Index Vakbarát Hírportál

Halálfélelmük volt a román buszon, kárpótlásra nem számíthatnak a magyar síelők

2019. február 15., péntek 08:05 | öt éve frissítve

Hibás műszaki állapotban, nyári gumikkal, kizárólag románul beszélő sofőrökkel és a szervezők nélkül indultak útnak a Suli Sí és a Travelex franciaországi sítáborának buszai magyar utasokkal. Az út szervezőinek korábbi utazási irodáit már többször is megbüntették, az egyik céget pont a mostani esethez hasonló okokból.

Néhány órával azután, hogy olvasónk beszámolója alapján megírtuk, milyen botrányos körülmények között indult útnak a magyar síelőkkel teli busz Franciaországba a Suli Sí utazási iroda szervezésében, egy másik egyetemista utas is emailben jelentkezett.

Alex ugyanerre az Alpe d'Huez-i utazásra jelentkezett, csak ő a Travelexnél foglalta le az utat. Az egyik barátja beszélte rá, aki már évek óta ezzel a céggel utazik sítáborokba és mivel korábban nem voltak problémák, nem számítottak rá, hogy idén ilyen nehéz lesz eljutni a franciaországi Oz településre. A kilencnapos sítábort a Travelex és a Suli Sí közösen szervezte, ez utóbbi főként az egyetemeken hirdette, grillpartival, pezsgőzéssel, kirándulással együtt.

A jelentkezők az indulás napján, február 1-jén délelőtt kaptak emailt a szervezőktől, hogy a román rendszámú busz 22 órakor indul a Népligetből és az Oz-en-Oisans 1, 2 és 3 jelzésű buszt kell keresni. A Suli Sí szervezőcsapata megkeresésünkre azt írta, évek óta dolgoznak a román Tabitatour nevű társasággal és eddig sikeres volt azt együttműködés: "A buszt biztosító cég flottája fiatal, néhány éves buszokból áll, főleg hosszútávú utazásokat bonyolítanak le velük egész Európa-szerte. A buszok paraméterei jobban megfelelnek a sítúrák követelményeinek, mint a magyar piacon elérhető buszok." 

Az utolsó pillanatban kellett lecserélni a buszt

Három busz indult Franciaországba, és az utasok beszámolóit összegezve kettővel már az induláskor problémák voltak: 

Többen nem mertek felszállni a buszra

Az Indexhez fordult egy édesanya is, akinek egyetemista lánya barátnőivel jelentkezett a sítáborba. Ildikó arról számolt be, hogy amikor meglátták a zörgő, műszakilag rossz állapotú buszt, nem mertek felszállni a lányok. Inkább lemondtak az utazásról és hazamentek, minthogy az életüket kockáztassák az 1300 kilométeres úton. 

Másnap reggel aztán kaptak egy sms-t az itthon maradók, hogy 13 órakor indul egy másik busz a Blaha Lujza térről. Ez már egy 22 fős, jó állapotú, magyar rendszámú busz volt, magyar sofőrökkel. A csoportnak ez a része gond nélkül kijutott a síterepre, nem úgy mint azok, akik előző este vállalták az utat a román buszokon. Alex részlesen beszámolt az Indexnek az útról:

Hazafele többen nem fértek fel a buszra

Az utasok az érkezés után egyöntetűen kijelentették, hazafele csak magyar rendszámú buszra hajlandóak felszállni, amelyen magyar sofőrök vannak, mert odafelé "halálfélelmük volt". A szervezők nem tudták biztosítani a buszcserét, az Indexnek ezt azzal indokolták, hogy "jelenleg Magyarországon nincs is olyan buszpark, ami ki tudná szolgálni az igényeket minőségi járművekkel."

Szombat délelőtt indult haza a csoport Budapestre. Néhányan – ahogy előre jelezték – nem szálltak fel a román buszra, inkább egyénileg oldották meg a hazautat, vállalva a plusz költségeket.

Ekkor jött az újabb meglepetés: az indulásnál derült ki, hogy többen nem férnek fel egyik román buszra se, a felszerelésekkel, bőröndökkel együtt már nem volt elég raktér. Ez a probléma Franciaországba menet azért nem jelentkezett, mert Ildikó lányához hasonlóan sokan nem szálltak fel buszra a Népligetnél, hanem másnap a Blaha Lujza térről indultak. Némi reklamálás után azonban előkerült egy modern, magyar rendszámú busz, és akik nem fértek fel a román buszokra, átszállhattak arra. 

Dávid azt írja, a román buszokon hazafele egy erdélyi utas tolmácsolt a sofőrök és a résztvevők között, 70 eurót kapott ezért a szervezőktől. Annyi fejlődés történt ezenkívül, hogy "az egyik utas által vett szigetelő szalaggal rögzítették a busz lökhárítóját". Egy itthon lévő apa a szervezőktől úgy tudja, a buszokat a kintlét idején szervizelték, és téli gumit is szereztek, ami ezek szerint odafele nem volt. Beszámolója szerint pénteken már nem válaszoltak a szervezők a résztvevők hazaútra vonatkozó kérdéseire, mindenkit a főszervezőhöz, Makray Ádámhoz irányítottak, aki állítólag lerázta az érdeklődőket.

A buszok vasárnap hajnalban végül szerencsésen hazaértek, a Suli Sí azt írta az Indexnek, a síszezon után felülvizsgálják a buszos társasággal kötött szerződést. Arra a kérdésünkre, hogy tervezik-e kárpótolni valamilyen formában az utasokat, azt válaszolták, nem, mert

nem csorbult a síelésre szánt idő.

Ki a felelős?

Próbáltuk kideríteni, hogy ki az utat szervező Travelex és a Suli Sí márkák tulajdonosa, de egyik weboldalán sincs erre vonatkozó pontos információ. A hét elején  még kinn volt mindkét oldal alján a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal (MKEH) engedélyezési száma (kötelező feltüntetni), ez azonban mára eltűnt.

Az a szám ugyanakkor megegyezett az Iránytű Utazási Iroda Kft. engedélyezési számával.

Ennek a cégnek nincs saját honlapja, bővebb információkat a rolitura.hu nevű oldalon lehet róla találni. Innen az derül ki, hogy a veszprémi kollégisták által létrehozott Rolitúra Kft. megszűnése után az Iránytű 2013-ban jött létre több más utazásszervezővel együttműködésben. A cég palettáján több más márka mellett ott a Travelex és a Suli Sí is. A most pórul járt síelők utazási szerződése múlt héten még fenn volt a Travelex oldalán, mára azonban eltűnt, így olvasónktól kértük el. Egy utas elküldte a foglalása visszaigazolását is, ezen viszont az Iránytű neve szerepel.

Bár a cég leírása szerint 2018 óta az iránytű szervezési és utaztatási feladatait a Földgömb Utazási Iroda Kft. vette át és a résztvevőkkel kötött utazási szerződésben is a Földgömb adatai szerepelnek.

Amikor felhívtuk az iroda telefonszámát, egy Szabó Roland nevű férfi vette fel, aki azt állította, a Földgömbnek nincs köze a franciaországi úthoz. Szerettük volna tisztázni, hogy melyik cég felelős a franciaországi úton történtekért, de erre eddig sem Szabó Roland (aki az Iránytű társtulajdonosa és a Rolitúra alapítója), sem a Suli Sí szervezői nem válaszoltak. 

A főszervezőnek nem ez az első botlása

Az utasok közül többen is megerősítették, hogy a Travelex / Suli Sí franciaországi útjának főszervezője Makray Ádám volt (legalábbis nekik ezt mondták), aki 2013 és 2015 között társtulajdonosa volt az Iránytű Utazási Irodának, korábban pedig az X-Press Solution Utazási Iroda Kft. ügyvezető igazgatója és társtulajdonosa volt. Ez utóbbinak korábban már volt egy, a mostanihoz kísértetiesen hasonló esete.

2009-ben azért törölte az MKEH az utazási irodák nyilvántartásából, mert nem szerepelt a cég által működtetett suli.si weboldalon a cég neve és nyilvántartási száma, csak az email cím és a mobilszám volt nyilvános.

Az utazási szerződésben akkor egy nem létező cég, a Ski International neve szerepelt, az Origo az X-Press Solution Kft. nevéhez a domain alapján jutott el 2010-ben. A cég viszont még ezután, engedély nélkül is hirdetett utakat, majd 2013-ban megszűnt. Makray mellett édesanyja, Butor Klára is társtulajdonos volt a cégben, ő ma a Földgömb Utazási Iroda Kft. társtulajdonosa.

Az Iránytű Utazási Iroda Kft-nek sem ez lenne az első problémája. Őket 2015-ben bírságolta meg az MKEH, mert 2014. április és november között alulbiztosított volt a cég, azaz nem állt megfelelő vagyoni biztosíték az utazások mögött.

Egy turisztikai adatbázis szerint 2017-ben már több mint 403 millió forint tartozása volt az Iránytűnek, és mivel 2017-ben nem volt vagyoni biztosítékuk, nem szervezhettek utazást.

FRISSÍTÉS február 18-án: Szabó Roland, az Iránytű társtulajdonosa a cikk megjelenése után azt írta az Indexnek, hogy az Iránytűnek sose volt tartozása, és 2017-ben is volt vagyoni biztosítéka.

A szervező céggel való együttműködéssel kapcsolatban kerestük a franciaországi pályaszállást is, a nekik küldött emailre azonban meglepő módon a Suli Sí központi emailcíme válaszolt aláírás nélkül. Egy korábbi utazásuk résztvevőjének elégedett levelét küldték el, akit felháborított az Index cikke, mert szerinte szuperek a szervezők és a buszsofőrök is.

Borítókép: Olvasónk / Index.

Rovatok