Index Vakbarát Hírportál

Tele van furcsasággal Mészáros Lőrinc első állami százmillióinak története

2018. március 12., hétfő 07:12

Sorozatban történtek a szokatlan dolgok egy északkelet-magyarországi kistelepülés közbeszerzési eljárásában. 2010-ben járunk, a kormányváltás után nem sokkal. Kizárásokkal, visszalépésekkel, visszavont tenderrel, drága nyertessel tarkított, hosszú eljárás volt ez, amelyen az alig ezerfős Felsődobsza keresett vállalkozókat, hogy az árvízvédelmi rendszerét rendbe tegye.

Sok-sok kanyar után végül is ez lett a Mészáros és Mészáros Kft., azaz Mészáros Lőrinc cégének első állami megbízása.

Ezt a közbeszerzést, valamint Mészáros következő néhány állami megbízását néztük végig a nyilvánosan elérhető adatbázisokban, és próbáltuk feltérképezni az elérhető dokumentumokból, kérelmekből, hogy a miniszterelnök jóbarátja hogyan ért el sikereket a semmiből sok százmilliós állami bizniszekben. Cikkünk készültekor megkerestük az érintett cégeket, közbeszerzési lebonyolítókat is, de vagy egyáltalán nem reagáltak, vagy azt állították, hogy náluk nincsen irat, nem emlékeznek, keressük az adott tender többi szereplőjét.

Közbeszerzési szakszleng

Közbeszerzés - Ha egy állami/önkormányzati szereplő meg akar valamit csináltatni/akar valamit vásárolni, akkor bizonyos összeghatár fölött meg kell versenyeztetnie a jelentkezőket, és a legjobbat kell elvileg kiválasztania.

Ajánlatkérő - Az állami/önkormányzati beruházó, akinek kell egy cég, amely megcsinálja a munkát. Erre a munkára kér ajánlatokat.

Ajánlattevő - A cég, amely jelentkezik a munkára

Előzetes vitarendezés - A törvény lehetőséget ad arra, hogy a felek még az eljárás idején, más hivatalos szerv bevonása nélkül megbeszéljék, ha valamelyikük szerint valami problémás dolog történt.

Visszatérve Felsődobszára, a település 2010 augusztusában írta ki az első közbeszerzését az árvízvédelemre, már a Fidesz-kormány idején, de még az őszi önkormányzati választások előtt. A települést akkor még szocialista polgármester, Bene Klára vezette. Ezt az első közbeszerzést aztán visszavonták, miután egy FK-Raszter nevű cég jogszerűtlen versenykorlátozás miatt megtámadta az eljárást. Ebben a dokumentumban, a Közbeszerzési Döntőbizottság végzésében olvasható hosszú felsorolásban, hogy milyen feltételeknek kellett megfelelniük a pályázóknak.

Az előírt referenciával mindössze egy-két szervezet rendelkezhet

– írta a kérelmező. A dokumentum lábjegyzetéből, a „kapja” megjegyzésből derül csak ki, hogy kik indultak volna ezen a visszavont közbeszerzésen: a Gátépítő Kft. és a Közgép. Mészáros Lőrincről itt még nincs szó. Ezután volt egy második körös kiírás, de ezt is visszavonták, nem tudni miért.

Aztán 2011 augusztusában kiírták újra, harmadszorra a tendert, immár fideszes polgármester, Luterán András irányítása alatt. Ezen már teljesen új cégek indultak, de itt is történtek szokatlan dolgok. Egy úgynevezett előzetes vitarendezési kérelemből kiderül például, hogy a kérelmezőt, plusz még négy céget azért zárták ki, mert bár a kiírásban az szerepel, hogy télen nem lehet munkálatokat végezni, ők ebben az időszakban íróasztal mellett tervezési munkákat csináltak volna.

A vitarendezési kérelemből kiolvasható, hogy ilyet az eddig kialakult közbeszerzési gyakorlat nem ismer, a munkavégzésen mindig a kivitelezést kell érteni. De kizárták őket további indokokkal is, amiket mind vitattak a cégek.

A közbeszerzést végül 2011 októberében a Colas Zrt. és – történelmében először  a Mészáros és Mészáros Kft. nyerte konzorciumban, a nettó 492 milliós becsült értékhez képest 486 milliós ajánlattal. A Közgép ezen nem indult. A legolcsóbb ajánlat 318 milliós volt.

De hogyan tudtak nyerni Mészárosék egy 170 millióval drágább, azaz bő másfélszeres ajánlattal?

Egyrészt több céget eleve kizártak. Másrészt a titok nyitja a sajátos értékelési rendszer. Ezen a közbeszerzésen az ár 44 százalékot számított, a jótállás és a vállalt kötbér mértéke 22-22-t, a kitűzöttnél korábbra vállalt teljesítési határidő 12 százalékot. Az építési szerződés szerencsére szintén elérhető a neten, ebből  mint egy általunk megkérdezett, név nélkül beszélő szakértő a figyelmet felhívta  szépen kiderül, hogy Mészárosék

A fentiek összességében ezek szerint sikerrel lettek fontosabbak az elbíráláskor, mint az ár. Felsődobsza önkormányzatától két hete próbáljuk elkérni a közgyűlési jegyzőkönyveket. Előbb a telefonközpontjuk volt rossz, aztán a visszahívásukra vártunk napokig, majd azt ígérték, elkezdik előkészíteni a jegyzőkönyveket, hogy belenézhessünk. Ezt egy hete várjuk. A közbeszerzés lebonyolítója azt közölte, hogy náluk nincsen irat már, minden információval a közbeszerzés kiírója tud szolgálni.

Vetélytársak nélkül

Az első siker után két, egymáshoz nagyon hasonló közbeszerzés következett, ugyanattól a beruházótól, közbeszerzési szaknyelven ajánlatkérőtől. A Közép-dunántúli Vízügyi Igazgatóság már évek óta dolgozott a Szekszárd-Bátai-főcsatorna rendezésén. 2008-tól a tervezést csináltatták meg, 2011 nyarán az építésbe is belefogtak volna, de akkor az egyetlen indulót valamiért kizárták. Közben ezzel párhuzamosan a Séd-Sárvízi-malomcsatornát is fejleszteni kellett, ebbe 2009-ben fogtak bele. A dolgok úgy alakultak, hogy a két projekt építési munkálataira szinte ugyanakkor, 2011 végén írták ki a közbeszerzéseket, és 2012 tavaszán hirdetnek eredményt.

Mészárosék egyiknél a Békés-Drénhez, másiknál a Szekszárd-Paksi Kft.-hez társultak be. 879 millió, illetve 455 millió ütötte a markukat.

A feltételek elég kemények voltak, erről lásd alábbi, kinyitható táblánkat.

rengeteg feltétel

A Séd-Sárvíznél kizáró ok volt, ha az ajánlattevők

előző három lezárt üzleti évben elért, általános forgalmi adó nélkül számított átlagos, árbevételének összege nem éri el az 1 500 000 000 Ft összeget, és a hirdetmény feladását megelőző utolsó három üzleti évben elért, a vízrendezésből származó, általános forgalmi adó nélkül számított átlagos árbevételének összege nem éri el a 500 000 000 Ft összeget, valamint a hirdetmény feladását megelőző utolsó három üzleti évben elért, kármentesítésből származó általános forgalmi adó nélkül számított átlagos árbevételének összege nem éri el a 100 000 000 Ft összeget.

– az ajánlattételi határidő lejártát megelőző 36 hónapban együttesen nem rendelkeznek legalább az alábbiakban felsorolt, a vonatkozó szerződés előírásai szerint sikeresen teljesített (befejezett és műszaki átadás-átvétellel lezárt) referenciamunkákkal:

• legalább 1 db a közbeszerzés tárgya szerinti belvízrendezési munka 600 000 000 Ft összértékben

• legalább 1 db vízrendezési munka, mely magában foglalt 100 000 m3 iszapkitermelést, tereprendezéssel

• legalább 40 000 fm 1,5 m3/sec vízhozamot elérő csatorna kotrási referencia 

• legalább 1 db építési munka elvégzésének igazolása, mely magában foglal 1000 fm belvízcsatorna medervédelem (kő keresztborda műanyag védőelemek beépítésével, kőmatrac beépítése) építési munka teljesítését

• legalább 1 db a közbeszerzés tárgya szerinti építési beruházásra vonatkozó referencia munka, amely magában foglalt legalább 5000 m3 szennyezett földanyag elszállítását és ártalmatlanítását.

Nem rendelkezik az alábbi eszközökkel:

• 2 db min. 100 LE teljesítményű lánctalpas dózer 

• 4 db min. 75 kW teljesítményű lánctalpas kotró, melyből 3 db gémkinyúlása 16 m

• 2 db 10 tonna raktömegű, teljes terhelés mellett legfeljebb 0,40 kg/cm2 talajnyomású szállító jármű

• 3 db 8 t teherbírású összkerékhajtású billenős tgk,

A Szekszárd-Bátainál kizáró ok, ha az induló

árbevétele nem érte el az előző három évben összesen a nettó 600 000 000 Ft-ot, illetve a közbeszerzés tárgya (mederrendezésből, vízi műtárgyak építéséből, ár és belvízvédelmi tevékenységben való részvételből származó összesített bevétel) szerinti árbevétele nem érte el az előző három évben összesen a nettó 300 000 000 Ft-ot. 

1.) nem rendelkezik az elmúlt 3 évben (2008–2010) befejezett és szerződés szerint teljesített alábbi referenciákkal:

- legalább 1 db 10 km nyílt felszínű kisvízfolyás mederrehabilitációja, melynek kapacitása legalább 6,0 m3/s vagy annál nagyobb,

- legalább 1 db mélyépítési és nyíltfelszínű kisvízfolyás meder rehabilitáció, amely értéke elérte a nettó 300 000 000 Ft-ot.

- legalább 1 db vízépítési műtárgyépítés, ahol a beépített vasbeton térfogata elérte a 200 m3-t,

2.) nem rendelkezik:

- legalább 5 db lánctalpas kotróval (melyek minimálisan 90 kW teljesítményűek), és ezek közül 1 db minimális gémkinyúlása 15 m,

- 5 db gumikerekes kotróval (melyek minimálisan 70 kW teljesítményűek),

- legalább 3 db dózerrel (melyek minimálisan 90 kW teljesítményűek)

- legalább 1 db billenőplatós tehergépkocsival (amely minimálisan 7 tonna teherbírású)

3.) nem rendelkezik az alábbi szakemberekkel, 

- egyetemi vagy főiskolai felsőfokú műszaki végzettségű, a 244/2006 (XII.5.) korm. rendelet szerinti MV/VZ/A felelős műszaki vezetői jogosultsággal rendelkező 2 fő felelős műszaki vezetővel, aki közül az egyik minőségellenőrzésért felelős. 

- 2 fő felsőfokú végzettségű, minimum 2 éves szakmai tapasztalattal (gyakorlattal) rendelkező vízépítési, vagy környezetmérnökkel,

- 2 fő művezetővel, aki a 244/2006 (XII.5.) Korm. rendelet szerinti MV/VZ/A vagy MV/VZ/B felelős műszaki vezetői jogosultsággal rendelkezik, és aki az árvíz és belvízvédelem területén legalább egy alkalommal 20 napon keresztül végzett irányítási tapasztalattal rendelkezik.

4.) nem rendelkezik az előző 3 évre (2008-2010.) vonatkozóan 30 főt elérő átlagos statisztikai állománnyal

A Mezei és Vancsura ügyvédi iroda volt az egyetlen, amely válaszolt kérdéseinkre. Azt írták, az ajánlatkérő a hivatalos közbeszerzési tanácsadókat a Közbeszerzési Hatóság által működtetett honlapról választhatja ki, valószínű ez esetben is így történt. Ők az ajánlatkérő felkérésére adtak egy árajánlatot, majd őket választották a közreműködésre, de egyébként gyakori, hogy csak egy eljárást bonyolítanak egy beruházónak, mert legtöbbjüknek van saját közbeszerzési szakértelemmel rendelkező munkavállalója, és csak speciális esetekben vonnak be külső tanácsadót.

A pénzügyi és műszaki alkalmassági feltételeket pedig az akkori közbeszerzési szabályoknak megfelelően határozták meg, ezeket az NFÜ is megvizsgálta és jóváhagyta, és más gazdasági szereplőtől sem érkezett kifogás, jogorvoslati eljárás sem volt, írta az ügyvédi iroda.

Ezután jött egy nagyobb, másfél milliárdos falat, mely úgy hangzott, hogy „Fővállalkozási szerződés a Közép-Duna Vidéke Hulladékgazdálkodási Rendszer keretében kommunális hulladéklerakók rekultivációs munkálatai II ütemének elvégzésére". Az ajánlatkérő a Közép-Duna Vidéke Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás volt. Csak megjegyzésként: ennek a társulásnak a székhelye Polgárdi önkormányzata, ahol a polgármester a Mészáros közbeszerzési karrierjét indító felsődobszai polgármester veje.

Ezt az eljárást 2011 decemberében indították, és három részből állt. 2012 őszén hirdettek csak eredményt, és egy jogorvoslati kérelemből olvasható ki, hogy nagyjából mi történt.

Az történt, hogy egy versenytárs a háromból két részpályázaton is jobb feltételekkel (ugyanolyan határidő, ugyanolyan kötbér, de 15 millióval olcsóbban) vállalta volna a munkát, ám őket kizárták, mert nem fogadták el a minőségügyi tervüket.

A kizárás azonban jogszerűtlen volt, a Közbeszerzési Döntőbizottság el is meszelte az ajánlatkérőt, és 2012. június 28-án megsemmisíttette a döntést. Szeptemberben eredményt hirdettek, meglepetésre Mészárosék az eredeti áraikkal nyertek. A nyilvános adatokból nem derül ki, hogy hogyan, mindössze ennyit tudni: „Az ajánlatkérő az eljárás eredményét lezáró 2012. május 16-án meghozott döntését a Közbeszerzési Döntőbizottság D.358/15/2012. számú határozatában megsemmisítette. Az ajánlatkérő ismételten meghozta az eljárást lezáró döntését, melyről az ajánlatevőket 2012. augusztus 9-én tájékoztatta." Minden bizonnyal egy másik indokkal megint kizárták a renitens indulót.

A három részszerződés 909, 425 és 236 milliót hozott a győztes konzorciumnak, a Strabag-Mészárosnak.

Gumiszabály, fideszes kapcsolat

Eleve érvénytelen az ajánlat, ha a cégnek...

az utolsó három lezárt üzleti évre vonatkozóan legalább 2 évben a számított likviditási mutatója (rátája) [forgóeszközök (ezer forintban)/rövid lejáratú kötelezettségek (ezer forintban) x 100] nem éri el a 100-at;

az utolsó három lezárt üzleti évben a tőke-ellátottsági mutatója (rátája) [saját tőke (ezer forintban)/összes forrás (ezer forintban) x 100] a három év átlagában nem éri el az 50-et;

az utolsó három lezárt üzleti év bármelyikében a likviditási gyors ráta értéke [forgóeszközök-készlet (ezer forintban)/rövid lejáratú kötelezettségek (ezer forintban) x 100] nem éri el a 40-et;

A következő közbeszerzésnél – 2012 nyarán járunk  ismét a Békés-Drénhez társult be Mészáros, itt is egyedüli ajánlattevőként nyernek. A munka a „Dél-borsodi tájegység tájrehabilitációja, II. ütem”, a beruházó a Bükki Nemzeti Park Igazgatóság.

Itt egyfelől egészen speciális, szakértőnk szerint indokolatlannak tűnő pénzügyi követelménynek kellett megfelelni (lásd jobboldali keretes összefoglalónkat), másrészt az ajánlatokban 30 százalékot számít a „Minőség és környezetvédelmi terv kidolgozottsága”, ami szintén szokatlan, mert általában egészen konkrét dolgokat pontoznak (ár, vállalási határidő, kötbér, jótállás ideje stb) egy közbeszerzésen, és – mondta szakértőnk  az ilyen szubjektív értékelésre lehetőséget adó értékelési szempontok kevés kivételtől eltekintve jogsértőnek minősülnek.

Tegyük hozzá, hogy a Bükki Nemzeti Parktól akkoriban amúgy sem állt távol gumiszabályok alapján nyerteseket hirdetni, ebből az akkori – még nem Fidesz-közeli – Origo-cikkből például az derül ki, hogy a földbérletpályázaton is sikerült két teljesen ugyanolyan pályázatot másképp pontoznia 2012-ben.

De van még két érdekesség.

A közbeszerzési lebonyolító az Imperial Tender Kft., amelynek neve felbukkant abban a 420 milliárdos keretközbeszerzésben is, amelyet az unió aggályosnak talált. A lényeg, hogy ennek a giga-keretközbeszerzésnek a nyertesei indulhatnának a jövőben víziközmű-beruházásokon, azaz nem kellene minden egyes tendert megnyitni a teljes piac előtt. Ezeket az ügyeket öt közbeszerzési lebonyolító csinálhatná majd tanácsadóként. Az egyik ilyen tanácsadó lenne az Imperial Tender és két ügyvédi iroda közösen. A két ügyvédi iroda közül az egyik Juharos Róberté, aki egy fideszes politikus, egykori parlamenti képviselő, a józsefvárosi Fidesz alapítója, Mengyi Roland jobbkeze. Megkeresésünkre az Imperial Tender sem nyilatkozott a tenderről.

A másik furcsa dolog, hogy ebben a közbeszerzésben valamiért elfelejtették közölni a kiírásnál az úgynevezett becsült értéket, ami az eredményhirdetésben viszont már szerepelt. És Mészárosék véletlenül szinte forintra pontosan eltalálták az ajánlatukkal: 262 370 602 forintos becsült értékre adtak 261 967 263 forintos ajánlatot. Egyébként az összes eljárásnál nagyon jól tippeltek, a legtöbb helyen nagyjából 1 százalékkal alacsonyabb Mészárosék nyertes ára, mint a becsült érték, ami szakértők szerint a piaci logika szerint működő versenyhelyzetben elképzelhetetlen lenne.

Vége a kispályázásnak

A Közbeszerzési Értesítő adatbázisát kutatva az látszik, hogy Mészáros Lőrinc cégénél ekkor befejeződött egy korszak, és kezdődött egy másik. A kezdeti néhány százmilliós munkák után 2013-ban egy 17 milliárd összértékű, öt részből álló budapesti csatornázási munkába ugrottak bele, a 3. és az 5. szakaszt megnyerve a Colas Zrt.-vel együtt. Ez összesen 9,6 milliárd forintos beruházás, a beruházást Budapest Főváros Önkormányzata vitte. A nyilvános adatbázis szerint ennek a beruházásnak az 1., 2. és 4. szakaszára is jelentkeztek, de azt más nyerte. A Mészáros és Mészáros Kft. életében addig ezenkívül még két olyan közbeszerzés volt, amit nem nyert: mindkettő hirdetmény nélküli, tárgyalásos volt, egy 44 milliós és egy 134 milliós építészeti-földmunkával kapcsolatos megbízást vittek el előlük 2013-ban.

2014-ben pedig már a Duna Aszfalttal és a Békés-Drénnel együtt elvitték egy három megyére kiterjedő, 8+26 milliárdos munkának a 26 milliárdos részét. Ez utóbbi eljárás közbeszerzési lebonyolítója az Első Magyar Közbeszerzési Tanácsadó Kft., ami Antal Kadosa cége. A közbeszerzés-király, Simicska-kigolyózó Antal ma már Mészáros bizalmi embere, ott van a TV2, a Konzum, az FHB testületeiben.

De mészárosnak a kapcsolatok mellett alighanem az is nagyon kellett ezeknél a tendereknél, hogy előtte két éven át gyűjtse az erős referenciákat egy olyan területen, amelyen korábban soha nem nyert közbeszerzést.

A Mészáros és Mészáros Kft. első önálló közbeszerzési győzelmére 2014-ig kellett várni. Az alcsútdobozi arborétumot fejleszthették 17 millió forintért. És miközben a Mészáros és Mészáros Kft. árbevétele az egyre szaporodó győztes közbeszerzések miatt 2010 és 2016 között 853 millióról 9,2 milliárdra nőtt, addig a dolgozói létszáma ennél jóval kevésbé meredeken, 58-ról 120-ra emelkedett, ami támpontot adhat arról, hogy mennyi munkát végeztek saját maguk.

Mészáros cégét tehát eleinte nagy múltú, nagy referenciákkal rendelkező vállalatok (Colas, Strabag, Békés-Drén) vették be konzorciumi partnernek úgy, hogy 2010 előtt nem foglalkozott árvízvédelemmel és hulladék-rekultivációval. Az első közbeszerzéseit mind szokatlan körülmények között nyerte. Ekkoriban a másik nagy területet, amelyen rengeteg volt az állami megbízás, azaz az út- és vasútépítést a Közgép uralta.

(Címlap és borítókép illusztráció: szarvas / Index)

Rovatok