Hiába tiltották ki a dunai turistahajókat Budapest belvárosából, mégsem lett kevesebb. Egy évvel ezelőtt azért módosították a Duna-parti Építési Szabályzatot. A főváros által felajánlott új kikötők viszont nincsenek kiépítve, ezért két évig még maradhatnak a hajók. Az pedig továbbra is bizonytalan, hogy ki fizeti a megállóhelyek kiépítését.
Zsúfolásig telt a főváros XIII. kerületének Duna-parti szakasza. A kikötött turistahajók szinte fürtökben lógtak egymásról. Karácsony Gergely főpolgármester ennek a látványnak üzent hadat 2024 tavaszán. A Duna-parti Építési Szabályzatot módosította is a főváros, amivel 2025. január 1-től lényegében kitiltották a turistahajókat Budapest belvárosából a zajszennyezés és a panoráma elcsúfítása miatt – közölte az RTL Híradó.
A látkép azonban azóta sem változott semmit. Vasárnap délután ugyanannyi nagy méretű hajó állt kikötve a parton, mint egy éve.
A turistahajóknak új kikötőt ajánlott a főváros többek között Óbudán és Budafokon. Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom fővárosi képviselője szerint azonban nem volt biztosított az átállás.
Véleménye szerint oda akarták átszállítani ezeket a hajókat, ahol nincsenek meg az infrastrukturális feltételek, nincsenek közművek, nincs áramellátás, sőt buszparkolók, sok helyen zebrák és járdák sincsenek az alsó rakparton.
Vitézy Dávid javallatára a legnagyobb kategóriájú szállítóhajók 2026. december végéig mentességet kaptak a 2025 januárjában életbe léptetett szabályok alól.
A Személyhajósok Szövetsége szerint a teljes tiltás nem megoldás.
Az új kikötők közművesítése előzetes számítások alapján több milliárd forintos tétel, amit a főváros a hajókat üzemeltető cégekkel végeztetne el. Az RTL Híradó megkérdezte a főpolgármestert is, hogy reális-e, hogy 2026 végéig még elkészülnek az új kikötők, és eltűnnek a hajók a belvárosból, de egyelőre nem kaptak választ.