Index Vakbarát Hírportál

A képviselők spórolnak az autóvásárláson

2016. február 3., szerda 11:26

A sztereotípiákkal ellentétben a politikusok többségének nem drága luxusautója van – legalábbis a vagyonnyilatkozatok alapján. Van, aki UAZ-t vezet, más a '60-as években gyártott Opel Kadettokat gyűjt, de a legnépszerűbb márkák a Ford és az Opel, hasonlóan a lakossági autóállományhoz. A képviselők papíron több új autót használnak, mint a nép, de csak alig 15 százalékuk vásárolt tavaly kocsit. A vagyonnyilatkozatok alapján ezek a gépkocsik parkolnak a politikusok garázsában.

A magyar átlagautó tíz évnél öregebb, és jó eséllyel valamilyen olcsóbb népautó. Hiába nőtt az újautó-eladások száma tavaly az egész világon, Magyarországon csak enyhe növekedésről beszélhetünk. Messze elmaradnak az adatok a 2008-as gazdasági válság előtti számoktól. A hazai gépkocsipark alig több mint 5 százaléka fiatalabb háromévesnél, inkább használtat veszünk, az sem zavar minket, ha roncsteleptől mentjük. A Datahouse 2015-ös adatai szerint a hazai gépkocsipark 70,1 százaléka tíz évnél idősebb.  

 

Mivel a képviselők átlagkeresete meghaladja a havi egymillió forintot, a jelenlegi árak mellett, ha másra nem költenek, háromhavi bérükből vehetnének egy olcsóbb autót (pl. Daciát vagy Suzukit), ami csak most gördült le a futószalagról. Ez alapján logikus is, hogy a vagyonnyilatkozatukban bevallott gépjárművek között jóval nagyobb az új autók aránya, mint a lakosság körében. 2015-ben a képviselők 14,7 százaléka vásárolt új kocsit, míg a választóiknak csak az 1,5 százaléka. A politikusok 39 százaléka ugyanakkor 10 évesnél idősebb járművel közlekedik, ha éppen a saját nevén lévő autóval megy el otthonról.

 

Az utcán a legnagyobb valószínűséggel Opel (14,1 százalék), Suzuki (12,9 százalék), Volkswagen (9,5 százalék) vagy Ford (8 százalék) márkájú autókkal találkozhatunk, ezeknek is inkább az olcsóbb típusaival. De közel 27 évvel a rendszerváltás után még mindig közel 2 százalék eséllyel futunk bele egy Ladába, aminél alig valószínűbb, hogy BMW-t (2,6 százalék), Mercedest (2,5 százalék) vagy Audit (2,5 százalék) látunk befordulni a sarkon.

 

Ha a Kossuth téren, a Parlament parkolójánál tartanánk forgalomszámlálást – és feltesszük, hogy minden politikus a saját autójával érkezik –, akkor ugyanúgy Opelből és Fordból strigulázhatnánk a legtöbbet. A teljes képviselői autóállomány 11-11 százalékát teszik ki. Utána a legnépszerűbb márka a Volkswagen (9,7 százalék) a Skoda (8,4 százalék) és a Toyota (7,5 százalék).

Utóbbi típust annyira szereti Józsa István, hogy két Toyota Camryja van, míg Tilki Attila két darab Avensis tulajdonosa. Audiból csak 9 darabot használnak a képviselők, Volvóból nyolcat, míg BMW-ből csak 3 darab forog közöttük, vagyis kevesen tartanak drága saját autót. Sokan ezért igényelnek az Országgyűléstől autót: így sem igazi luxusautót kapnak, be kell érniük egy Škoda Superbbel.

 

Az Opelek arányát Kubatov Gábor egymaga 2,5 százalékkal javítja: neki négy darab Kadett B típusú veteránautója is van. Érdekesség még, hogy Vinnai Győző megtartott egy Lada 1300s típusú autót, amit még 1989-ban örökölt. Varga Gábor és Velez Árpád pedig UAZ 469-est használ telekre kijárós, csapatós autónak. 

A képviselők közül mindössze ötvenhatnak nincs saját autója. Viszont a maradék 146 képviselő összesen 177 autón osztozik. 

A cikkhez felhasznált adatokat a Datahouse-tól kaptuk. Köszönjük!

Rovatok