Index Vakbarát Hírportál

Lőttek a legtöbb utazási kedvezménynek?

2012. november 21., szerda 09:57

38 féle kedvezményből 4-maradna, mondta Völner Pál államtitkár. A vonatokon úgy csökkentenék a kiadásokat, hogy a diák- nyugdíjas- és rokkantkedvezményekhez nem nyúlnak. Mindezek mellett "a rendszer átalakítása itt a leginkább megrekedt". 20 milliárdot várnak belőle.

A közösségi közlekedés átalakításának három területét emelte ki az államtitkár. Az első a menetrendek átalakítása, valamint a vasút előnybe hozása. A párhuzamos pályáknál, ahol megfelelően gyors a vasúti közlekedés, ott az állam nem finanszíroz olyan mértékben buszjáratokat, mint máshol, hivatkozza az Inforádiót a Portfolio.

Ez a MÁV Startnak egymilliárd forintos többletet jelent - mondta Völner Pál. A másik nagy terület az a szervezeti átalakítás területe. A Volán-társaságok regionalizálásától azt várjuk, hogy csökken a vezetői szintek száma. A vasúti területen az lenne a végső cél, hogy két vasúttársaság legyen. Az egyik a személyszállítással foglalkozik, a másik pedig egy egységes pályafenntartással foglalkozna - magyarázta a szakpolitikus.

A MÁV-nak viszont van egy megörökölt adóssága, ezt kezeli az állam, de a sokat emlegetett 300 milliárd forintot erre nem sikerült elkölteni tavaly - tette hozzá. Reményeink szerint ezek után a MÁV sokkal hatékonyabb lenne.

A harmadik nagy terület jelenleg előkészítési fázisban van, ez a kedvezmények rendszere. Itt tudjuk, hogy különböző elvárások vannak, az állam, a társadalom, valamint az unió részéről. Amíg a külső partnerekkel folyó tárgyalás nem zárul le, addig nagy átalakításba nem tudunk belefogni - fejtette ki Völner Pál. Talán ezen a területen érzem leginkább megrekedtnek a rendszer átalakítását - fűzte hozzá.

Mi lesz az utazási kedvezményekkel?

Az információk ma már rendelkezésre állnak, tudjuk, hogy mennyien váltanak teljes árú jegyet, mennyien milyen bérletet váltanak. Volt egy időszak, amikor a regisztrációs jegyek rendszere működött, melyből kiderült, hogy 33 millió nyugdíjas utazás történik éves szinten a MÁV vonalain, a Volán-társaságokra is ugyanígy rendelkezésre állnak ezek az adatok. A döntés már korábban megvolt arról, hogy a diákkedvezmények, a nyugdíjasok kedvezményei, a rokkantak kedvezményei változatlanul megmaradnak - mondta Völner, aki azt is elárulta, hogy a regisztrációs jegyek előállítása a MÁV-nál darabonként 10 forintba került. Vagyis a regisztrációs jegy eltörlésével 330 millió forintos spórolt a MÁV esetében a kormányzat.

38 féle kedvezmény van az országban, ebből 4 alapvetőt tartanánk meg jogszabályi szinten, a többi üzleti alapon a társaságokhoz kerülne ki - mondta az infrastruktúráért felelős államtitkár annak kapcsán, hogy a kormány jelentősen megváltoztatná a közösségi közlekedés kedvezményrendszerét.

Máv: Még nincs döntés

Az utazási kedvezmények átalakításáról még nem született döntés, folyamatos az egyeztetés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a vasúttársaság szakemberei között - mondta Szabó Anett, a MÁV-START Zrt. szóvivője

MÁV-START járatain évente átlagban mintegy 144 millióan utaznak, közülük megközelítően 60 millióan vesznek igénybe kedvezményt. A 60 millió kedvezménnyel utazóból 55,5 millióan szociálpolitikai kedvezményt vesznek igénybe, a többiek üzletpolitikai engedmény alapján vásárolják meg a vasúti menetjegyet. Ezen felül 30 millióan díjmentesen utaznak a vasúton évente.

Szabó Anett jelezte, hogy a szociálpolitikai kedvezményeket a minisztérium határozza meg, az üzletpolitikai engedményt a vasúttársaság adja a minisztériummal történt egyeztetést követően.

Völner Pál az InfoRádió Aréna című műsorában hangsúlyozta: ez egy sokkal rugalmasabb és piacérzékenyebb rendszer lenne, amely figyelembe venné a teherviselést is, ráadásul kevesebbe is kerülne - becslések szerint mintegy 20 milliárd forinttal.

Méltányosabb rendszert próbálunk kialakítani - jegyezte meg az államtitkár, aki azonban megjegyezte: lesznek olyan csoportok, amelyek kikerülnek az automatikus kedvezményrendszerből.

Lesz e-útdíj

Arra a kérdésre, hogy jövő júliusban sikerül-e bevezetni az elektronikus használatarányos útdíjat, Völner Pál határozott igennel felelt és megerősítette, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium 150 milliárd forintos éves bevételt vár az új intézkedéstől.

Rovatok