Index Vakbarát Hírportál

A MÁV szerint megközelíthetetlen volt a vonat

2013. szeptember 15., vasárnap 14:07

„Totál szervezetlenség, itt ülünk a vonaton, mellettünk húz el a többi vonat, az utasok egy része gyalog elindult Kelenföld felé. Senki nem tud semmit a MÁV-tól. Minimum egy vészhelyzetkoordinátort ki kellett volna küldeni, illetve egy utasmentő vonatot a másik 3 vágány egyikén" – így panaszkodott szombaton egyik olvasónk.

Ahogy beszámoltunk róla, egy biztosítóberendezés hibája miatt egymással szemben, ugyanazon a vágányon haladt egymás felé tegnap a Pécsről érkező Tubes Intercity és a Szombathelyre induló gyorsvonat Kelenföld és Háros között. A két vonat egymástól száz méterre állt meg. A MÁV szerint tudtak a hibáról, ezért a vonatok eleve lassan haladtak, de a két vonat eddig tisztázatlan körülmények között ment szembe egymással. Az ügyben vizsgálat indult.

Az utasok szervezetlenségről és a tájékoztatás teljes hiányáról számoltak be. A legtöbben amiatt panaszkodtak, hogy sem mentesítő vonat, sem busz nem érkezett, így az utasok többsége órákat várt a vonatokon. Szombat este hatra kijavították a hibát, a menetrend késő estére áll helyre.

Haladéktalanul megszervezik

Megkérdeztük a MÁV-ot, hogy ilyen váratlan helyzetek esetén mik az előírások, kinek és hogyan kell tájékoztatnia az utasokat, a konkrét esetben hogy tájékoztatták őket, és van-e valamilyen forgatókönyv arra, hogy ilyen esetekben busszal vagy másképp lehetővé tegyék az utasok továbbutazását. Azt is megkérdeztük, hogy van-e valamilyen előírás arra, hogy a várkozó utasokat legalább vízzel el kell látnia a MÁV-nak.

A MÁV Zrt. Kommunkációs Igazgatósága közölte, hogy ha bármilyen nem várt körülmény miatt megáll egy vonat, a személyzet azonnal értesíti a MÁV-START Üzemirányító Központját. A központban, ahol éjjel-nappal ügyelet működik, haladéktalanul megszervezik a vonatok további közlekedését, például a többi úton lévő vonatot úgy kell irányítani, hogy az éppen várakozó szerelvényt elkerüljék. Ha például gázolás történik, értesítik a mentőket, a rendőrséget, a vasút biztonsági szolgálatát, és ha kell, a tűzoltókat. A vasúti forgalmat akadályozó problémáról a jegyvizsgálók szöveges üzenet kapnak a szolgálati mobiltelefonokra, így a vonatokon is tudnak tájékoztatást adni.

Megközelíthetetlen helyen állt a vonat

A válasz szerint szombaton is ez történt. "Az esetet a helyszínen hatósági vizsgálatok követték, amelyet a MÁV Vasút Biztonsági Szolgálata valamint a rendőrség munkatársai tartottak. A készenlétes balesetvizsgáló 10:45-kor kapott értesítést és Kelenföldre 11:25-kor érkezett. A MÁV balesetvizsgáló bizottsága a helyszínelést 13 órára befejezte, részükről indulhatott volna a vonatforgalom. A rendőrség 12:45-kor érkezett a helyszínre, a saját vizsgálatát 14:03-kor fejezte be, ekkor adtak engedélyt a helyszín megváltoztatására, a váltó helyreállítására és bemérésére. Azt követően a személyvonatot 14:15-kor visszahúzták Kelenföld állomásra, majd onnan indult Székesfehérvárra 14:54-kor. Az intercity 14:25-kor közlekedhetett tovább a Keleti pályaudvarra" – írja a MÁV.

Hozzáteszik, hogy a két nyílt vágányon álló vonat utasainak vonaton maradását biztonsági előírások írják elő. A rendőrség vizsgálatainak befejezése és engedélye után volt lehetőség a vonatok továbbindulására. „A jegyvizsgáló munkatársakkal az üzemirányítás a kapcsolatot folyamatosan tartotta, akik az érkező információkról a  lehetőségnek megfelelően az utasokat tájékoztatták.”

Ami az utasok továbbszállítását illeti, a MÁV közölte, hogy előfordulhatnak olyan esetek is, amikor megközelíthetetlen helyen áll meg a vonat, ilyen esetben a pótlóbuszok igénybevétele nem lehetséges. Szombaton vonatpótlóbusz megszervezésére a nyílt vágányon álló vonatok esetében nem volt lehetőség. A vízosztásról elmondták, hogy hiába vettek a munkatársak ásványvizet, amit szerettek volna a vonatra eljuttatni, a szerelvény megközelíthetetlen volt, így nem tudták azt átadni az utasoknak.

Rovatok