Index Vakbarát Hírportál

Rengeteget használjuk, egyre jobban szeretjük – mi az?

D MTZ20110428030
2018.01.15. 12:07
Elég jól áll Budapest tömegközlekedés tekintetében az Eurostat 2017-es évkönyve szerint, de az elégedettség, bár nagyot ugrott az elmúlt években, még mindig nem az igazi. A BKK kontrolladatai valamivel finomabb arányokat mutatnak, de a tendencia kiolvasható: évről évre nő a közösségi közlekedés aránya a magyar fővárosban.

Az első infografikán az látszik, hogy Budapest (Barcelonával holtversenyben) benne van az öt leginkább tömegközlekedésre építő európai városban. 

A legtöbben Bécsben használják munkába járásra a közösségi közlekedést (73%), aztán jön Zürich (70%), Párizs (69%), Prága (67%), majd a Budapest–Barcelona-tandem (66%).

Legrosszabb a helyzet ilyen szempontból a ciprusi Nicosiában és a szicíliai Palermóban.

A kutatás azt vizsgálta, hogy a megkérdezettek saját bevallásuk szerint az év során milyen eszközöket használnak főként a munkába járásra. Így megadhattak egyszerre 2 vagy akár 3 gyakran használt közlekedési eszközt is. Ezért például Budapesten nem 100 százalék a négy közlekedési mód arányának összege, hanem 138.

A grafikán jól látszik, hogy autós közlekedésben Nicosia áll az élen, ahol 91 százalék autózik, alig-alig tömegközlekednek, de bringás is kevés van, gyalogolni sem szeretnek. Az autóimádó városok közé tartozik még Lille, Riga és Valletta (Málta). Bringázásban nem nagy meglepetésre Amszterdam, Koppenhága, Rotterdam és Graz áll az élen. Párizsban és Bécsben gyalogolnak leginkább az emberek (munkába).

Az Eurostat szerint 2015-ben 39 százalékkal nőtt a tömegközlekedés iránti elégedettség Budapesten (2009-hez képest). Nálunk csak Szófiában nőtt kiugróbban az elégedettség:

Ennek ellenére van még hova fejlődni, mert összességében Budapest a maga 67 százalékával az éppenhogy elégedettek közé tartozik, fej fej mellett Rigával, messzire lemaradva az élbolytól, aminek az élén Zürich (97), Bécs (95) és Helsinki (93 százalék) áll.

Az Eurostat magyar adatsora a 2015-ös KSH-adatok feldolgozásán alapul, és nem azonos az évek óta mért budapesti modal split aránnyal, ami pontosabban mutatja a tömegközlekedési eszközök használatának arányát. A BKK 2013 óta minden évben végez modal split kutatást, az adatfelvétel reprezentatív, személyes háztartásfelvételek során történik. A lekérdezett nap minden évben egy átlagos (nem ünnepnapra eső, nem extrém időjárású) szerdai nap. A tendencia itt is egyértelmű: a közösségi közlekedés aránya évről évre növekszik Budapesten.

Borítókép: 4-es 6-os villamosok a Nyugati téren. Fotó: Máthé Zoltán / MTI.



Rovatok