Több milliárd forinttal drágulhat a Budapest–Belgrád vasútvonal építése. Sajtóértesülések szerint a MÁV-nál egyébként széles körben használt, 70 éves biztosítóberendezéseket kell használni a vonal magyar szakaszán, mivel a kínai fél nem tudott megfelelő berendezést gyártani. A régi berendezéssel pedig az ígért 160 helyett csak 120 kilométer per órás maximális sebességgel haladhatnak a vonatok. A MÁV cáfolta a lap értesüléseit, azt azonban nem, hogy gondok akadtak a berendezések beszerzésével.
Egy eredetileg 1955-ben fejlesztett biztosítóberendezést telepíthetnek a Budapest–Belgrád vasútvonal hazai szakszára – tudta meg a Szabad Európa.
A Domino 55 elnevezésű biztosítóberendezést Svájcban fejlesztették ki, 1955-ben, a hazai vonalakon pedig széles körben alkalmazzák. A lap több, egymástól független forrása szerint ilyen 70 éves berendezések fognak azért felelni, hogy a vonalon a váltók mindig a megfelelő helyzetben álljanak, és ne fordulhasson elő, hogy két szerelvény egymással szemben közlekedik.
Ebben semmi szoftver nincs, maximum elektronika, de akár mechanikus váltóállítást is lehetővé tesz a Dominó 55-ös. Egyszerű, strapabíró, a vasutasok, főleg az öreg szakik nagyon kedvelik máig. Az azért kissé groteszk, hogy a magyar vasút zászlóshajójának épített pályán, azon, ami kis túlzással a kormány szerint már-már a XXII. századba röpítené a MÁV-ot, egy ilyen, hetvenéves technológia működik majd
– nyilatkozta a lap egyik forrása.
A portál megjegyzi, hogy a régi berendezésre azért van szükség, mert a kínai fél nem tudott egy, az Európai Unió szabványainak megfelelő biztosítóberendezést gyártani. A szerkezet tervezése és gyártása pedig további 2-3 évet vehet igénybe, addig pedig csak úgynevezett állomásközi közlekedés valósulhat meg az egész vonalszakaszon – ami azt jelenti, hogy két állomás között egy szerelvény közlekedhet, melynek érkezéséről és továbbhaladásáról a személyzet szóban értesíti egymást.
Ez viszont csak 100 kilométer per órás sebességet tesz lehetővé, bár a biztosítóberendezések megérkezésével sem növekedne sokkal a sebesség, ugyanis egy szakmai forrás szerint a Domino 55-tel elvileg csak 120-as sebesség lesz engedélyezett, a korábban közölt 160 helyett. Amennyiben minden elkészül, a szerb szakaszon akár 200 kilométer per órás sebességgel haladhatnak majd a szerelvények.
Hozzáteszik, hogy a biztosítóberendezéseket a kínai fél nem szeretné finanszírozni, a szakaszon pedig legalább 200 váltó lesz, melyeknek ára nagyságrendileg 50 millió forint.
A beruházás így akár 10 milliárd forinttal is megdrágulhat.
A lap megkeresésére a MÁV a következő választ küldte: „Határozottan cáfoljuk az értesülést. A vasúti pálya 160 kilométer per óra engedélyezési sebességgel, elektronikus biztosítóberendezéssel, KÖFI és ETCS L2 vonatbefolyásoló rendszerrel valósul meg. A beruházás keretében megvalósuló létesítmények kivitelezése – minden elemében – a vonatkozó hazai és EU-s követelményeknek megfelelően történik meg.”
A lap forrásai a közleménnyel kapcsolatban megjegyezték, hogy az csak a beruházás teljesen befejezett állapotára utal, konkrét határidő megjelölése nélkül. Emellett a MÁV sem cáfolta, hogy gondok lehetnek a kínai biztosítóberendezések engedélyeztetésével, ebben az esetben pedig szükség van egy ideiglenes megoldásra, ami a Domino 55-ös lehet.