Index Vakbarát Hírportál

Óriási tiktokerek vannak a magyar politikusok között

2022. november 21., hétfő 09:49

A politikai kommunikáció részévé vált, hogy egy miniszter vagy akár a miniszterelnök a saját Facebook-oldalán számol be a legfrissebb döntésekről, tárgyalási eredményekről. Az Instagramon a politikusok magánéletébe is bepillantást nyerhetünk, miközben már a TikTok sem számít no-go zónának. Ezekről, a közösségi média választási eredményekre gyakorolt hatásáról és a Twitter magyarországi lemaradásáról is kérdeztük Bene Mártont, a Politikatudományi Intézet főmunkatársát.

„A 2022-es választásnál részletesen vizsgáltuk, hogy milyen platformokat hogyan használnak a politikusok. Az eredmény azt mutatja, hogy továbbra is a Facebook a legfontosabb felület, majdnem minden politikus aktívan használja még alacsonyabb szinteken is, a követői bázis és az aktivitás emelkedik” – fejtette ki kérdésünkre Bene Márton, hozzátéve:

a Facebook a 2018-as választás után 2022-ben is domináns maradt, viszont van egy fontos változás: 2018-ban még csak kísérleteztek az Instagram használatával a politikusok, 2022-re már ez is központi felületté vált.

Bene Márton a TikTokról úgy fogalmazott, hogy a politikai kommunikációban ahhoz hasonló a helyzete, mint az Instagramnak évekkel ezelőtt: viszonylag kevesen használják, de akik jelen vannak a felületen, komoly aktivitás kiváltására képesek.

A politikusok sok esetben nem gyártanak specifikus tartalmakat az eltérő felületekre, tehát ami megjelenik a Facebook-oldalukon, azt feltöltik az Instagramra, vagy Facebookon közzétett videóval találkozhatunk TikTokon is.

Annyi különbség mégis érzékelhető, hogy az Instagramnak nagyobb szerepe van a perszonalizációban, hangsúlyosabb a politikus személyének középpontba állítása, mint a közpolitikai üzenetek átadása.

Zakó és ing helyett póló és csomagtartón könyöklős ebéd Sopronban, Gyurcsány Ferenc korábbi miniszterelnökkel, a Demokratikus Koalíció elnökével:

A Momentum volt elnöke, az országgyűlési képviselő Fekete-Győr András így enged bepillantást családi életébe: 

Lázár János építési és beruházási miniszter többségében a munkájával összefüggő fotókat tölt fel Instagramra, mégis akadnak kivételek, az egyik ilyen a birsszüret. A tárcavezető szerint „remek lesz befőttnek, kompótnak, birsalmasajtnak és pálinkának”, az egyik kedvenc gyümölcse, mert, ahogy fogalmazott, „fanyarédes, épp olyan, mint én”.

Szijjártó Péter is elsősorban a miniszteri tevékenységét közvetíti Instagramon, de a sok utazás mellett sem maradhat el az edzés, Buenos Airesben a TRX-szel barátkozott:

A tiktokerek

Bene Márton TikTokon is lát kísérletet a célcsoport-specifikusabb használatra, például Tuzson Bence államtitkár kifejezetten TikTok-jellegű tartalmakat gyárt. Tuzson Bence itt épp a tihanyi Külső-tó vulkanikus eredetéről beszélt, amikor kitört mögötte a Gellért-hegy:

Szentkirályi Alexandra is aktív TikTok-használó, de Tuzson Bence ismeretterjesztő videóival szemben hangsúlyosabbak a politikai üzenetek. A kormányszóvivő az alábbi videóban egy kézzel mutatta be, hogy a gázársapka valójában gázstopot jelent:

Az ellenzéki oldal is használja a TikTok-ot, a Jobbiknak, a Demokratikus Koalíciónak, a Momentumnak, a Párbeszédnek, az MSZP-társelnök Kunhalmi Ágnesnek és a Mi Hazánknak is van TikTok-oldala. Ungár Péter, az LMP társelnöke Kibeszélő című műsorunkban többek között arra is válaszolt, hogy miért regisztráltak a TikTokra.

A Demokratikus Koalíció mémvideóval reagált a forint gyengélkedésére:

Lukács László György, a Jobbik frakcióvezetője így szankciókirályozza Orbán Viktort:

A külföldi vezetők közül is többen használják a TikTokot, van csatornája például Emmanuel Macron francia elnöknek, valamint Giorgia Meloni olasz miniszterelnöknek.

Mi a helyzet a Twitterrel?

Bene Márton arra emlékeztetett, hogy a Twitter volt az egyik első közösségi oldal, amit magyar politikusok használtak. Már a 2010-es években megjelentek a felületen, de a magyar társadalomban nem lett túl nagy tere a mikroblognak, így a politikusok is kikoptak onnan.

Minimális a hazai politikusok Twitter-használata, mert a magyar választók nem igazán érhetők el innen. A kivételt azok a politikusok jelentik, akiknek a pozíciójuk vagy a politikai szerepük szempontjából fontos a nemzetközi megjelenés, a külföldi újságírókkal, a külföldi nyilvánossággal való kommunikáció

– mutatott rá Bene Márton.

Orbán Viktor a közelmúltban regisztrált a Twitterre, az elsődleges cél nála is a nemzetközi közösség elérése. Ez a szempont korábban a miniszterelnök Facebook-oldalán is megjelent, amikor a magyar mellett angol nyelven is olvashatók voltak a posztjai.

A magyar kormányfő a Twitteren egy mémmel kereste Donald Trumpot. A volt amerikai elnök fiókját egy szavazás után állították vissza.

 Választásokat dönt el?

„Az talán túlzás, hogy választásokat dönthet el a közösségi média, egy választási eredmény sok faktorból áll össze, ennek csak egy szelete ez” – húzta alá Bene Márton, ugyanakkor hozzátette: a közösségi médiának kimutatható hatása van a választási teljesítményre, a politikai tartalmak, amelyek akár a politikusokon, akár az ismerőseinken keresztül jutnak el hozzánk, hatással vannak a választói attitűdre, meggyőzésre és mobilizálásra is.

Az, hogy a közösségi média végül mekkora hatást gyakorol egy választási eredményre, a választási helyzettől, a részt vevő szereplők aktivitásától is függ, szoros eredmény esetén feltételezhető, hogy döntő szerepe lehet, ahogy az például a brexitnépszavazásnál felmerült.

A köztársasági elnök aktív felhasználó

Novák Katalin miniszterként rendszeresen posztolt a különböző közösségi felületekre, ezt folytatja köztársasági elnökként is.

„Fül, szív és száj akarok lenni azok számára, akiket most kevésbé hallunk, látunk és értünk, hogy érezzük: összetartozunk. És bár a személyes jelenlét a legfontosabb, ez az összetartozás látszani fog az úgynevezett közösségi médiában is: a Facebook-, az Instagram- és a Twitter-oldalaimon” – fogalmazott beiktatási beszédében az államfő.

Novák Katalin izraeli útján sem hagyta ki az edzést:

Korábbi cikkünkben, háttérbeszélgetéseinkre hivatkozva arról írtunk, hogy Novák Katalin nagyon aktív, egyenesen hiperaktív, szeret magáról és a véleményéről minél több információt megosztani. Az még a Sándor-palotában is kérdés, hogy a napi több kép, bejegyzés, a köztársasági elnök életébe engedett ilyen mértékű betekintés többet hoz vagy visz, mennyire segíti emberközelivé tenni a folyamatosan úton, mozgásban lévő Novák Katalint.

(Borítókép: Index)

Rovatok