MARVEL, AZ UNIVERZUM KÖZEPE

Kevés olyan cég van a világon, ami generációk egész sorára gyakorolt akkora hatást, mint a MARVEL. Karaktereik egy másik világba repítenek minket – gyakran szó szerint -, segítenek elmenekülni a hétköznapok gondjai elől, esetleg bátorítást, erőt adnak, hogy megvívjuk saját harcainkat.

Milliónyi éjszaka telt már el úgy a kezdetek óta, hogy egy gyermek kedvenc hősének figuráját szorongatva álmodott egy saját univerzumot magának. Egy világot jókkal, rosszakkal, hősökkel. Közel 85 év és 8000+ karakter táplálja ezeket az álmokat, mi pedig összefoglaljuk ezt a mesés sztorit abból az apropóból, hogy a Disney+ streaming szolgáltatás – ahol számos Marvel hős mozgóképes kalandjaival találkozhatunk – június 14-től már Magyarországon is elérhető az előfizetők számára.

A hazai Disney+ streaming platform, ahol a MARVEL filmes termése (MCU) vagy a Star Wars ihletésű sorozatok ugyanúgy helyet kapnak, mint a Pixar animációi vagy számos korábbi Disney produkció; összesen mintegy 900 különböző műsor közül lehet válogatni.

Több mint 40 Marvel-film, köztük az Oscar-jelölt Shang-Chi és a Tíz Gyűrű Legendája, az Örökkévalókat vagy a már klasszikusnak számító Bosszúállók: Végjátékot szintén újranézhetjük, de talán ennél is izgalmasabbak a jelenleg futó sorozatok, mint a Marvel Kapitányt, a Holdlovag, vagy a Star Wars legújabb szériája, az Obi-Wan. És hogy mi köze a Csillagok háborújának a Marvelhez, hamarosan ez is kiderül.


Tartalomjegyzék

Első fejezet

KEZDETEK - i.e. DISNEY

Manapság a Marvel név sokaknak egyet jelent a szuperhős filmek Mekkájával, azonban ezek a karakterek sem a semmiből kerültek elő; legtöbbjük 1940 és 1970 között debütált, méghozzá képregényekben. A Marvel hőseit számos anyacég birtokolta, több korszakot tudhat maga mögött, és sok évtizednyi hullámhegy és -völgy után érkezett meg a Disneyhez.


Timely Comics és az első Bosszúálló


Nehéz lenne a Marvelről beszélni a rivális DC Comics nélkül, hiszen az úgynevezett képregényes Aranykorszak hívta életre a Marvel elődjét, a Timely Comicsot és magát a nevet is.
A 30-as években Japánból érkezett új műfaj, a képregény meghonosodott az Egyesült Államokban, és 1938 áprilisában megjelent a DC Comics első átütő karaktere, a Superman. Többek között ezt, a szuperhősök dinamikus trendjét és a képregények népszerűségét lovagolta meg Martin Goodman – aki már korábban is ebben az ágazatban dolgozott -, amikor megvásárolta a Funnies INC. képregényes portfólióját. A Timely Comics első önálló száma is két szuperhősre koncentrált, a kiadvány neve pedig nem más volt, mint Marvel #1, amely 1939 augusztusában jelent meg az android Human Torch (Emberi Fáklya) és Namor főszereplésével.


Egy évvel később, Goodman saját szerkesztőt és írót alkalmazott Joe Simon személyében, valamint a társasághoz csatlakozott Jack Kirby, a legendás rajzoló, akivel együtt olyannyira ütőképest párost alkottak, hogy 1941-ben – többek között – megalkották az első bosszúálló karakterét, Amerika Kapitányt, Buckyt, Visiont, Red Skullt és Marvel Boyt.

Joe Simon és Jack Kirby


A Wired című lap Simon és Kirby duóját a Beatleshez hasonlítja, nem véletlenül, hiszen befolyásuk a képregényiparra elsöprő. A II. Világháború idején járunk, amikor két New York-i srác forradalmasítja a képregényeket, új elrendezést alkotnak, teljes oldalpárt betöltő akciójeleneteket készítenek és tucatszám ontják a határokat feszegető képregényeiket. Szemléletes példa, hogy

Amerika Kapitány az első szám címlapján álcsúcson vágja Hitlert.


Később – a hatvanas évektől - Jack Kirby a már a másik legendával, Stan Leevel dolgozott együtt a Marvel ikonikus szuperhőskaraktereinek egész generációján.

Marvel/Wikipedia


Atlas: western, krimik és a lejtmenet

A háborút követően, az ötvenes években a szuperhős karakterek kiestek a népszerűség középpontjából, helyettük ifjúsági, humoros történeteket, westernt, kém- és bűnügyi sztorikat, kalandregényeket, de még romantikus rajzolt novellákat is inkább olvastak az amerikaiak. Goodman kénytelen volt meglovagolni ezt a trendet, miközben a kiadványok terjesztésével is meggyűlt a baja. A Timely Comics nevet ebben az időben Atlas Comicsra cserélte.


Bár Goodman majdnem egy évig (1953-1954 között) próbálkozott feléleszteni a szuperhős képregényeket, így a Fáklyát vagy Amerika Kapitányt, az annak ellenére sem sikerült – akkor még –, hogy időközben felesége unokaöcsét, Stan Lee-t, az akkor még független művészt is alkalmazta szerkesztőként.

Stan "The Man" Lee

Az amerikai képregényes műfaj talán legmeghatározóbb figurája, a Marvel ikonja és későbbi vezetője, nem utolsó sorban a legtöbb igazán felkapott szuperhős karakter megalkotója Stan Lee, aki maga is sok Marvel filmben játszott cameo szerepet. Ő volt például a Deadpoolban a DJ vagy a Végtelen háborúban a buszsofőr. De mind közül kiemelkedik a Galaxis Őrzői 2-ben való megjelenése, ahol a Watcherek – Szemlélők – informátora. Jack Kirbyvel és Steve Ditkóval együtt hívták életre többek között a Fantasztikus Négyes, a Pókember, a Hulk, az X-Men, a Vasember, Dr. Strange, Thor, vagy éppen Hangya karakterét.  

Egy szerencsétlen véletlen pedig az Atlas-kiadványok sikereit is aláásta, amikor Goodman egy új terjesztővel, az American News Companyval szerződött le, ami hamarosan csődbe ment. Ezután nem volt más választása, 1957-ben az Independent News-zal kötött megállapodást, amely cég a nagy rivális, a DC Comics kiadványait is gondozta, és ennek az lett a sajnálatos hozadéka, hogy az Independent drasztikusan csökkentette az Atlasz képregények terjesztését.

Stan Lee egy 1988-as interjúban így emlékszik vissza erre az időszakra:

"Korábban havonta 40, 50, 60 könyvet adtunk ki, talán többet is, és ez hirtelen havi 8 vagy 12 könyvre csökkent, ennyit fogadott be tőlünk az Independent News.”

A fellendülést hozó hatvanas évek



A hatvanas években, a hidegháború hatására ismét előtérbe kerültek a szuperhősök, így Goodman felült erre a vonatra, és megbízta Stan Leet, hogy alkosson új hősöket. Lee 1961 és 1968 között egy sor szuperhős karaktert alkotott meg Jack Kirbyvel és Steve Ditkóval, többek között a Fantasztikus Négyest, ami a modern képregény korszak első olyan Marvel szuperhőscsapata, ami már nem gyerekeknek, hanem az idősebb korosztálynak szólt. Ennek a termékeny, a főiskolásoknak, fiatal felnőtteknek szóló korszaknak az eredménye a Pókember (1962), Hulk (1962), az X-Men (1963) vagy a Vasember (1963). Jack Kirby és Stan Lee ekkor készítette el a Bosszúállók koncepcióját is.

Steve Ditko


Még az ötvenes évek derekán csatlakozott az Atlas csapatához, majd Stan Leevel együtt először rajzolóként, majd íróként is számos szuperhőst jegyzett. Neki köszönhetjük Pókember karakterének komplexitását: jelmezét és hálóvető képességét, közreműködött számos antihős, így például a Homokember vagy Dr. Octopus megalkotásában, valamint részt vett Dr. Strange figurájának kitalálásában is. Az évtized végén ugyan kilépett a Marvel kötelékéből, de a hetvenes évek végén – mint szabadúszó - visszatért és egészen 1991-ig dolgozott, főleg Tom DeFalcoval.



Steve Ditko, © Marvel


Goodman utáni évek rengeteg változással

1968 fordulópontot hozott a - későbbi - Marvel életében, mert Goodman eladta a Marvelt – pontosabban az Atlast - a Perfect Film & Chemical Corporationnek, de 1972-ig még szerkesztőként továbbra is dolgozott.

Ebben az időszakban számos horror történetet adtak ki, mint a Dracula Live! és a Tales of the Zombie.

Néhány évvel később, 1973-ban a Perfect Film & Chemical Corporation nevet változtatott, és Cadence Industriesként folytatta tovább a tevékenységét. A ’86-os év szintén jelentős dátum a Marvel életében. Elsőként megalakult a Marvel Entertainment Group, amely a Marvel Comicsot és a Marvel Productionst foglalta magába. Még ebben az évben ismét tulajdonost váltott a cég, és ezzel fúziók, név- és tulajdonosváltások egész komoly sora indult el. Az új tulajdonos a New World Pictures lett.

Néhány évvel később, 1989-ben a Marvel Entertainment Groupot eladták Ronald Perelman befektetőcégének, a MacAndrews & Forbes Holdingsnak, valamint az üzlet értelmében a Marvel Productions beolvadt a New World filmes üzletágába. Ekkoriban Perelmannak volt egy mára nagyon humoros kijelentése, amikor a Marvelt egy mini- Disneyhez hasonlította, majd hozzátette:

„A Disneynek sokkal elismertebb és lágyabb karakterei vannak, míg a mi karaktereinket akcióhősöknek nevezik.”

A következő évtized közepén már a képregények zsugorodó piacáról számolt be a cég vezetése, 1996-ban több mint 270 alkalmazottat el is bocsájtottak, és bár két veszteséges év után Perelman jó néhány lépést tett a kilábalás érdekében, de tevékenysége a veszteségek csökkentésére nem ért el nagy hatást, 1996-ban a Marvel csődöt jelentett.

Több évnyi pereskedés után kaotikus események láncolata indult el, így többek között a cég Alex és Roger Grass tulajdonába került, beolvadt a Marvel Enterpise-ba – amely főleg a Toy Biz céget, és így az akciófigurák, játékok, ruházat és egyéb termékek gyártását és forgalmazását kezeli -, majd 2005-ben a polipkarként kunkorodó vállalatot átnevezték Marvel Entertainmentre. Időközben több jogdíj-pert indítottak a Marvel ellen, többek között Stan Lee a filmes megjelenések kapcsán.

Végül 2007-ben a Disney 4 milliárd dollárért vásárolta meg a teljes portfoliót.

A MARVEL COMICS főszerkesztői

Joe Simon (1939-1941)

Stan Lee (1941-1942)

Vincent Fago (Stan Lee katonai szolgálata alatt, 1942-1945)

Stan Lee (1945-1972)

Roy Thomas (1972-1974)

Len Wein (1974-1975)

Marv Wolfman (fekete -fehér magazinok 1974-1975, teljeskörűen 1975-1976)

Gerry Conway (1976)

Archie Goodwin (1976-1978)

Jim Shooter (1978-1987)

Tom DeFalco (1987-1994)

Bob Harras (1995-2000)

Joe Quesada (2000-)

Második fejezet

KÉPREGÉNYEK, AVAGY A MEGRAJZOLT HŐSKORSZAK

A Marvel Univerzum történetét legautentikusabban a History of Marvel Universe 1-5 könyvei dolgozzák fel a legelső számtól (1931) egészen 2019-ig.

Marvel az Aranykorban

Az amerikai képregények történetét több nagy korszakra osztják, melyből a második, az Aranykor, melyet 1938-tól datálnak, méghozzá Superman megjelenésével. A köpenyes igazságosztó a DC első Action Comic számában jelent meg, és egyértelműen katalizátorként hatott a képregények népszerűségére, illetve arra, hogy Goodman belevágott a szuperhős karakterek és a Marvel létrehozásába 1939-ben.

2,4 millió dollár egy képregényért

Összesen 2,4 millió dollárért kelt el az első Marvel-képregény, amely nemcsak elsősége okán vált különlegessé, hanem azért is, mert szerepel benne a kiadó kézírásos feljegyzése arról, mennyit fizetett az egyes íróknak és rajzolóknak – járta be a hír a sajtót még márciusban. Az értesülések szerint a „fizetős példány” néven ismert füzet a képregénygyűjtők világában a három legbecsesebb darab egyike. A vevő nevét nem hozták nyilvánosságra, de Vincent Zurzolo, a New York-i székhelyű ComicConnect aukciósház ügyvezetője azt azért elárulta, hogy egy rendkívül szenvedélyes képregénygyűjtő és befektető, aki egyéb dolgokat is gyűjt. Az 1939-es füzet nyitotta meg a képregények, filmek, sorozatok és videójátékok Marvel-univerzumát.

Az első Goodman-féle képregény, a Marvel #1 minden szempontból történelmi eseménynek számít, hiszen ez indította el a Marvel útját és Human Torch (Emberi Fáklya) karakterével a Fantasztikus Négyest is, mert megalapozta Fáklya alakját.

A TimelyComics képregényei a negyvenes években milliós példányszámban keltek el. Az Aranykorban az #1 számban feltűnt Human Torch és a Sub-Mariner, valamint az 1941-ben debütáló Amerika Kapitány szerepelt a népszerűségi lista tetején.

Ez volt a hazafias hősök korszaka, az említetteken kívül beszállt a harcba Fiery Mask (szupererős, tűzokádó hős), Deffender, Namor és Prince of Atlantis.

1941-ben megszülettek az első cross-over történetet feldolgozó számok is Human Torch és Sub-Mariner főszereplésével, valamint ugyanebben az évben Amerika Kapitány és Human Torch közös kalandjaival, akik szembe szálltak a háborús bűnösökkel.

A Timely Comics a hatvanas években tért vissza a szuperhőstörténetek kiadásához, amiben három fontos kritérium is szerepet játszott. Egyfelől egy, az USA-ra egyetemes érvényű Képregény Kódex, amely a Világháború után felkapott bűnügyi és horrortörténetek megjelenését korlátozta, és ezzel párhuzamosan teret adott ismét a szuperhősök megjelenésének a Hidegháború idején. Másrészt a DC sikeresen hozta vissza Flash modern változatát, ami hajtóerőt adott Goodmannak, hogy megbízza Stan Leet a szuperhősök újabb gárdájának életre hívásával. A harmadik oka a Marvel Ezüstkorszakának pedig nem más, mint maga Stan Lee, aki zsenialitásával és nem kevésbé korszakalkotó rajzolótársaival, Jack Kirby és Steve Ditko alkotókkal több jelentős mérföldkövet rakott le a Marvel történetében.

A Marvel igazi Ezüstkora 1961 és 1963 között több tucat karaktert termelt ki, melyből több ma is meghatározó szereplő.

A legelső ezüstkori szuperhős csapat, a Fantasztikus Négyes (1961) sztorijában több izgalmas újítás is feltűnt. Human Torch – egyike a Marvel legelső karaktereinek – új életre kelt Fáklya szerepében, megjelent az Ezüstkor legelső női szuperhőse, Láthatatlan (Invisible Girl) alakjában. A Lény karaktere Lee forradalmasítási kísérletének egyik szembetűnű példája, hiszen élesen szakít a szuperhősök dicső formájával: egy orbitális kőmonstrumként jelenik meg. Mr. Fantasticot egyes elméletek szerint Lee kicsit saját magáról mintázta.

Ebben a korszakban (1962) lépett színre a Hihetetlen Hulk/Bruce Banner is, a Marvel „legproblémásabb” karaktere – aki eredetileg szürke színű volt, de nyomtatási problémák miatt végül a zöld szín lett a „védjegye” -, valamint Thor, Asgard fia, a villámok istene.

A legkisebb a legerősebb: szintén 1962-ben jelent meg a Hangya. A karakter eredettörténetének érdekessége, hogy az első Hangya (Dr. Henry 'Hank' Pym biokémikus) felesége, a magyar politikai menekült, Maria halála után válik szuperhőssé. A sztori szerint Magyarországra disszidálnak amerikai állampolgárként, ahol viszont a titkos rendőrség felkutatja és megöli a feleséget, őt pedig eszméletlenre verik.  A Bosszúállók filmekben szereplő Hangya alakja már Scott Lang, aki úgy válik szuperhőssé, hogy ellopja a Hangya jelmezét.

Bár Vasember is feltűnik egy 1963-as történetben, önálló képregényt csak 1968-ban kap. Vasember egy igazi lázadó a képregényszuperhősök történetében, mert Stan Lee a kapitalizmus kvintesszenciáját szerette volna példázni a dúsgazdag nőcsábásszal.

Pókember léte szó szerint egy pókfonálon függött, amikor Goodman – aki nem volt elájulva a középiskolás hálószövő eredettörténetétől - épphogy közölni engedte első megjelenését az Amazing Fantasy megszűnő sorozat utolsó, 15. számában. A rajongói visszajelzések azonban homlokegyenest ellentmondtak a tulajdonos ellenszenvének, olyannyira, hogy Pókember a mai napig egyike a legsikeresebb karaktereknek a Marvel történetében.

A Pókember képregény egyetlen oldala több mint 3,3 millió dollárért kelt el

2021-ben egy 1962-es Pókember képregényt 3,6 millió dollárért adtak el aukción, ezzel megelőzve Supermant, mint a valaha eladott legdrágább képregényt.

2022 januárjában a Spider-Man 1984-es képregény egyetlen oldalát – amely bemutatta a mára ikonikussá vált fekete jelmezt – 3,36 millió dollárért értékesítették egy aukción Dallasban. A művet Mike Zeck rajzolta, és a Secret Wars #8 számának 25. oldalán szerepelt.


A Tales of Suspense #52 számában az Ezüstkor második női karaktere tűnik fel, aki nem más, mint az orosz kémnő, Fekete Özvegy. A későbbiek során több szuperhős csapathoz is kapcsolódik, mint a S.H.I.E.L.D, a Deffenders vagy a Bosszúállók.

Ebben az évben adták ki az első Bosszúállók számot is, melyben az eredeti szereplőgárda Vasember, Hangya és Darázs, Hulk, valamint Thor, majd a 4. számban megtalálják Amerika Kapitány jégbe fagyott testét, aki szintén csatlakozik a csapathoz.

Az éra terméke az X-Men, amely 1963-ban tűnt fel először az első mutánsok, X Professzor, Magneto, Jean Grey és a többiek szereplésével. Rozsomák pedig már egy ’62-es Hulk sztoriban (#181) is megjelent, aki azóta is az X-Men legkomplexebb karaktere, és több önálló filmet is kapott.

1966-ban megjelenik az első afrikai származású szuperhős, Feketepárduc a Fantasztikus Négyes #52 számában. 

Dr. Strange karaktere, melyet a Stan Lee-Steve Ditko páros alkotott, 1963-ban szerepel először a Strange Tales számaiban, majd teljes egészében átveszi annak főszerepét 5 évvel később.

Daredevil (Fenegyerek) zárja az Ezüstkort a Marvelnél. Bár a karakter Stan Lee, Bill Everett és Jack Kirby szüleménye, de Frank Miller kezei alatt érte el fénykorát.

A vietnámi háború 1969-ben életre hívja Sólyom (Hawkeye) karakterét is, aki ekkor még csak az Amerika Kapitány #117 számában jelent meg.

Jack O'Rourke/Unsplash

Marvel a Bronzkorban

A hetvenes években Jack Kirby elhagyta a Marvelt, Stan Lee 1972-ben távozott a főszerkesztői posztról. Ekkoriban a Marvel Univerzuma olyan új karakterekkel bővült, mint a Punisher, a Ghost Rider, Luk Cage, a Shang-Chi, Coleen Wing és Vasököl, nem utolsósorban Star Lord vagy Thanos.

Ezzel párhuzamosan a már megismert karakterek háza táján is több nagy változás történt, így a képregénytörténelem legmegrázóbb pillanataként híresült el az a lapszám, amikor 1974-ben a Zöld Manó megöli Pókember szerelmét, Gwen Stacyt.

A Bronzkor második évtizede már teljesen új alkotókra terelte a fókuszt. Frank Miller, aki a Fenegyerek 1979-es számával indította el karrierjét, számos szuperhős figura életét „keserítette meg”.

Frank Miller

Miller munkássága rengeteg mindent foglal magában. Habár a Marvelnél eltöltött karrierje nem volt kifejezetten hosszú, hiszen a kilencvenes évektől saját képregényein (Ronin, Sin City, 300), illetve a DC Comics színeiben alkotott. Miller a Marvel Univerzum sötét és zord arcát domborította ki, témái merészek és komorak, végzetes kimenetelűek, például megöli az általa kreált karaktert, Elektrát a Fenegyerek képregényekben. A Marvelnél nevéhez fűződik Fenegyerek felfuttatása és több szereplő megkreálása, a Rozsomák minisorozat, illetve John Carter képregényváltozatba ültetett figurája.

A korszak végét a Marvel Comicsnál a Titkos háborúk (1984-1985) egy össznépi szuperhős kiadvány elkaszálása jelentette. A rákövetkező évben több jelentős hőstől is megvált a cég; megszűnt a Deffenders, a Power Man és a Vasököl, valamint elindult az Új Univerzum, az X-Men franchise-t pedig kiterjesztették X-Faktorrá (most ez a név már annyira nem cseng szerencsésen.)

Marvel képregények a kilencvenes évektől

Még a nyolcvanas években kezdődött az X-Men erőteljes menetelése, de a kilencvenes években vált meghatározóvá, havonta több tucatnyi folytatással és egyéb kiadvánnyal bővült a mutánsok története. Új szereplőkkel is gazdagodott a sztori, mint Cabel, egy cyborg, aki mellesleg időutazó, mutáns és harcos is egyben, az X-Warriors meghatározó karaktere.  1992-től animációs rajzfilmként is feldolgozták a történetet. Az évtized közepén azonban – amikor a Marvel csődöt jelentett – visszavágta a franchise megjelenéseket, így az X-Men és számos mellékszála - mint az Új mutánsok - sem fejlődhetett tovább.

A Joe Kelly által továbbgondolt Deadpool az X-Men egy egészen más arcát mutatta meg. A karakter eredetileg az Új Mutánsok (X-Men franchise) 1991-es számában robbant be egyfajta ellenpólusként - melyet Rob Liefeld és Fabian Nicieza alkotott meg -, azonban hamar saját hangjára talált.

A Joe Kelly által továbbgondolt Deadpool az X-Men egy egészen más arcát mutatta meg. A karakter eredetileg az Új Mutánsok (X-Men franchise) 1991-es számában robbant be egyfajta ellenpólusként - melyet Rob Liefeld és Fabian Nicieza alkotott meg -, azonban hamar saját hangjára talált.

A kétezres években ismét beindult a szekér, újabb animációs sorozat és filmek hatására (X-Men) újfent megnőttek a képregényeladások is.

  Rob Liefeld/ Wikipedia
Amerika Kapitány csillaga az évek során egyre feljebb kúszott a népszerűségi listákon, és ennek az úgynevezett csúcspontja, ami drasztikusan megváltoztatta az első bosszúállóról alkotott képet, Ed Brubaker Amerika Kapitány: A tél katonája története, ami ismét behozta Buckyt az MCU-ba és az újgenerációs Amerika Kapitány-történetek tucatjait indította el.

Más alkotópáros is hozzányúlt a Kapitány történelméhez: Mark Millar író és Steve McNiven rajzoló munkája a Polgárháború, melyben a Vasember és Amerika Kapitány közti ellentét bontakozik ki.

Mark Millar

Millar skót képregényrajzoló többek között az Ultimate X-Men és Fantastic Four, az Ultimates, a Rozsomák öregkori történeteinek rajzolója. Hozzá kapcsolódik a Wanted, a Kingsman és még számos nagyhatású történet képregényesítése.

BrianMichael Bendis Daredevil-trilógiája (2008) pedig lehengerlő, szövevényes történettel gazdagította a Fenegyerek kalandjait.

 

Brian Michael Bendis

Bendis korunk meghatározó kreátora, aki az Ultimate Marvel Univerzum megtervezőinek egyike Mark Millarrel és Bill Jemas-szal karöltve. Hozzá fűződik az Ultimate Spiderman elindítása, a Bosszúállók (The New Avengers, David Finch rajzolóval közreműködve) újraindítása, valamint az Ultron kora is a Daredevilen kívül.
Ötször nyerte el a legrangosabb szakmai elismerést, az Eisner-díjat.

2021 talán legizgalmasabb kötete a Galaxis őrzői - Al Ewing és Juan Frigeri munkája -, ami amellett, hogy végtelenül „badass”, nem veszíti el a humorát és a romantikus szálat is szépen szövögeti a történetbe.

Harmadik fejezet

STAR WARS képregények

Kétségtelen a Star Wars univerzum hatása a popkultúrára, amelyből talán a leglátványosabb eredményeket a nagyfilmek hozták, de nem szabad elfeledkezni arról, hogy számos egyéb formátumban, könyvekben, képregénykönyvekben és hagyományos képregényújságokban, illetve webes, úgynevezett web comicsok formájában is jelentek meg történetek. Ezek közül a képregény a legterjedelmesebb; mind a Kánon, mind a Legendák történeteit is bővítő kiadványok jelentek meg.

A MARVEL és a STAR WARS

Star Wars képregények először a Marvel Comics kiadásában jelentek meg ugyanabban az évben, mint amikor a legelső - Új remény - film is debütált a mozikban, 1977-ben. Lucas még a film forgatása alatt egy kiterjedtebb univerzumban gondolkodott, amihez akkoriban kiváló táptalajt jelentett az egyre inkább felívelőben lévő képregényes műfaj.

Ezután 9 éven keresztül összesen 107 számot ért meg a sorozat. 1986 közepén, épp, amikor a Marvel Comics új tulajdonoshoz került, a Star Wars képregények licencjogát a Lucas Films elvette a Marveltől. Azóta több kiadó is foglalkozott Star Wars kiadványokkal, köztük jelentős az 1991-ben debütált Dark Horse Comics által kiadott Star Wars: Dark Empire sorozat.
2012-ben a Lucas Filmet felvásárolta a Disney, amely 2015-ben visszaadta a képregény licenszjogokat a Marvelnek; a Messzi, messzi galaxis sztorija visszatért az eredeti tulajdonoshoz.

A hetvenes években sem voltak kevésbé elszántak a Star Wars rajongók, mint manapság, ami kiváló lehetőséget teremtett arra, hogy az új történetek iránti szomjúságukat képregényekkel enyhítsék. Az eredeti trilógia filmmegjelenései között épp ezért rengeteg tartalmat szállítottak számukra a képregények. Majd a "Jedi visszatér" utáni események fejezetei következtek, a Star Wars univerzum számos fontos fejleményét vetítették előre, így például az Új Köztársaság megalakulását, vagy hogy Boba Fett életben marad, és részben felidézte mandalóriak korai történetét is. Két spin-off sorozat is megszületett, az Ewok-kalandok és a Droids.

A Star Wars történeteket a Marvel részére 99 százalékban Roy Thomas és Archie Goodwin írták.

A hosszabb pauza után a Marvel 2015-ben az eredeti Star Wars sorozat rebootjával - Star Wars 75 címmel - élesztette fel a képregénysorozatot. 2015 után egyéb SW kiadványok is részben már megjelentek, illetve tervben vannak a Marvelen kívül, így 2017-ben az IDW Publishing által kiadott Star Wars Adventures antológiasorozat, valamint idén (2022-ben) a Dark Horse Comics várhatóan újraindítja a kiadványait.

Negyedik fejezet

EGY ÚJ KORSZAK HAJNALA - MARVEL STUDIOS

2022-re már nem túlzás kijelenteni, hogy a Marvel Studios által kitalált recept forradalmasította a mainstream filmipart és a blockbusterek világát. Sokan próbálták másolni őket, de ez gyakorlatilag senkinek sem sikerült. Hosszú út vezetett el azonban idáig.

Új Univerzum születik


A Marvel Studios neve hallatán már mindenkinek az MCU, avagy a Marvel Cinematic Universe, magyarul Marvel filmes univerzum ugrik be. Az a mozifilmeken és immár tévésorozatokon átívelő közös világ, ami dollármilliárdokat termel, és rajongók millióit szegezi a képernyő elé, illetve ülteti be a vetítőtermekbe. Ahhoz azonban, hogy világosan lássuk a Marvel képregénykiadó filmes részlegének diadalmenetét, pontosan tisztában kell lennünk azzal is, honnan indult egyáltalán a képregényóriás filmes ága.

Marvel/Disney

Aki kapja, marja – vagy nem


Az 1970-es évektől egészen a ’90-es évekig a Marvel úgy tudta le saját szuperhőseinek, képregénykaraktereinek nagyvásznas szerepeltetését, hogy opciós jogokat adott el különböző külsős kiadóknak. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy eladták a különböző képregényszereplők kalandjaninak megfilmesítési jogának lehetőségét, és itt a hangsúly a lehetőségen volt. Ha adott időintervallumon belül nem készült el a karakterhez tartozó film, a Marvel ugyanúgy megkapta a pénzét, a stúdió pedig hoppon maradt. A ’70-es években így sikerült eladni Pókember jogait, noha mozifilm nem készült ezek alapján, az 1986-tól 1996-ig terjedő időszakban pedig ugyancsak ez lett a sorsa a Fantasztikus Négyesnek, az X-Mennek, a Fenegyereknek, Hulknak, az Ezüst Utazónak és Vasembernek is. ’86-ban ugyan valóban elkészült egy Howard, a kacsa film (igen, a beszélő szárnyas is eredetileg egy Marvel képregény főhőse), de hatalmasat bukott a kasszáknál. 1989-ben ezen felül elkészült még Dolph Lundgren főszereplésével egy The Punisher mozi, ami hazánkban akkor még nem az azóta ikonikussá vált Megtorló fordítást kapta, helyette A Büntető címen jelent meg. 1990-ben érkezett egy Amerika Kapitány film, de ez csak az Egyesül Királyságban jutott el a vászonig, az USA-ban csak VHS kazettákon jelent meg. Ott volt még továbbá az az 1994-es Fantasztikus Négyes film, ami ugyan elkészült, de olyan botrányosan rossz lett, hogy végül sosem mutatták be. Nem épp a hangos sikerek korszaka volt tehát ez a pár évtized, az 1990-es évek azonban több fronton is változást hoztak.

Ó, azok a ’90-es évek!

A Marvel Studios születésének fontos állomása volt annak elődjének életre hívása, a Marvel Films történetének taglalásához viszont nem árt tisztába tenni az egész cégcsoport helyzetét a ’90-es években. Ekkor jött ugyanis a képbe a Toy Biz játékgyártó, és annak kulcsembere, a ma már világhírű filmes producerként ismert Avi Arad. A Toy Biz leginkább akciófiguráiról, elsősorban a Marvel képregények alapján készített játékokról volt híres. A két cég közötti kooperáció pedig olyan jól működött, hogy 1993-ban a Marvel elkezdett részvényeket vásárolni, megszerezték maguknak a Toy Biz egy részét. Innentől fogva a Toy Biz a nagy anyacég, vagyis a Marvel Entertainment Group alá tartozott. Az akciófigurák és egyéb játékok iránti érdeklődés pedig a mai napig sem csökkent, ezzel pedig nyilvánvalóan a Disney is tisztában volt, mielőtt 2009-ben tett egy visszautasíthatatlan ajánlatot.

Az MCU sikerfilmjei nemcsak a kasszáknál robbantanak, hanem merchandising bevételekben is messze túlszárnyalnak bármit, amit korábban láttunk.

Elemzők szerint 2020-ra a filmekhez kapcsolódó merchandising eladások összértéke meghaladta a 41 milliárd dollárt, ami jóval több, mint az összes Marvel mozi bevétele együttvéve.

A termékek palettája elképesztően széles, már rég nem csak akciófigurákról és pólókról beszélünk:

a videojátékoktól kezdve a gyűjtői szobrokon át a Disney World látványosságokon keresztül egészen a valódi pénzzel játszható, Loki-dizájnú online félkarú rablóig mindenből pénzt csinálnak.

Lucas Hoang/Unsplash

Ugyancsak 1993-ban született meg a Marvel filmes részlege, a Marvel Films, amelynek élére a Toy Biztől érkező Avi Arad került. Ebben az időszakban elsősorban az animációs filmek piacára feküdt rá a frissen kreált Marvel Films Animation részleg, ami különböző együttműködésekben készített sorozatokat Hulk, az X-Men csapat, vagy épp Pókember főszereplésével. Avi Arad közben nem tétlenkedett, és már 1993-ban nyélbe ütött a 20th Century Foxszal egy üzletet egy készülő X-Men mozifilmről.

„Pókok” a hálóban

Itt az ideje, hogy kicsit a színfalak mögé is benézzünk, és lássuk, kik mozgatják a szálakat. Ennek érdekében pedig Ronald Perelman nevével – nem a színész, Ron Perlman - kell tisztában lennünk. Perelman 1989-ben vásárolta meg 82,5 millió dollárért a Marvel Entertainment Groupot a céget akkor birtokló New World Picturestől. Két éven belül már tőzsdére is vitte a Marvelt, és nem állt meg a felvásárlással. Ő kezdte el megvenni a már említett Toy Biz részvényeket, valamint lecsapott még gyűjtögetős kártyákkal foglalkozó és matricás albumokat terjesztő vállalatokra is. Beszámolók szerint ezek a felvásárlások összesen mintegy 700 millió dollárba kerültek. Ugyanakkor a Marvel Comics képregényei ezekben az időkben túlzás nélkül szárnyaltak, a Pókember és az X-Men képregényeket vitték, mint a cukrot, dőlt a pénz. Legalábbis egy darabig. 1995-re a Marvel már nyakig úszott az adósságokban. Megoszlanak a vélemények arról, hogy Perelman konkrétan az okozója, vagy csak elszenvedője volt a nagy képregényes lufi kipukkadásának, de az tény, hogy a '90-es évek közepén teljesen földbe állt a képregénypiac.

1996-ban hozták meg végül a nagy döntést, előre akartak menekülni, és a mozifilmek felé szerették volna venni az irányt. A cél az volt, hogy létrejöjjön a Marvel Studios, egy új céges kreáció, melyet a Marvel Entertainment Group elnöke, vagyis Jerry Calabrese, valamint a Toy Biz és a Marvel Films fejese, Avi Arad közösen irányít. A megfelelő háttér megteremtésének érdekében Perelman meg akarta venni a Toy Biz részvények maradékát, és teljesen össze akarta olvasztani a játékgyártót a Marvellel, hogy végre létrejöhessen egy minden eddiginél nagyobb és erősebb, egységes anyacég. A Marvel részvényeseinek ez cseppet sem tetszett, úgyhogy Perelman a nehezebb utat választotta és egészen egyszerűen csődöt jelentett. Nagyjából két évig folytak a pénzügyi és jogi harcok, végül 1998-ban a Marvel és a Toy Biz teljesen összeolvadt, a Marvel Entertainment Groupból ekkor lett Marvel Enterprises. Perelman azonban nem örülhetett a diadalnak, menet közben ugyanis mind ő, mind a részvényesek oldaláról ellene harcoló Carl Icahn kiszorultak a folyamatokból. Avi Arad viszont ekkorra tényleg az élére állhatott a filmes álmoknak.

Ekkortájt nagyjából úgy nézett ki a terv, hogy a képregényhősökről készülő mozifilmek előkészületi munkálataiért felel a Marvel Studios. Magyarán ők dolgozzák ki a forgatókönyvet, találják meg a megfelelő rendezőt és színészgárdát, és a végén ezt az egész csomagot tálcán adják át valamelyik nagy filmstúdiónak, aki immár konkrétan a gyártást fogja lebonyolítani, valamint a terjesztést intézi. Hétéves szerződést kötöttek a 20th Century Foxszal, ennek keretein belül született meg a 2000-es X-Men – A kívülállók, a 2003-as Daredevil – A fenegyerek, a 2005-ös Elektra, és a szintén 2005-ös Fantasztikus Négyes film is.

Persze nem csak a Foxnak tetszettek az efféle csomagajánlatok. Az első ilyen módon licencelt film a 1998-as Penge volt, amit a New Line Cinema gyártott. Nagy tárgyalások folytak az Ideglelés (The Blair Witch Project) filmmel berobbant Artisan Entertainmenttel is, olyan képregényhősök filmjeinek közös elkészítése volt terítéken, mint Amerika Kapitány, Thor, Fekete Párduc, Vasököl és Deadpool. Ezekből végül nem lett semmi, a Columbia Pictures viszont lecsapott a Pókember licencekre, és Sam Raimi rendezésében, valamint Tobey Maguire főszereplésével elkészülhetett a 2002-es Pókember film.

Ezekből a filmekből azonban a Marvel elég keveset keresett, 2003-ra az lett az elsődleges új irányvonal, hogy végre bőséges profit is járjon a filmes elismerések mellé. David Maisel pontosan ilyen tervekkel állt Avi Arad elé, ki is nevezeték őt egyből operatív vezetőnek, a Marvel Studios pedig immár saját maga akarta finanszírozni filmjeit, hogy a végén a hasznot is érdemben le tudja fölözni. Mindehhez nyilván pénz kellett, így kockázatos úton indultak el: megállapodást kötöttek a Merrill Lynch adósságkezelő céggel. Összesen 525 millió dollárt kaptak arra, hogy nyolc éven belül maximum 10 Marvel mozifilmet készítsenek ebből a pénzből, fedezetként pedig a Hangya, a Bosszúállók, a Fekete Párduc, az Amerika Kapitány, a Köpeny és Kard, a Doctor Strange, a Sólyomszem, a Nick Fury, a Power Pack és a Shang-Chi képregények megfilmesítési jogai kerültek be a kalapba. Abban bíztak, hogy a filmek bevételeiből sikerül minden adósságot visszafizetni kamatokkal együtt, és megmarad a biztosíték is – magyarul a filmes jogok.

Népszerű szuperhős karakterek (kattintson!)

Ötletek és stúdió tehát már volt kéznél, a forgalmazás viszont teljesen más terep, itt nem volt a Marvelnek semmiféle tapasztalta. A Universal Picturesszel kezdtek el tárgyalásokat folytatni arról, hogy legyenek a forgalmazói a Marvel moziknak. Ez már csak azért is kapóra jött, mert ekkor még a Universalnál voltak Namor és Hulk megfilmesítési jogai. A Marvel több vasat is tartott a tűzben, párhuzamosan a Paramount Picturesszel is tárgyalni kezdtek. A Merrill Lynch közben kezdte érezni, hogy nem igazán haladnak a dolgok, így már nem voltak hajlandóak teljesen előfinanszírozni a Marvel filmeket, a költségek egyharmadát magának a Marvelnek kellett állnia. 2005-ben aztán megszületett a megállapodás, a Marvel végül a Paramounttal kéz a kézben kezdett bele a gyártásba, az anyacég nevét pedig Marvel Enterprisesról Marvel Entertainmentre változtatták, ezzel is jelezve azt, hogy immár a gyártásból is tevékenyen kiveszik a részüket. Sikerült visszaszerezni a New Line Cinemától a Vasember filmes jogai, a Universaltól pedig Hulkét azzal a kikötéssel, hogy a készülő A hihetetlen Hulk mozi terjesztési jogai maradnak még a Universalnál, sőt az esetleges későbbi Hulk filmeknél is igényt tarthatnak erre. Közben bejelentették, hogy készül egy Thor film a Marvel égisze alatt, és sikerült visszaszerezni a Fekete Özvegy jogokat is. Szépen lassan minden adott volt ahhoz, hogy elindulhasson az a grandiózus projekt, amit ma Marvel filmes univerzumként ismerünk.

A háttérben azonban még ment a belharc, Maisel és Arad másként képzelték el a mozifilmek jövőjét. Végül Maisel akarata diadalmaskodott, Avi Arad pedig elhagyta a Marvel Studios kötelékét. A képregényfilmektől viszont nem távolodott el. Még 2006-ban létrehozta saját produkciós cégét, az Arad Productionst, ami azóta is folyamatosan foglalkozik a Marvel filmes univerzumon kívüli Marvel mozikkal, elsősorban a különböző Pókember filmekkel. Ez volt az az idő, mikor Maisel lett a Marvel Studios elnöke, illetve felbukkant egy név, aki ma már egyet jelent a Marvel filmes és tévés részlegével: megérkezett Kevin Feige, akit a Vasember forgatásának megkezdésével párhuzamosan kineveztek a gyártási részleg vezetőjévé. Közben a Sony annyira rákapott a Pókember mozifilmekre, hogy a filmes jogok teljes kiterjesztéséért cserébe visszaadta a Marvelnek az összes Pókemberhez tartozó televíziós jogot, beleértve nem csak az animációs, hanem az élőszereplős sorozatokat is. Bármennyire is furcsa tehát, hiába gyártja a Sony a Pókember filmeket, tévésorozatot bármikor készíthet maga a Marvel is.

4 MILLIÁRD DOLLÁRBÓL 50+ MILLIÁRD* – I.SZ. DISNEY

„Az emberek nem értették meg és nem értékelték a műfajban rejlő potenciált, mi igen” – Tom Staggs, a Disney korábbi pénzügyi igazgatója, aki segített a felvásárlás levezénylésében.

2009-ben aztán eljött a legnagyobb váltás az egész Marvel és így a Marvel Studios életében is. A The Walt Disney Company ugyanis nem kevesebb mint 4 milliárd dollárért felvásárolta a teljes Marvel Entertainmentet. Bár ma már egyértelműen a sikerrel azonosítjuk a Marvelt és azt gondoljuk, hogy a cégnél nem tudnak hibázni, az előző néhány bekezdés jól szemléltette, hogy valójában hosszú éveken keresztül elképesztően nehéz anyagi helyzetben volt a vállalat: a portfólió számos fontos darabját elkótyavetyélték, és még ha eddigre sikerült is néhány erősebb évet is zárni, messze nem az a stabilitás jellemezte a céget, mint amivel azóta találkozunk. A Disney-nél pontosan tudták, hogy a megfelelő kezekben hatalmas potenciál van egy ilyen szuperhősös univerzumban, és olyan aranybányát tárhatnak fel, amilyen korábban egyetlen stúdiónak sem állt rendelkezésére.
*
Forrás: Forbes becslés

A Marvel filmes univerzum harmadik mozija, a 2010-es Vasember 2 tehát már a Disney korszakban jelent meg. Bár kezdetben az volt a nagy ígéret, hogy semmi sem fog változni, a Disney azért amint lehetett, magához vette a teljes forgalmazást, ekkor került ki a képből a Paramount. A már megkötött szerződéseknek azonban még le kellett járnia. Pénzzel viszont mindent meg lehet oldani, így 2013-ban utólagosan sikeresen felvásárolta a Disney a Paramounttól az első két Vasember film, a Thor és az Amerika Kapitány: Az első bosszúálló forgalmazási jogait is.

Közben a sikerek nem maradtak el. Az első nagy csapatfilm, vagyis a 2012-es Bosszúállók világszinten másfél milliárd dollárt termelt, de a Vasember 3 sem állt meg csak 1,2 milliárdnál. Jöttek szépen sorban a folytatások, illetve bemutatkoztak új produkciók is, mint a 2014-es A galaxis őrzői, vagy a 2015-ös A Hangya. A 2015-ös Bosszúállók: Ultron kora talán nem szólt akkorát, mint az első Bosszúállók film, de közben bemutatták azt az Amerika Kapitány: A tél katonáját, amit az a Joe és Anthony Russo rendezett, akik legalább annyira markánsan rajta hagyták kézlenyomatukat a Marvel filmes univerzumon, mint Kevin Feige.

2015-ben aztán némi átrendezés mellett döntött a Disney: innentől fogva a Marvel Studios közvetlenül a Walt Disney Studios alá tartozott, Feige pedig egyenesen a Walt Disney Studios elnökének, Alan Hornak jelentett. Gyakorlatilag az történt, hogy a Marvel Studiost teljesen leválasztották a nagy Marvel cégóriásról. Ugyanakkor a Marvel Television és Marvel Animation részlegek még mindig a Marvel Entertainment alá tagozódtak be.  A hatalmas filmes sikerek mellett megnyílt az út a sorozatok előtt is, amik szigorúan véve nem tagozódtak be a filmes univerzumba. A sort a 2013-ban bejelentett, 2015-2018 között futó Daredevil (A fenegyerek) nyitotta, aztán jött a Jessica Jones, a Luke Cage, az Iron Fist (Vasököl), majd őket összeengedő The Defenders és a Daredevil spin-off The Punisher (A Megtorló). A mozifilmeknél földhözragadtabb, sötétebb hangulatot árasztó sorozatok elég jó nézettséget generáltak a Netflixnek, és bár nem voltak hibátlanok, többségében pozitív kritikákat kaptak.

Ennek köszönhető, hogy a Marvel (és persze a Disney) elkezdte úgy érezni, hogy tévésorozatos téren is saját lábukra kell állniuk, és nem a Netflixszel vagy másokkal együtt kell képregényhősös szériákat gyártani, így megint változtak a dolgok. 2018-ban merült fel a gondolat, hogy a Disney+ streamingplatform tökéletes saját otthona lehetne az új Marvel sorozatoknak. 2019-ben pedig már újra Feige körül forgott minden, ismételten előléptették, immár ő lett az előszámú kreatív vezető az egész Marvelnél, aki a Marvel Television és Marvel Family Entertainment részlegeket is felügyeli – ezek visszatértek a Marvel Studios alá. Mindösszesen két hónapnak kellett csak eltelnie ahhoz, hogy a Marvel Television immár végérvényesen beolvadjon a Marvel Studiosba. Immár tehát nincs más megkerülendő tényező, nincs alá és fölérendelt céges entitás, csupán maga a Marvel Studios létezik, élén a megkerülhetetlen Kevin Feige-vel, mint elnök.

A Marvel Studios gyárt minden egyes mozifilmet és tévésorozatot, ami a Marvel filmes univerzumhoz kapcsolódik.

Ezekből a filmekből és sorozatokból pedig nem kevés akad. A Marvel filmes univerzum eddigi produkcióit négy nagy fázisra oszthatjuk fel. Az első a 2012-es Bosszúállókkal ért véget, a másodikat a 2015-ös A Hangya zárta le, a harmadikat pedig a 2019-es Pókember: Idegenben. Jelenleg a negyedik fázist tapossuk, utoljára a Doctor Strange az Őrület Multiverzumábant láthattuk a mozikban, de még idén érkezik a Thor: Szerelem és mennydörgés, valamint a Fekete Párduc: Vakanda, légy áldott!, jövőre pedig a Marvelek (vagyis a Marvel Kapitány második része), A galaxis őrzői 3, illetve A Hangya és a Darázs: Quantumania. Egyelőre még nem kapott pontos megjelenési dátumot, de tudjuk, hogy a csőben van egy Fantasztikus Négyes és egy Penge film, valamint a Deadpool 3, valamilyen formában visszatérnek az X-Men mutánsai, és készülőben van egy új Amerika Kapitány, sőt egy új Shang-Chi film is. De hogy került a képbe hirtelen Pókember, illetve a mutánsok, akik eddig a Foxhoz tartoztak?

Marvel/Disney

Két nagy megállapodás köthető mindehhez. Egyrészt a Pókember filmek második etapja, vagyis a két A csodálatos Pókember mozi után a Sony és a Marvel egyezséget kötöttek: Pókember végre-valahára hazatérhet (nem véletlenül lett ez a címe a Pókember: Hazatérésnek), és egy új adaptációban már a Marvel filmes univerzum részeként bukkanhat fel a közkedvelt hálószövő. Az egyezség értelmében Pókember saját filmjeit a Sony gyártja, de felbukkanhatnak benne más Marvel szereplők, ahogy Pókember is vendégszerepelni fog a Marvel mozikban más hősök oldalán. Nyilván nagyon fontos egy ilyen megállapodásnál az, hogy kinek mekkora részben kell kell hozzájárulnia a filmek finanszírozásához, és a nap végén ki hogyan részesedik a nyereségből. Volt egy pont, amikor úgy tűnik ezen részletek miatt kettétörik a kapocs, végül azonban csak sikerült kiegyeznie a Marvel és a Sony illetékeseinek. Jelenleg úgy fest, hogy Pókember továbbra is a Marvel filmes univerzumának része marad, a Sony viszont közben egy „Pókember nélküli Pókember univerzumot épít” olyan filmekkel, mint a Venom, a Morbius, vagy a készülő Kraven, a vadász.

Még a Sony féle huzavonánál is érdekesebb a Fox esete. 2017-ben ugyanis a The Walt Disney Company bejelentette, fel akarja vásárolni a 20th Century Foxot. Egy ideig a Comcast, vagyis az NBCUniversal anyacége is versenyben volt, de végül nem tudták túllicitálni a Disney-t. Végül mindez 71,3 milliárd dollárjába került a Disney-nek, de egy óriási portfólió vándorolt hozzájuk, amit hosszasan lehetne boncolgatni. Marvel szempontból egyértelműen az lett a legfontosabb tényező, hogy bizonyos képregényes karakterek, így a teljes X-Men csapat, minden mutáns hős megfilmesítési joga annyi év után visszakerült hozzájuk.


Pénzüknél vannak

        Megérte a sztárparádé az árát

A Marvel Studios nem sajnálta a munkát és a befektetett pénzt sem arra, hogy saját filmes univerzumának védjegyét formába öntse. A Bosszúállók: Végtelen háború című filmre összesen 283 millió dollárt fordítottak, ami a mozikba kerülése után bőségesen behozta az árát, a befektetett összegnek majdnem több mint az hétszeresét, 2,048 milliárd dollárt szedtek be utána. Ezzel 2018-ban a legmagasabb bruttó bevételt hozó film lett, valamint a filmtörténetben az első olyan film, amely rövid idő alatt (11 nap) elérte az 1 milliárdot, valamint a negyedik olyan film, ami átlépte a 2 milliárdot. Az alkotás a premier nyitóhétvégéjén 641 millió dollárt gyűjtött össze világszerte és külön 258 millió dollárt az Egyesült Államokban és Kanadában, ezzel megdöntve a Halálos iramban 8. (542 millió dollár) és a Csillagok háborúja VII: Az ébredő Erő (248 millió dollár) legmagasabb bruttó megnyitási rekordját.

E remek eredményt a Marvel univerzum egyébként nem érdemtelenül érte el, az alkotás ugyanis brutális látvánnyal, harcjelenetekkel szolgálta ki a nézőket. Emellett az alkotók legalább két tucat sztárt vonultattak fel benne: Robert Downey Jr., Chris Hemsworth és Mark Ruffalo mellett feltűnt a vásznon Chris Evans, Scarlett Johansson és Elizabeth Olsen is.

Pókember a pandémiás milliárdos

Pókembert szinte mindenki ismeri a világon, hiszen a filmgyártó cégeknek hála az elmúlt években rengeteg sztoriját ismertük már meg. A Columbia Pictures, a Marvel Studios és a Pascal Pictures azonban tavaly decemberben vadonatúj megvilágításba helyezte a filmsorozatot, miután a Pókember: Nincs hazaút című filmben a főhősről lekerült a maszk, a világ megtudta, kicsoda ő igazából.

A film egészen különlegesre sikeredett: a legvagányabb szuperhősök és szupergonoszok találkoznak egymással a filmvásznon, ráadásul mindezt szuperlátványos akciójelenetek keretében teszik. Nem véletlen, hogy a film valóságos közönségkedvenc lett, a nézők mellett a kritikusok is elismeréssel nyilatkoztak róla. A Pókember: Nincs hazaút megjelenése óta több bevételi rekordot is felállított, a világjárvány alatt az egyetlen olyan film lett, ami elérte az 1 milliárdos bevételt.

Kis pénz, óriási magyarázkodás

Létezik még egy olyan Marvel film, melynek rendezője a Twitteren kényszerül mentegetőzni amiatt, hogy a kritikusok csupa rossz véleményt fogalmaznak meg a munkájáról? Aligha. Josh Trank, a Fantasztikus négyes direktora ugyanakkor történelmet írt azzal, hogy ezt megtette. Szerinte a produkció bukásáért a végső vágást kell okolni, hiszen ő a film megjelenése előtt 1 évvel egy olyan változatot készített, amit mindenki kedvelt volna. Ez persze a közönséget egyáltalán nem hatotta meg, ami meglátszott a film bevételein: a 155 millió dollárból készült alkotás csupán 168 millió dolláros bevételt generált.

2022-ben tehát úgy áll már a helyzet, hogy a Marvel Studios tonnaszám ontja magából sajátgyártású filmjeit és sorozatit. Ezekben szerepelhetnek azok a népszerű Marvel karakterek is, akik korábban különböző jogi akadályok miatt épp rivális stúdiók zsebét tömték, ilyen Pókember és az X-Men is. A Disney+ magával hozta a Marvel sorozatok aranykorát, a streaming platformon már olyan sorozatok mutatkoztak be, mint a WandaVision, a The Falcon and the Winter Soldier (itthon a A Sólyom és a Tél Katonája címmel fut), a Loki, a What If...? (Mi lenne, ha…? címmel), a Hawkeye (Sólyomszem) és a Moon Knight (azaz Holdlovag), az alkotók pedig egyetlen pillanatig sem állnak le. Még idén érkezik a Ms. Marvel és a She-Hulk: Attorney at Law (nálunk "Amazon: Ügyvéd" lett a címe), és folyamatosan jelentik be az újabb szériákat. A Netflixes sorozatokkal szemben ezek sokkal szorosabban kapcsolódnak a filmes univerzumhoz, gyakran ott megismert központi karakterek előzménytörténetét, filmek közti vagy épp utóéletét mesélik el, nem csoda, hogy a nézők zabálják őket.

A Marvel recept tényleg utánozhatatlan, és ahogy folyamatosan nő, duzzad a Marvel filmes univerzum, egyre inkább utolérhetetlenné válik bármiféle konkurencia számára.


Fotók

Borítókép:  Loki, Marvel/Disney
Első fejezet:  (borítókép) Joel Muniz/Unsplash
                     Silver Surfer, Jonathan Cooper/Unsplash

Második fejezet: (borítókép) X-Men, Eric McClean/Unsplash
                           Hulk, Hermes Rivera/Unsplash

Harmadik fejezet: (borítókép) Star Wars Hermes Rivera/ Unsplash
                                 Dr Strange akciófigura, Lucas Hoang/Unsplash

Negyedik fejezet: (borítókép) Thor, Marvel/Disney

Szuperhősök önéletrajza: Dialogue Creatives



Szerzők

Berze András         
Latyák Balázs
Vékony Orsi


A cikket a Brand and Content készítette a Disney megbízásából, nem az Index szerkesztősége.