Index Vakbarát Hírportál

Sűrűbben járnak a repülők, mint az 5-ös busz

DSC 0528
2018.11.28. 08:20
Egyre nő a repülőforgalom Ferihegyen, és ezt a légifolyosó alatt élők észlelik a legjobban. Zugló felett szinte futószalagon érkeznek a gépek, gyakran alig pár száz méterrel a házak felett. A lakók közül sokan arra panaszkodnak, hogy már aludni sem tudnak az éjszaka érkező gépek miatt, napközben az udvaron nem hallják egymás szavát. A repülőtér szerint az augusztusi felszállásra vonatkozó módosítások kedvezőek voltak Zuglónak, az érintett HungaroControl pedig hallgat.

 Nyár közepe, és különösen augusztus óta Zugló területének nagy része, illetve a környező kerületekben is (X., XIII., XVI.) a megnövekedett zajterheléstől és a repülőgépekből származó káros anyag kibocsájtásától szenvednek. Lakótelepeink, kertvárosi utcáink, kórházaink, iskoláink, óvodáink, parkjaink, pihenő területeink repülőgépek le- és felszállásától hangosak és szennyezettek. Lakásainkban nem tudunk pihenni. Életminőségünk, egészségünk romlik, ingatlanaink értéke jelentősen csökken. 

Ilyen olvasói levelet kaptunk nemrég egy zuglói lakostól, aztán még továbbiakat is, amik mindegyike arról szól:

Zugló felett az utóbbi pár hónapban annyira megnövekedett a repülőgépforgalom, hogy az ott lakók már alig tudják azt elviselni.

Hozzászólna? Írjon nekünk Facebookon!
Sűrűbben járnak a repülők, mint az 5-ös busz

Egyre nő a repülőforgalom Ferihegyen, és ezt azok érzik a legjobban, akik a légifolyosó alatt élnek. Zugló felett szinte egymást érik a járatok, a témát már a parlamentben is felkapták.

2326 · Nov 28, 2018 08:20am Tovább a kommentekhez
Facebook Comments

A probléma a zuglóiak szerint főleg tavasztól őszig, a turistaszezonban volt a legnagyobb, a gépek szinte két-három percenként követték egymást, hogy aztán leszálljanak a Liszt Ferenc Repülőtéren. Olvasónk október elején például ilyen videót készített.

Erről a napról azt mondta, épp lekvárt főzött be, de reggel nyolc és este nyolc között szinte párperceként ugrott oda az ablakhoz, hogy a leszálló gépeket videóra vegye.

TIZENKÉT ÓRA ALATT 112 GÉP SZÁLLT EL A HÁZUK FELETT.

Nyáron valami megváltozott

A magyar légiforgalom irányításáért és felügyeletéért felelős szervezet, a HungaroControl Zrt. a légiközlekedési hatóság jóváhagyásával 2018. augusztus 16-án új indulási eljárást vezetett be a változó európai uniós jogszabályi környezet miatt. Ez annyit tesz, hogy a korábbinál valamennyivel arrébb tették a repülők felszállási folyosóját, ami ezen az ábrán is látható.

Ahogy írják, ettől az új eljárástól azt várják, hogy pozitívan hat majd Budapestre, mert csökkenti a zajterhelést. A zuglóiak valamennyire azonban mégis ezzel az új eljárással hozzák kapcsolatba a fejük felett megnövekedett repülőforgalmat. Dániel például ezt írta nekünk:

Zuglóban lakom, annak is a kertvárosi – egykor – csendes részén immáron 18 éve. Eddig is problémát jelentett a kerület felett húzódó légifolyosó, de ami augusztus 16-a után történik, arra nincs más szó: pokoli. Elkövettem egy olyan hibát (valószínű sokezer sorstársammal kapcsolatban), hogy egy kontrollált, nem annyira zavaró légifolyosó alatt vettem lakást, hisz ez egy kiemelt, zöld kerület, viszonylag közel a városhoz. Az augusztus 16-a után történt változások hatására teljes mértékben élhetetlen lett a kerületnek ez a része.

"Valaminek kellett történnie", amiért ennyire sűrűn zúznak el a fejük felett a gépek, mondta egy herminamezei nő.

FONTOS TISZTÁZNI AZONBAN, HOGY ŐK MÉGIS A LESZÁLLÓ GÉPEKRŐL BESZÉLNEK, ÍGY A KETTŐ FELTEHETŐEN NEM FÜGG ÖSSZE.

Ezt mondja Hardy Mihály is, a Budapest Airport kommunikációs igazgatója. Azt írja, "a bevezetett új eljárások kizárólag az induló forgalmat érintették, azonban

az érkező forgalom repülési eljárásai évek óta ugyanazon területeket érintik,

hiszen repülésbiztonsági okok miatt az utolsó 15-20 kilométeren a légijárművek már a futópálya meghosszabbított tengelyében haladnak, egy 3 fokos szögben folyamatosan ereszkedő siklópályán."

Az augusztusi módosítások az önkormányzat szerint  "Zuglónak kedvezőek, mert – régi kérésünknek megfelelően – az induló gépek mintegy 65 százaléka Zugló elérése előtt balra kifordul. Korábban az induló gépek kifordulása a zuglói Füredi úti lakótelep felett történt." Szerintük inkább az a nagyobb gond a helyieknek, hogy elkészült a felújított 1-es kifutópálya a reptéren. Márciustól június végéig ugyanis felújítás alatt állt, így csak az egyik kifutópálya működött.

Az önkormányzat szerint ugyanis

  • 2018 márciusától június 30-ig az érkező gépek Alsórákos kertváros felett mentek;
  • június 30-tól pedig (az elkészült 1-es futópályára érkező gépek) egy viszonylag kötött vonalban Zugló felett, a Nagy Lajos király útja - Hungária krt. között, tehát pont Herminamező felett repülnek.

A leszálló gépek olyannyira zavarják az ott élőket, hogy már petíciót is indítottak az ügyben, "tiltakozás a megnövekedett repülőforgalom és az új légifolyosó által okozott zaj- és légszennyezés ellen". Egy ehhez kapcsolódó zuglói Facebook-csoportban is több panaszos komment is olvasható erről.

Futószalagon érkeznek a gépek

Múlt héten, kedden mi is elmentünk megnézni, valóban vészes-e a helyzet Zuglóban. Hogy tényleg reálisan lássuk az ottlakók helyzetét, egy herminamezei családhoz mentünk. Egy szokványos hétköznap délelőtt, negyed tizenegy és fél tizenkettő között, tehát

NEM TELJES MÁSFÉL ÓRA ALATT TIZENKÉT GÉP SZÁLLT EL PÁR SZÁZ MÉTERRE A FEJÜNK FELETT.

November elején vagyunk, tehát már a turistaszezon után, egy átlagos hétköznap (a Sallai család szerint hétvégén valamennyivel nagyobb a forgalom), és még csak nem is a kora reggeli órákban, amikor szintén több gép érkezik.

A HungaroControl oldalán hónapokra lebontva meg lehet találni, éppen mennyi gép szállt le Budapest felől. A 2018-as adatok egyelőre júniusig vannak meg.Ha csak a turistaszezon adatait nézzük:

  • áprilisban 2501-szor;
  • májusban 2620-szor;
  • júniusban pedig 1065-szor érkezett Ferihegyre a város felől repülőgép. Ebben a hónapban a teljes repülőmozgás egyébként 10 227 volt.

Ezek az adatok tehát még arra az időszakra vonatkoznak, amikor a felújítás miatt még Alsórákos felett repültek a gépek Ferihegyre. Frissebb adatok egyelőre nincsenek fent a honlapon. 

A korábbi évek adataiból azt látni, hogy évről évre legalább egy-két ezerrel nő a repülőgépforgalom Budapesten.

2018-BAN A FERIHEGYI REPÜLŐTÉR FORGALMA AKÁR A 15 MILLIÓ főT IS ELÉRHETI.

Ez kétmillióval több utas, mint tavaly. Az Airportal szerint Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója az októberi Budapest 2030 konferencián a jövőt is megjósolta: szerinte Budapest egyre növekvő népszerűsége miatt a következő években megelőzheti Prágát is a forgalom terén, és 2030-ra 30 millió utast fognak számolni.

Melyik a leghangosabb?

A Sallai család azt mondja, rotációban megfigyelhető, hogyan jönnek a gépek: kezdődik a nagyokkal, mint a Qatar vagy az Emirates gépek, amik a leghangosabbak, az udvaron ülve nyáron gyakran egymás szavát sem értették tőlük. Aztán jönnek a Wizzair-féle fapadosok, és utólag a kisebb gépek. Ezután egy kis nyugalmi időszak van, valószínűleg ekkor szállnak és pakolnak ki a gépekből, majd kezdődik újra elölről.

Míg ott voltunk, egy Emirates érkezett, ami bár valóban hangosabb robajjal ereszkedett, a repülőgépek zajánál néha zavaróbbak voltak a bokrok alatt elsuhanó vonatok. Az viszont biztos, hogy egy nyári napon valószínűleg nem lehet megmaradni az udvaron, mert tényleg alig néhány percenként váltják egymást a gépek a légifolyosón, az érdeklődők élőben is követhetik a Flightradaron, hogy fordulnak rá az érkező gépek a folyosóra. 

"Sosem mentek ennyire alacsonyan és hangosan", mondja egyikük. Lassan harminc éve élnek Zuglóban, de egészen eddig a nyárig ilyen problémájuk nem volt.

Tavaly még tolerálható volt. Ma már úgy vagyok vele, hogy nem is látom, de már a mennydörgésszerű robajt hallom előre. Sűrűbben járnak a repülők, mint a buszok, az 5-ösnél biztosan.

A családfő szerint ebbe "már bele lehet őrülni". Azt mi is észrevettük, hogy amint már a távolból meghallották, hogy talán egy repülőgép közeledik, akkor szinte reflexszerűen rögtön ugrottak a hangra, és jeleztek nekünk, hogy valami jön.

A zuglóiak állításaival szemben Hardy teljesen mást mond: a Ferihegyre érkező légifolyosó és a repülési magasság évek óta nem változott. Minden érkező járat, függetlenül azok méretétől, egy adott terület felett ugyanazon magasságon repül át. A repülési talajszint feletti magasság 

ZUGLÓ FELETT 740-470 MÉTER KÖZÖTT VAN.

A Flightradar szerint a Sallai család otthona felett ez leginkább 700 méter körül van. Ők ezt közelebb észlelik. 

Hogy melyik irányból érkeznek vagy merre indulnak a gépek, az a szél aktuális irányától függ. A HungaroControl oldalán meg is lehet nézni, egy nap bizonyos óráiban várhatóan melyik irányba szállnak fel és le a gépek.

A BIZTONSÁGOS REPÜLÉS érdekében MINDIG SZÉLLEL SZEMBEN KELL FEL- ÉS LESZÁLLNI.

Ha délkeleti szél van, a repülőgépek Budapest felől közelítik meg a repteret, és Vecsés felé szállnak fel. Ha a szél északnyugati, akkor fordítva: Budapest irányába szállnak fel, és Vecsés felől érkeznek a reptérre. "Az elmúlt 2-3 hétben szinte folyamatosan délkeleties volt a szélirány, ezért az érkező gépek főként a budapesti (XIII, XIV, X.) kerületek felett haladtak át. Az érkező gépek alacsonyabban haladnak, mint az ellentétes szélirány esetében ugyanott felszállást végrehajtó járatok", írja Hardy.

A zuglóiak nemcsak a megnövekedett nappali forgalomra panaszkodnak, hanem az éjszaka a fejük felett elrepülő gépekre is. Mélyalvási időszakban (éjfél és hajnali öt óra között), a HungaroControl leírása szerint "amennyiben mindkét futópálya és azok navigációs berendezései korlátozás nélkül rendelkezésre állnak", a gépeknek Vecsés felé kellene indulniuk, és Vecsés felől is kéne érkezniük, tehát ideális esetben Budapestet ebből kihagyják. 

A zajgátló védőövezet rendelkezései szerint ebben a mélyalvási időszakban legfeljebb hat átrepülés lehetséges. A Budapest Airport térképe szerint egy kis szeleten kívül

ZUGLÓ NINCS BENNE EBBEN A SÁRGÁVAL KIJELÖLT VÉDŐÖVEZETBEN.

Hardy szerint "lényegesen kevesebb járatot kell a budapesti kerületek felett kezelni éjjel. Augusztus, szeptember és október hónapokat tekintve átlagosan 2,7 gépmozgás történik Budapest felett a mélyalvási időszakban, azonban vannak olyan éjszakák, amikor egyetlen gép sem repül Budapest felett."

Bár a Hardy által említett időszakról még nincsenek számok, a a HungaroControl oldalán nyilvánosan elérhető adatok szerint hatnál jóval több az átrepülés. Június 7-én éjszaka ez a szám például 16 volt. És ebből 10 gép Budapest felől, tehát Zugló felett érkezett. A Sallai család egyik tagja annyira nem tudott aludni éjszaka a gépektől, hogy nyáron a hálószobából átköltözött a ház másik oldalába.

A jelenlegi rendelet szerint a zajterhelés teljes megítélési időre vonatkozott értéke a következők: 

  • A nappali határérték: 65 dB (06.00-22.00 óra);
  • Az éjszakai határérték: 55 dB (22.00-06.00 óra).

DE ZAJMÉRŐ ÁLLOMÁS ZUGLÓBAN NINCS.

A legközelebbi a kőbányai Fehér úton van, egy ipartelep közelében, ráadásul a térkép szerint a repülőgépek kijelölt útvonalának éppenhogy a szélén van. A zuglói önkormányzat erről azt írja, kezdeményezni fogják," hogy a Budapest Airport Zrt. helyezzen ki mobil zajmérő állomást Zugló zajterheléssel érintett területein, és a mérések eredményét nyilvánossá tennénk."

Azt is írják, a több lakossági bejelentés miatt 2018 októberében már foglalkoztak a kérdéssel, tárgyalásokat kezdeményeztek a HungaroControllal és a Budapest Airporttal is a légtérzaj csökkentése érdekében. "A megbeszéléseken az önkormányzat elsősorban 2018. augusztus 16. után bevezetett szabvány indulási eljárások további fenntartását, valamint az érkező légi járművek forgalmának mérséklését fogja majd kérni. Javasolni fogjuk a nyugodt pihenés biztosítása érdekében éjfél és hajnali öt óra közötti időszakra a repülőtér teljes bezárásának megfontolását, vagy ha ez nem lehetséges, akkor ebben az időszakban olyan üzemelési rendet javasolunk, amely az induló és érkezési irányt is Vecsés-Üllő (Péteri) felé, illetve felől tervezi.

Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a repülőtér helyzete, városhoz való közelsége alapvetően korlátozza az önkormányzat mozgásterét. A város feletti légtérzaj megszüntetése sajnos nem reális cél, csak a káros hatások mérséklését tudjuk reményeink szerint elérni.

A "Tiltakozás a zuglói légifolyosó ellen" nevű Facebook-csoportban néhányan ennél azért többet akarnak: új repülőteret egy szerintük ennél megfelelőbb helyre. Azt mondják, a főváros már kinőtte a meglévőt. "Ha senki nem tesz semmit, tíz év múlva konkrétan eladhatatlanok lesznek ezek a házak, hiába kertváros", mondja a Sallai család. "Egyre kevésbé biztosítottak az Alaptörvényben rögzített alapvető emberi jogok: hogy mindenkinek joga van a testi és lelki egészséghez, és hogy Magyarország elismeri és érvényesíti mindenki jogát az egészséges környezethez." Az Európai Bizottság szerint a korai halálozások második leggyakoribb oka a légszennyezés után a közúti, vasúti és repülőtéri forgalomból keletkező környezeti zaj. 

Már a parlamentben is téma volt

A parlamentben többször is volt már szó arról, hogy a repülőgépforgalom megnövekedése miatt szinte élhetetlenné vált néhány kerület. Zuglóról Tóth Csaba, MSZP-s országgyűlési képviselő nyújtott be ősszel interpellációt a Parlamentben.

Az államtitkár, Farkas Sándor egy általános választ adott, amikor arról beszélt, hogy a repülőtér működése gazdasági és társadalmi szempontból kiemelkedő jelentőségű a fővárosnak. "Ma már nincs olyan összefüggő, lakatlan terület sáv, ami lehetővé tenné", hogy ne lakott terület felett induljanak vagy érkezzenek a gépek, és a zajmérő gépek sem mutattak ki negatív eltérést, ami miatt át kéne rajzolni a zajvédelmi övezetet. De a probléma nem csak Zuglót érinti, hanem információink szerint Kőbányát és Angyalföldet is, csak gyakran, ami az egyik kerületnek jó, a másiknak már kevésbé.

Bár konkrét kérdésekkel kerestük az ügyben a HungaroControlt is, válaszként egy közleményt küldtek. Újra kerestük őket e-mailben, erre viszont már nem válaszoltak.



Rovatok