Index Vakbarát Hírportál

Úgy látszik, megmenekült a villamostender

2014.04.22. 22:08
A BKK megállapodott a spanyol gyártóval: már 2015-ben leszállítják a villamosok nagy részét, amiért cserébe még tíz rövid szerelvényt lehívunk az összesen 87 villamosra szóló szerződéses opcióból. Ezzel megmenekülhet az előző uniós költségvetési ciklusban elnyert támogatás, az újabb villamosokat pedig már a 2014-2020-as keretből finanszírozhatjuk.

A keddi Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat szerint 37 helyett 47 villamos érkezik majd Budapestre a következő években, és úgy tűnik, a már elveszettnek ítélt villamosbeszerzési 2007-2013-as uniós támogatás is megmenekült. A projekt hosszú kálvárián keresztül jutott idáig:

  • az új villamosok beszerzéséről már 2012-ben döntöttek, a tendert 2013 elején kiírták
  • a BKK első körben tavaly augusztusban hirdetett eredményt, de ezt a pályázatból elsősorban az offshore-gyanús hátterére való hivatkozással kizárt Skoda megtámadta
  • A Közbeszerzési Döntőbizottság igazat adott a Skodának, hiánypótlást írtak elő, de így is a spanyol CAF nyert
  • a döntés többszöri megtámadása miatt a projekt támogatása majdnem elúszott, annak ugyanis feltétele volt, hogy a járműveket 2015 év végéig le kell szállítani, a gyártást pedig csak a szerződéskötés után lehetett megkezdeni

Értesüléseink szerint a BKK egész márciusban tárgyalt a spanyol CAF-fal annak érdekében, hogy találjanak egy olyan konstrukciót, amivel meg lehet menteni a szoros határidő miatt veszélybe került uniós támogatásokat. Végül abban állapodtak meg, hogy a CAF felgyorsítja a gyártást, és 2015 végéig a villamosok „nagy részét” leszállítja, így lehívhatóak lesznek a 2007-2013-as támogatások. A spanyol cég cserébe azt kérte, a BKK hívjon le még 10 db rövid (34 méteres) villamost a 87 villamosra szóló szerződéses opcióból. Erről készült egy fővárosi előterjesztés is, amit a kormány el is fogadott.

Az újabb tíz villamost a 2014-2020-as forrásokból finanszírozzák majd, 99 százalékban EU-támogatásból. Így összesen 35 darab rövid és 12 darab hosszú CAF villamos érkezhet Budapestre.

A rövidebb, 34 méteres villamosok a jelenleg – döntően európai uniós forrásból – megújuló 3-as vonalra, valamint a 2014 tavaszától kiépülő Budai fonódó villamoshálózatra, azaz az Óbuda és Újbuda között 2015-től közlekedő 19-es és 61-es vonalra kerülnek majd. A nagyobb, a Combinóknál is valamivel hosszabb, 56 méteres szerelvények az 1-es villamos vonalán járnak majd.

Nem volt könnyű menet

A fővárosi villamosbeszerzési projekt támogatásáról 2012 novemberében döntött a kormány, a tendert 2013 februárban írták ki. A BKK tavaly augusztus 22-én a baszk CAF ajánlatát találta a legjobbnak: a cég 27 milliárdos ajánlata kedvezőbb volt a Siemensénél. Ezért a pénzért 25 darab rövidebb (34 méteres) és a 12 darab hosszabb (56 méteres) alacsonypadlós, hosszában átjárható villamost kap a BKK.

A másik három versenybe szálló gyártót, a lengyel PESA-t, a cseh Skodát és a svájci Stadlert különböző okok miatt kizárták. A döntést október 22-én a Közbeszerzési Döntőbizottság felülbírálta, és helyt adva az eljárásból kizárt Skoda jogorvoslati kérelmének, megsemmisítette a BKK korábbi döntését. A BKK-t egymillió forintra büntették.

A Skodának újabb hiánypótlási lehetőséget adtak, de a pályázat továbbra is érvénytelen volt, ezért a BKK tavaly decemberi döntése értelmében a CAF maradt a győztes. A Ganz-Skoda januárban újra megtámadta a BKK döntését, ezért újabb 45 napot kellett várni, hogy kiderüljön, hogy a KDB helyt ad-e a kérelemnek, mint azt tette októberben.

Márciusban a Városháza közleményéből kiderült: aláírták a szerződést a spanyol CAF-fal, 2015 őszén megérkezhetnek az első villamosok. A szerződés aláírása azáltal vált lehetővé, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság március 3-án elutasította a Skoda jogorvoslati kérelmét. A döntést a cég bíróságon támadta meg, de ennek kimenetele a BKK szerint már nem lehet hatással a szerződés teljesítésére.

A szerződés lehetőséget biztosít további 87 villamos szállítására is: ha lesz rá pénz, összesen akár 124 új villamos állhat forgalomba 2020-ig Budapesten (az új megállapodás értelmében ebből a keretből hívunk le 10 rövid szerelvényt). A további 77 darab jármű igény szerint rövid és hosszú kialakítású is lehet, valamint ezen belül lehetséges 20 olyan jármű vásárlása, mely felsővezeték nélküli üzemre is alkalmas. A szerződés értéke ezzel együtt összesen mintegy 75 milliárd forint.

Hasonló birkózás kezdődött a trolitenderen

Április 11-én a Közbeszerzési Döntőbizottság szintén a Skoda kérésére indított vizsgálatában elkaszálta a budapesti trolitendert, mert a kiírásban nem szerepelt dízelüzemű segédmeghajtás, csak akkumulátoros. A szűk határidők miatt ez azt jelentheti, hogy lőttek 3,4 milliárd forint uniós támogatásnak. A BKK vezérigazgatója a határozatot súlyos szakmai hibának nevezte.



Rovatok