Miskolcon tartott Lázárinfót Lázár János építési és közlekedési miniszter. A minisztert többek között a város kórházának fejlesztéséről, a panelprogram újraindításáról, valamint egy esetleges ipari beruházásról is kérdezték.
A miskolci Avasi lakótelepen tartott Lázárinfót csütörtökön Lázár János építési és közlekedési miniszter. A miniszter legutóbb februárban járt a környéken, amikor részt vett az M30-as autópálya Miskolc és Szikszó közötti szakaszának használhatatlanságáról szóló lakossági fórumon Szikszón. A miniszter hosszasan hibáztatta a Strabag kivitelezőcéget, a fórum előtt pedig még egy videót is közzétett, mely szerint azért volt hosszabb a menetidejük, mert a felújítás idejére lezárták az útszakaszt.
Az esemény Szabó Bálint trombitaszólójával indult, aki mint Lázár előzenekara, a színpadon állva fújta hangszerét. A miniszter megjelenését követően azonban a kint lévők nem voltak nyitottak a volt szegedi önkormányzati képviselő előadására, ezért kisebb dulakodás alakult ki a pulpitus mögött.
A miniszter mellett volt Csöbör Katalin, a térség országgyűlési képviselője is. Lázár elmondta, készek a városi tömegközlekedést támogatni, a városon végighaladó 3-as és 26-os főutakat is felújítják, biztosítják a nemrég leégett barlangfürdő felújításához szükséges forrásokat.
Az unió elzárta a forrásokat a fejlesztések elől, egy ilyen fejlesztés lett volna a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Központi Kórház területére tervezett kardiovaszkuláris centrum. „Meg fog ez valósulni?” – hangzott el a kérdés.
A miniszter elmondta, hogy „voltak, akik annak szurkoltak, hogy minél kevesebb pénzt adjon Brüsszel”, azonban kijelentette, hogy az egészségügyi központot mindenképp meg fogják építeni. Hozzátette, a fejlesztés kiemelten fontos feladat, mivel az egészségügyi központ „nem csak Miskolc városának 150 ezer polgárát, hanem a megye minden polgárát, mintegy 600 ezer embert lát el”. A 37 milliárd forintból pedig 15-20 milliárd forintot szerettek volna európai uniós forrásból erre fordítani, „de vannak, akik ezt leszavazták”.
Lázár nyilvánvalónak tartja, hogy egy „erős szuverenitáspárti független kormányzat, akit komolyan vesznek, az vissza tudja szerezni az összes pénzt”.
A panelprogram újraindításáról érdeklődött az egyik megszólaló, melynek következtében az építőiparban több munkahely lehetne, valamint energetikailag is korszerűbbek lennének a panelházak.
Lázár János állítása szerint a minisztériumában jártak már beruházók annak érdekében, hogy a miskolci lakásépítések ügyében előrelépjenek. Hozzátette, a fejlesztésbe a lakóközösségnek, az önkormányzatnak, valamint az építési minisztériumnak kell vállalnia a költségeket.
„Én nem nyúlhatok a polgármester zsebébe, hogy őneki mennyi pénze van” – jelentette ki, majd hozzátette, ha a lakóközösségek egyhangú döntést hoznak a felújítás mellett, akkor a miniszter tárcája is „partner lesz”. A válaszadást követően az építkezési vállalkozóként dolgozó férfi visszakapta a mikrofont és azt mondta, „valahogy helyzetbe kellene hozni az építőipart, mert ez az év eddig nem egy sikersztori”.
Nem, ez bukás
– érkezett a válasz a minisztertől.
Miskolcot évek óta elkerülték a nagyberuházások, egy résztvevő felhívta a miniszter figyelmét arra, hogy a város nagy ipari múlttal és nagy műszaki tudásbázissal rendelkezik, mégsem települt a térségbe egy autógyár sem. Szerinte a kormánynak lehetőséget kellene adnia, hogy a városban is megvalósulhasson egy olyan „sorsfordító” beruházás, mint Szegeden vagy Debrecenben.
Az, hogy a miskolciak milyen ipart akarnak, arról a miskolciaknak kell döntenie
– jelentette ki Lázár. Szerinte az nem tenne jót, ha megjelenne egy autóipari beszállító, a helyi lakosság pedig „nem tud azonosulni vele”. A miniszter elmondta, hogy egy ilyen fejlesztéshez a városnak a saját tulajdonában lévő nagy területtel kell rendelkeznie, amit a polgármester jelenleg lakhatási fejlesztésre használna fel, de még meg kell vásárolni az államtól, a városnak azonban komoly anyagi problémái vannak.
Hozzátette, a „sorsfordító” döntés még nem valósult meg, de a kormány készen áll a „kooperációra”.
A nehézipar megszűnésével hátrányos helyzetbe került Miskolc 30 évvel ezelőtt, és „ez a régió még mindig ennek a sebeitől szenved” – jelentette ki egy résztvevő. Szerinte, amikor egy térség ilyen nehéz helyzetbe kerül, akkor a kormánynak segítséget kellett volna nyújtania. Hozzátette, a környező városokban megvalósuló ipari fejlesztések miatt munkaerőhiány van, ami miatt folyamatosan költöznek el a fiatalok.
A miniszter szerint a kivándorlást a munkahelyek megteremtése mellett úgy lehet megállítani, ha egy település jó szolgáltatásokat ad. Ilyennek tartja például az óvodák, az iskolák, az utak, valamint a házak minőségét.
Az egyik résztvevő felvetette, hogy az M30-as autópályát össze kellene kötni az Avas városrésszel, hogy a leendő ipari területeknek legyen megfelelő infrastruktúrája, amibe bekapcsolnák a külső városrészeket. Hozzátette, a miniszter tárcája készíthetne egy tanulmánytervet, hogy legyen előrelépés az ügyben.
Lázár János elmondta, a tanulmányterv elkészülhet, „az nem olyan óriási pénz”, valamint azt kellene megvizsgálni, hogy a jelenleg javítás alatt álló útszakasz helyreállítását követően mikor valósulhatna meg.
Az útszakasz Budapesti Műszaki Egyetem által készített tanulmány 30 évre való titkosítását Lázár azzal magyarázta, hogy annak nyilvánosságra hozatala csak a Strabag kivitelezőcégnek kedvezne, mivel fel tudnának készülni egy bírósági perre.
Én azt mondom, hogy mindenért a Strabag a felelős, hiszen ő építette és ő terveztette, tehát a kiviteli terveket is ő vette át, és ő nem valósította meg. Nem mondok abban titkot, hogy a Budapesti Műszaki Egyetem szerint a Strabag nem járt el kellő gondossággal, amikor az utat megépítette, ezért csúszott meg
– mondta a miniszter.
A lakossági fórumon szóba került a Harcosok Klubja is, hogy az a magyarok egymás ellen uszítására szolgál.
A miniszter szerint azonban nem történik ilyen.
A Fidesz felveszi a kesztyűt az online térben. Az emberek bizalmáért kell harcba szállni, egymással, nem egymással szemben
– válaszolta.
„Nem érzi kellemetlennek, szerencsés volt-e Harcosok Klubja néven berúgni a kampányt?” – kérdezte az egyik jelenlévő, majd hozzátette, hogy az író egy vállaltan meleg ukrán származású férfi, a főszereplő pedig egy „skizofrén ember, aki magával harcol”.
„Nem érzem magam skizofrénnek” – válaszolta Lázár. Hozzátette, a névválasztás eredményessége majd csak a 2026-os választásokat követően derül ki.