A BYD kínai autógyár Magyarországra költözik, ezzel Magyarország beléphet az autóipar következő fázisába – jelentette be Orbán Viktor csütörtökön. A kormányfő továbbá elárulta, hogy a kínai partnerekkel megkezdik hamarosan a Budapest–Belgrád vasútvonal, a V0 vasúti körgyűrű, és a Szerbiát Magyarországgal összekötő kőolajvezeték kivitelezését.
„A BYD-gyárral kötött megállapodás azt jelenti Magyarország számára, hogy a jövő autóit Magyarországon fogják gyártani” – jelentette ki Orbán Viktor a BYD elnök-vezérigazgatójával és a kínai Kuangtung tartomány kormányzójával tartott közös sajtótájékoztatóján.
A miniszterelnök szavai szerint a magyar mérnököket és gyári munkásokat megilleti a köszönet, hogy az elmúlt 30 évben megteremtették azokat a biztos ipari alapokat, aminek köszönhetően a következő fázisba léphet a magyar autógyártás. Mint fogalmazott, ez azonban már a múlt, és „nekünk már a jövőről kell beszélni”. A kormányfő rámutatott, hogy a korszakváltás idejét éljük, új technológiákkal, új vásárlói igényekkel, új gyártókkal, és „mi magyarok ebből az új korszakból nem akarunk kimaradni”.
Az a célunk, hogy a nyugati és a keleti beruházások, tőkeáramlás, technológia és kereskedelem találkozópontjává váljon Magyarország
– jelentette ki a miniszterelnök, majd úgy fogalmazott, hogy az elektromobilitás új korszakába egyedül nem tud belépni Magyarország, ehhez partnerre van szükség, és ebben az iparágban Kínáé a vezető szerep. „Az új korszakba csak akkor tudunk belépni, ha van kínai-magyar stratégiai együttműködés” – jelentette ki Orbán Viktor.
A magyar-kínai kapcsolatokról elmondta, hogy már 76 éves múltra tekint vissza, de most éli a legintenzívebb időszakát. Több országnak is odaszúrva emlékeztetett, hogy Magyarország csatlakozott az Egy Övezet Egy Út kezdeményezéshez, amit „nem is hagyott el, szemben jó néhány európai országgal”. Hozzátette, Magyarország ellenzi az Európai Unió Kínával szembeni vámjait, és a jövőben is sürgetni fogják ezek feloldását.
A miniszterelnök bejelentése alapján a közeljövőben a következő óriásprojektek megvalósítása kezdődik meg a magyar-kínai együttműködésnek köszönhetően:
Orbán Viktor szerint a kormánynak az volt az elképzelése, hogy a gyárak megérkezése után jöjjenek a gyárak fejlesztőközpontjai, végül pedig a kutatóközpontok. „Először gyártás, aztán fejlesztés, aztán kutatás” – mondta a miniszterelnök, aki szerint működik ez a terv, amit bizonyít az, hogy a BYD Magyarországra hozza a fejlesztő központot. Végül kijelentette, biztos benne, hogy a BYD után újabb szereplők is érkeznek majd Magyarországra.
Magyarország az európai kontinens szívében komoly autóipari múlttal, jól fejlett infrastruktúrával és kiforrott ipari alapokkal rendelkezik, a világ egyik autóipari központja – erről pedig Vang Csuan-fu, a BYD vállalat elnök-vezérigazgatója beszélt a közös sajtótájékoztatón. Kiemelte, ez a lépés nemcsak a BYD fejlődésének egy fontos mérföldköve, de egyben az Egy Övezet Egy Út kezdeményezés keretében megvalósuló, gyakorlati kínai-magyar együttműködés kézzelfogható bizonyítéka – írta az MTI.
Vang Vej-csung, Kuangtung tartomány kormányzója örömét fejezte ki, hogy Budapesten együtt lehetnek tanúi a BYD európai központja megvalósításának. A vállalat nemzetközi fejlődésében ez nagyon fontos lépés – húzta alá, kiemelve, hogy az új központ a tartomány és Magyarország gazdasági, kereskedelmi és beruházási együttműködésének egyik kiemelkedő eredménye.
„Ez összesen egy százmilliárd forintos beruházás, amelyhez a kormány húszmilliárd forintos támogatást tervez biztosítani” – közölte Szijjártó Péter a bejelentés után. A külgazdasági és külügyminiszter hozzátette, a vállalattal aláírt stratégiai megállapodás értelmében a budapesti fejlesztési központban magyar PhD-képzésben részt vevő egyetemi hallgatókat és egyetemi kutatókat, illetve duális szakképzésben részt vevő magyar diákokat és hallgatókat fognak alkalmazni. Szijjártó Péter hangsúlyozta, hogy az itt megalkotott szabadalmak legalább 50 százalékát Magyarországon fogják bejegyezni.
(Borítókép: Tövissi Bence / Index)