Index Vakbarát Hírportál

Megfojtja a pilótákat az F22-es

2012. július 11., szerda 19:11

Újabb F22 Raptor pilótája jelzett problémákat a gép oxigénellátó rendszerével kapcsolatban. A gépet sikerült ugyan biztonságosan letennie Hawaii egyik légibázisán, a helyzet azonban ezzel együtt is aggasztó: a lopakodó vadász 2005-ös bemutatkozása óta ez a 23. hasonló eset, és a légierő, a Lockheed Martin és a Boeing mérnökei azóta sem találják a hiba forrását. Legutóbb júniusban történt hasonló, akkor a bevetést megszakítva kellett az oxigénhiéánnyal küzdő pilótának landolnia Virginiában.

A 150 millió dollárba kerülő F22-es problémáját sokáig sikerült titokban tartania a légierőnek, a botrány akkor robbant ki, amikor a 60 Minutes című tévéműsorban két pilóta a nyilvánosság előtt beszélt arról, hogy nem nagyon szeretik az ultramodern gépet, sőt, akadnak kollégáik, akik visszautasítják a repülést vele, mert egyenesen az életüket féltik. Ekkor derült ki hogy a pilóták rendszeresen számolnak be légszomjról, és ájulásközeli állapotról, és ezzel hozták összefüggésbe a 2010-es alaszkai halálos F22-balesetet is. A gépeket négy hónapra kivonták a szolgálatból, tartalék oxigénrendszert kaptak, de úgy tűnik, ez sem segített.

A hibát gyanították már a pilóták speciális, szkafanderszerű ruhájában (lecserélték, semmi nem változott), a hűtőrendszerben, és az oxigénellátást felügyelő OBOGS (On-Board Oxygen Generating System) rendszerben. Utóbbi a gép motorján átáramló sűrített levegőt veszi át, szűri meg, és juttatja el a pilótának. Bár a józan ész azt diktálná, hogy itt lesz a hiba, a mérések eddig azt mutatták, hogy a szükségesnél még nagyobb is a rendszerből kapott oxigén. Most az a gyanú merült fel, hogy a rendszer esetleg valóban többet termel, mint amennyit papíron a pilóta szervezete igényel, de lehet hogy ezt az igényt mérték fel rosszul, legalább részben, az egészen extrém helyzetekre nem gondolva a specifikációk elkészítésekor.

A légierő most újabb vizsgálatot indított. Az F22-es program eddig 66,7 milliárd dollárt emésztett fel, összesen 195 gépet építettek, ebből 187 ma is bevethető állapotban van.

Rovatok