Index Vakbarát Hírportál

Ókovács Szilveszter: Ma Magyarországon nem érhet megkülönböztetés színes bőrű embereket

2019. május 7., kedd 05:02

Teljes logikai képtelenség, hogy a magyar adófizetőket sértené a „kifehérített” Porgy és Bess-előadás a Magyar Állami Operaházban – állítja Ókovács Szilveszter főigazgató az Indexnek írt levelében, amellyel a karibi származású, hosszú ideig Magyarországon élő, színes bőrű táncosnő, Valencia James a témában írt nyílt levelére reagált.

Ahogy arról beszámoltunk, a Magyar Állami Operaház a jogtulajdonosok akaratával szembemenve, a szerződésben szereplő kikötést megkerülve nem színes bőrű színészekkel tűzte műsorára a Porgy és Bess című Gershwin-operát. Az első évad egy kiskaput kihasználva rendben lement, de idén már engedély nélkül játszották újra az előadást, és hogy megkerüljék a jogörökösök kifogásait, Ókovács Szilveszter igazgató aláíratott egy nyilatkozatot a (fehér) szereplőkkel, amelyben kijelentették: „identitásuk megkerülhetetlen részét képezi az afroamerikai eredet és tudat”. Az Indexnek több szereplő is nyilatkozott az ügyben, majd Valencia James azzal kereste meg az Indexet, színes bőrű ember véleménye eddig sehol nem jelent meg, ezért írta meg ő is a véleményét. Ókovács Szilveszter a táncosnőnek írt válaszát alább teljes terjedelmében közöljük.

Ókovács Szilveszter levele

Valencia James karibi származású (az Opera kötelékébe soha nem tartozó) táncosnő levelének fordítása jelent meg néhány napja az Index címoldalán, az ún. „Porgy és Bess-ügyben”. A benne foglalt időnként hátborzongató vádakra, állításokra és a „perverzió” minősítésére válaszul a Magyar Állami Operaház nevében az alábbi tényeket szeretném kellő nyugalommal rögzíteni leginkább az olvasó, de persze a szerző tájékoztatása miatt is: 

S végül még valami a Miss Valencia James olvasói leveléhez szerkesztett fotó nyomán: a Szkéné 2015-ös előadásában a karibi művésznő (aki Budapesten tanult) Szergej Gyagilevet, a híres Cári Balett vezetőjét alakítja. Tehát barbadosi születésű, afro-amerikai hetero, nádszálvékony táncosnőként bújik egy fehér, orosz homoszexuális (korpulens, víziszonyos, cukorbeteg stb.) menedzser bőrébe, s közben a fehér francia zeneszerző, Debussy zenéje szól… Merész művészi megoldás, szó se róla, ám semmiképp nem hívnám perverziónak, lehet, hogy működik, és lehet, hogy valamiképp a „balettigazgatókkal”, a „fehérekkel”, az „oroszokkal”, a „homoszexuálisokkal”, a „korpulensekkel”, a „víziszonyosokkal” és a „cukorbetegekkel” is egyeztetve volt… Azonban hol van ez az azonosulási salto mortale attól, hogy 35 év rasszista tiltás után Budapesten egy európai társulat újra előadja az európai származású George Gershwin operáját annak eredeti nyelvén, angolul?

Várjuk Önt is 2019. november 20-tól az Erkel Színházba, ahol négy előadás erejéig megint színre kerül Gershwin mesterműve: ez a legfontosabb érvünk a rasszista cenzúrával szemben.

Ókovács Szilveszter

főigazgató

Magyar Állami Operaház

Rovatok