Index Vakbarát Hírportál

Fájt, hogy c-vel kellett leírni a tecciket az érettségin

2014. május 5., hétfő 12:16 | aznap frissítve

Délben véget ért a magyarérettségi. A vizsga után az Index több diákot is megkeresett, hogy elmondják, milyen nehéznek érezték az érettségit, és összességében hogyan értékelik a feladatokat. Többen is megemlítették, hogy az egyik feladatnál nem volt egyértelmű, hogy a kérdés a szöveg szerzőjének véleményére vagy a diákokéra vonatkozik.

Anna, Alternatív Közgazdasági Gimnázium

A magyarérettségi nem volt nehéz. Ha egy tízes skálán kellene értékelni, mondjuk 3-at adnék erre, de én mondjuk szeretem a magyart, és érdekel is. A szövegértési rész kifejezetten könnyű volt. A három esszéfeladat közül a Bródy-novellát túl hosszúnak találtam, féltem, hogy elmegy vele az időm. Arany és Berzsenyi nem áll hozzám túl közel, így végül az érvelést választottam a lassú olvasásról. Leírtam, hogy a mostani, gyors tempójú információs társadalomban szükség van az elmélyülésre. A lassú olvasás lehetővé teszi, hogy mélyebbre menjünk a dolgokban.

Ezek voltak az idei feladatok

A diákok a digitális nyelvhasználatról szóló szöveget kaptak a középszintű magyar írásbeli érettségi szövegértési tesztjében. Ezután három esszéfeladat közül választhattak. A lassú olvasás fontosságáról írhattak érvelést egy Márai Sándor-idézet alapján. Bródy Sándor Kaál Samu című novelláját kellett elemezni különös tekintettel a kihagyásra és a hiányra. A harmadik választható feladat Berzsenyi Dániel Életfilozófia című versének és Arany János Visszatekintés című versének összehasonlítása volt az ifjúság és a múlt értékelése szempontjából. Az érettségi feladatokról bővebben itt olvashat.

Ricsi, Zöld Kakas Líceum 

Az első rész könnyű volt, de sokszor megzavart, hogy ugyanazt a választ kellett adni több kérdésre is. Nem voltak konkrétak a kérdések, ezért nem voltam biztos benne, hogy a szöveg alapján kell válaszolni vagy magunktól, de amúgy teljesen korrekt volt. Lehetett volna normálisabb téma is az érettségin, mint a szmájlik és a netes nyelv, de összességében teljesen korrekt volt.

Klári, Kölcsey Ferenc Gimnázium

Szerintem nagyon jó volt a téma, az internetes nyelv, mert teljesen érthető, és nagyon közel áll a mi generációnkhoz. Az osztályunkban sokan panaszkodtak az idő miatt, hogy nem volt elég az egy óra, de én húsz perc kész lettem. Az első rész utolsó kérdése szerintem kicsit szívatós volt, mert nem volt egyértelmű, hogy a szövegből kell-e idézni, vagy magunktól kell válaszolni, de ezen kívül a többi könnyű volt.

Második részben szerintem nagyon rossz témák voltak. Amikor nekikezdtem az érettséginek, biztos voltam benne, hogy a verselemzést választom, de láttam, hogy az egyik vers Berzsenyié, ezért lemondtam róla. A feladat sem tetszett, mert előre kielemezett egy versszakot, szerintem ez a mi dolgunk lett volna. A novellának nehéz volt a nyelvezete, de tetszett a kérdés: a novellában lévő kihagyásokat kellett megmagyarázni. Végül az érvelést választottam, latinos vagyok, ezért azt az címet adtam a fogalmazásomnak, hogy „Bogarászás vagy a lassú olvasás mozgalma az ókori irodalomban“. Kicsit akadoztam az elején, de végén már nagyon élveztem az írást. Összességében szerintem nagyon könnyű volt.

Daniella, Zöld Kakas Líceum

Az első rész könnyű volt. Szinte fájt, hogy a tecciket c-vel kellett leírnom egy érettségin. Az egyik feladatban ugyanis ilyen szavakat (teccik, eccerű stb.) kellett beleírni egy táblázatba, hogy megállapítsuk, melyik a szóösszevonás vagy az egyszerűsítés. Az esszékérdések nem voltak könnyűek. Én az érvelést választottam, de úgy érzem, nem tudtam eleget írni a slow reading mozgalomról.

Adél, Európai Alapítványi Középfokú Intézmény

A szövegértés meglepően egyszerű volt, sokkal egyszerűbb, mint az előző éviek, 60 percünk volt rá, de mindenki hamarabb befejezte. Az utolsó feladat megtévesztő volt, utólag jöttem rá, hogy a szövegből kellett volna idézni, és nem saját szavakkal válaszolni, de a többi feladat nagyon könnyű volt, olyan is volt, amihez nem kellett szöveg sem.

Szerintem az esszé sokkal nehezebb volt, mint az előző években. A novella szerintem érthetetlen volt, a verselemzést választottam. Az volt a furcsa, hogy az elemzéshez volt egy egyoldalas magyarázat. Összességében úgy tudnám értékelni, hogy nagyon meglepő volt, mert sokkal nehezebbet vártunk a szövegértéstől, és sokkal könnyebb esszét.

Emma, Alternatív Közgazdasági Gimnázium

Az első rész nagyon könnyű és egyszerű volt. A feladatok követhetőek voltak. A kérdések is egyértelműek voltak és nem becsapósak. Az esszéfeladatok közül az érvelést el se olvastam. A novellaelemzés nehéznek tűnt, sokkal nehezebb és összetettebb volt, mint az előző években. Ezért az összehasonlító verselemzést választottam. 

Rovatok