlakozik Lewis Tan, aki legutóbb a Marvel Iron Fist című sorozatában szerepelt, amiben szintén sok harcművészeti jelenet van. Ott egy fontosabb harcjelenetet hetekig próbálnak mielőtt felvennék, hogy minden egyes mozdulat pontosan úgy nézzen ki, ahogy azt a koreográfusok elképzelték.

Ezzel szemben az Into the Badlands egy teljesen más módszert alkalmaz. Az itteni trénerek egy ABC-t tanítanak a színészeknek, vagyis a különböző ütési és rúgási fajtákat gyakorolják be, és az, hogy ebből az adott jelenetben melyikre és milyen sorrendben lesz szükség csak ott a forgatáson derült ki. 

Ez a legnehezebb a kollégáimnak, akik nem csináltak ilyet korábban. És eltartott egy ideig míg belerázódtak ebbe. Még nekem is félelmetes volt elsőre, hogy itt van 15 különböző mozdulat és két percem van rá, hogy megtanuljam aztán nyomni kell.

- mondta erről a módszerről Daniel Wu, viszont azt is megjegyezte, hogy ettől valóságosabbnak tűnik a harc, hiszen soha nem biztos benne az ember, hogy tényleg tökéletesen hajtja-e végre a mozdulatsort. Ellenpéldának azt hozza fel, hogy például a Mátrix harcait jobban megnézve látható, hogy a színészek van, hogy azelőtt blokkolnak, hogy megérkezne az ütés. Ott persze ezt meg lehet mitológiával magyarázni ennek egy részét, de a mi sorozatunkba ez nem fér bele, teszi hozzá Wu. 

Lewis Tan, akinek már az édesapja is országos bajnok harcos volt, azt mondja, hogy emiatt a forgatások hangulata is teljesen más, hogy nincs tele az ember feje a folyamatosan gyakorolt koreográfiával. A másik, amit elmondott az Indexnek az Iron Fist és az Into the badlands közötti különbségekre, hogy a jóga nem csak azért hasznos, mert segít elkerülni a sérüléseket. Szerinte a gyakorlatok a színészetére is jó hatással vannak, mert minden egyes porcikáját jobban az irányítása alá tudja vonni.

A soha el nem készült síközpont alsó részeiben rengeteg műhely van, nagyrészt itt készülnek azok a kellékek, amiket a sorozat forgatásához kell legyártani. Egyrészt rengeteg szúró- és vágóeszközről van szó, a legkülönbözőbb méretekben. Ezekből eleve sok kell, de úgy méginkább, hogy szinte mindegyikből duplát kell készíteni, amik ránézésre egyformák, valójában az egyik puha, a másik kemény. Ezeket tárolni és rendszerezni kell, bár jelentős részüket csak néhányszor használják fel. 

A sorozatban bármiből fegyver lehet, ezeket a használati tárgyakat szintén egyesével kell lágyártani. Sziszifuszi a munka abban az értelemben, hogy ha valakinek a fején szétvernek egy írógépet, akkor annak az írógépnek a legyártása nagyjából két hetet vesz igénybe, a sorozatban pedig látjuk néhány másodpercig, majd az aprólékos munkával készült tárgyat soha nem használják többé.

Szintén hasonló a helyzet azokkal a műhalakkal, amik egy olyan jelenethez kellettek, amik egy piacon játszódnak. Daniel Wu és Nick Frost karaktere menekülnek egy piacon, ahol természetesen a harcot sem kerülik el és a portékából is fegyver lesz a nagy kavarodás közepette. Ehhez pedig a díszleteket gyártó szakembereknek hetekig kellett különböző tengeri élőlényeket tanulmányozni, majd legyártani, sokszor 3D nyomtatás és hagyományos szobrász munka kombinálásával. 

De ha forgatáson jár az ember az egyik első dolog, amit megtanul, hogy mekkora türelemjáték az egész. Egy november végi délelőttön azt volt lehetőségünk figyelni, ahogy az évad legújabb, fontos szereplői megérkeznek egy murvás úton, Dublin külterületén. Dean-Charles Chapman, Babou Ceesay, Ella-Rae Smith karakterei egy eddig ismeretlen területét mutatják be az Into the Badlands világának. Az egész jelenet annyi, hogy ők érkeznek messziről, majd két őr észreveszi őket, akik aztán elszaladnak. Ez a sorozat első epizódjában mindössze néhány másodperc, amit közel egy órán keresztül rögzítettek és csak míg mi ott voltunk, hatszor vették fel.

A forgatás közben egyébként rögtön világossá válik, hogy az adókedvezményeken túl miért forgatták itt a legújabb Star Wars-filmeket, a Trónok harcát, vagy sok évvel ezelőtt a Ryan közlegény megmentését. Ahol az Into the Badlands berendezkedett, szabad szemmel látható a tenger, de szétnézve zöld legelők, dombok és erdők is láthatóak vagyis nem kell nagy távolságot megtenni az egészen különböző helyszínek miatt. 

Ne maradjon le semmiről!

Rovatok