Index Vakbarát Hírportál

A vezérigazgató elmondta, mekkora a gond a BKV-nál

2022. szeptember 19., hétfő 18:58

A BKV-nál ugyan van létszámhiány, de az nem éri el azt a mértéket, hogy bármiféle szolgáltatás korlátozására szükség lenne, a társaság energiaköltsége a tavalyihoz képest a duplájára nőtt, jövőre pedig meg is háromszorozódhat, a 3-as metró teljes vonalán 2023 második negyedévében indulhat majd meg a forgalom – mondta el a BKV vezérigazgatója hétfőn budapesti háttérbeszélgetésen.

Bolla Tibor közölte: a nyár folyamán olyan drasztikusan csökkent az autóbusz-vezetők létszáma, hogy ha a tendencia folytatódott volna, akkor akár az a szolgáltatás korlátozását is okozhatta volna. Ugyanakkor augusztusban ez a tendencia lelassult, és ha nem csökken tovább a járművezetői állomány, akkor zavartalanul fenntartható a szolgáltatás – mondta.

Hozzátette: a BKV-nál 9500-an dolgoznak, jelenleg több mint kétszáz dolgozó hiányzik.

Az energiabeszerzésekről szólva Bolla Tibor elmondta, a BKV minden energiafajtát piaci áron vásárol, éves szerződésük van villamos energiára és gázra. Villamos energiát – a mostani árakhoz képest – „nagyon jó áron” vásárolnak – jegyezte meg.

Nem igazak az áramról szóló hírek

Megjelent hírekre reagálva elmondta, a jövő évre vonatkozóan nem igaz, hogy nem akarnak villamos energiát szállítani a BKV-nak. Nem azért lett eredménytelen a tender, mert nem volt ajánlat, hanem azért, mert volt benne egy maximumár, és ez az emelkedések miatt csak az 50 százalékát tette ki a mostani piaci árnak – mutatott rá.

Bolla Tibor közölte: kiírnak egy újabb tendert, és úgy gondolják, hogy biztosan kapnak majd ajánlatot. Ugyanakkor már nem éves, hanem negyedéves beszerzésekre írnak ki tendert, mert ha konszolidálódik a helyzet, nem akarják a mostani magas áron egy évre lekötni a villamos energia beszerzését.

Felvették a kapcsolatot a MÁV-val azért, hogy esetleg egy közös beszerzést folytassanak le – mondta. Közölte azt is, hogy gázra jövő őszig van aláírt szerződésük, és itt nem okoz semmi gondot a beszerzés.

A társaság éves teljes energiaköltsége tavaly mintegy 20 milliárd forint volt, idén megközelíti a 40 milliárdot, és ha maradnak a jelenlegi árak, akkor jövőre 65-70 milliárdra nőhet – jelezte Bolla Tibor.

Szólt arról is, hogy a 3-as metró esetében jelenleg nincs alkatrészhiány, jövő nyárig egészen biztosan nem lesz gond, ugyanakkor dolgoznak azon, hogy az orosz beszerzési forrásokat más úton kiváltsák.

Közölte, a BKV többféle jogcímen érvényesíti követelését az orosz Metrovagonmasszal szemben, nem mondanak le semmiféle követelésről.

Peresítették a követelésüket, és ez már több mint 23 millió euró tesz ki. Továbbá az összes bankgarancia lehívását elindították, 13 tényleges lehívása megtörtént 3,5 millió euró értékben – mondta el Bolla Tibor.

A BKV-nak is fáj a rezsiválság

Kitért arra is, hogy a BKV üzleti tervébe bele van építve egy 14 milliárd forintos energiaár-kompenzáció, az ügyben a főváros tárgyal a kormányzattal. Ez az összeg egyébként – az áram kivételével – már nem is fedezi az energiaköltségeiket – jegyezte meg a vezérigazgató. Közölte, vizsgálják, hogy tudnak télen kevesebb energiát felhasználni fűtésre.

A BKV székházának felfűtése idén 160-170 millió forint lenne, ez az összeg tavaly 22 millió forint volt. Vizsgálják azt is, hogy lehet-e épületrészeket vagy esetlegesen időszakosan az egész épületet lezárni és máshonnan ellátni a feladatokat – mondta a vezérigazgató.

Közölte azt is: a jövő év második negyedévében a 3-as metró teljes vonalán megindulhat a forgalom. Tüttő Kata főpolgármester-helyettes kérdésekre válaszolva arról beszélt, a közösségi közlekedés alapvető problémáját nem az energiaválság okozza, hanem az, hogy annak fenntartása „nem áll biztos lábakon”.

Járni fognak a villamosok és a metrók

Az állam „apránként kivonult” a főváros közösségi közlekedésének finanszírozásból: a nagyjából 200 milliárdos kiadásból 12 milliárdot vállal az állam, az utasoktól nagyjából 50 milliárd forintot folyik be, míg az összes többit a fővárosnak kellene „beletenni” – mondta, hozzátéve, hogy ezzel nem lenne baj önmagában, de a főváros adóbevételei „nem maradnak a városban, hanem az államkasszába folynak”.

Az MTI szerint Tüttő Kata azt mondta: a helyben maradó iparűzési adó még a közösségi közlekedés fenntartására sem elég. A villamos energia kapcsán a főpolgármester-helyettes arról beszélt, hogy Budapesten a jövő évben is lesz közvilágítás, járni fognak a villamosok és a metrók, ugyanakkor – úgy fogalmazott – „van egy olyan típusú félelme, hogy a magyar kormány azért nem segíti ki az önkormányzatokat olcsó paksi árammal, mert az energiaválság árnyékában az önkormányzatiság teljes felszámolását szeretné bevégezni”.

Héri József, a BKV Metró Üzemigazgatóság vezetője kérdésekre válaszolva elmondta: a 3-as metróvonalon január 21-i éjszakai balesetben megsérült kocsik közül az orosz szakemberek felmérése szerint egyet biztosan selejtezni kell. Az érintett kocsik javítása várhatóan októberben kezdődik majd Magyarországon – közölte.

Elmondta azt is, a kocsik rozsdásodásának „felszámolása megállt”, nincsenek még meg a szükséges szerződések, valamint jelenleg nincs is itt szerelő Oroszországból.

(Borítókép: Nagy Tamás / Index)

Rovatok