Eljött a kátyúk hava
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKK Közút adatai szerint februárban napi 400-500 új kátyú születik a fővárosban, előfordul, hogy nemrég felújított úton is megjelenik az úthiba. Ezekre öt év garancia van, a kivitelező köteles kijavítani.
A téli hónapokban erős csapadékos-fagyos időjárásban naponta 400-500 kátyú keletkezésével kell számolni a budapesti főutakon, közölték lapunk kérdésére a BKK Közútnál. Ilyenkor a cég belső átcsoportosításokkal növeli a kapacitását, ezért a ki nem javított, nyilvántartott kátyúk napi darabszáma 200-300 körül van.
Csapadékos időjárásban 0 fok, vagy az alatti hőmérsékleten technológiailag jó minőségi aszfaltozási munkát végezni nem lehet. Így az ekkor készült úthiba javítások csak ideiglenes jellegűek, később újratömik őket. A téli időszak elmúltával készült kátyúzásra egyéves garanciát ad a kivitelező, de egy jól betömött kátyú az útburkolat általános állapotától függően 4-5 évig is kitart.
2012-ben 25 ezer kátyút és egyéb lokális úthibát (süllyedés, útbeszakadás, durva gyűrődés) javított ki a fővárosi cég. Ez a szám – köszönhetően az útfelújításoknak, az elmúlt két év technológiai és munkaszervezési fejlesztéseinek – évről évre csökken, ami a kátyúkár miatti biztosítási összegek csökkenésében is megmutatkozik.
Azonban a néhány éve felújított útszakaszokon is meg-megjelennek az úthibák. A kivitelezők 5 év jóteljesítési garanciát vállaltak az úgynevezett szőnyegezésre a szerződében előírtak szerint. Ezen időszakon belül a felújított utakon keletkező mindenféle úthibát kötelesek az üzemeltető felszólítására kijavítani, a jóteljesítési bankgaranciában visszatartott költség terhére.
A felújított útszakaszokra 5 év bontási tilalom vonatkozik. Mégis gyakran felbontják a burkolatot néhány éven belül. Legális bontásnak számítanak a közműveknél előfordulható előre nem látható csőtörések, üzemzavar miatti útfeltörések.
Az útfelbontásokat minden esetben engedélyeztetni kell, a munka megkezdése előtt a közút kezelőjével, ez a kötelezettség vonatkozik az üzemzavar elhárításokra is. Ez utóbbi bejelentési, és az üzemzavar okának bizonyítási kötelezettségével jár. A bontási engedélyekbe megszabott határidőt és egyéb műszaki feltételeket az út üzemeltetője folyamatosan ellenőrzi.
Ritkábban, de előfordulnak illegális bontások is. Ezek ügyében a közútkezelő értesítést küld a bírság kiszabására jogosult hatóságnak, és a rajtakapott céget megbüntetik.
A fővárosi főútvonalak mellett a kerületi önkormányzatok is kátyúztatnak, és felújíttatják a tulajdonukban álló mellékutakat. Ezek esetében ahány szerződés, annyi feltétel van. Egy útfelújítási munkákkal foglalkozó vállalkozó szerint ha a pályázaton fontos elbírálási szempont, akkor 5 év garanciát adnak, ha nem (ilyen is előfordul) akkor egy évet.
"Ha nem fizetik ki és nem is írják elő a jobb minőséget, akkor az a vállalkozó, aki magánszorgalomból jobbra csinálná az utat az előírásnál, csak drágábban tudja elvállani és máris nem nyerheti meg a melót. Tessék rendes munkát kérni, ha meg nem tetszik kérni, akkor ne tessék utólag mutogatni.", írta egy témáról szóló fórumon.
Szerkesztőségünk keresi a legnagyobb kátyúkat, ha ilyet lát, fotózza le, és küldje be nekünk az ugyelet@mail.index.hu címre. Öt éven belül felújított úton talált kátyú duplán számít!