Miközben a csapból is a keleti piacok felé való nyitás fontossága folyik, arról kevés szó esik, hogy mennyire idejétmúlt technikákkal próbálkoznak a magyar cégek, mikor a világpiacra akarnak betörni, hívja fel a figyelmet a Creative Expert Consulting tanácsadócég.
A válság ellenére a külkereskedelem az egyik legegészségesebb szegmense a magyar gazdaságnak, hiszen 2009 óta folyamatosan nő az export, és ezzel együtt a külkereskedelem pozitív egyenlege is. Mindezeknek azonban leginkább a nagyvállalatok a haszonélvezői, a mikro-, kis- és középvállalkozások a hazai vagy legfeljebb az uniós multik beszállítóinak szerepében érvényesülhetnek.
Nem mindegy azonban, hogy milyen úton indulnak a cégek neki a külföldnek. Két súlyos hibára hívja fel a Creative Expert Consulting a figyelmet: az egyik a rossz célzás, a másik pedig az alkalmatlan fegyvernem.
„Az egyik leggyakoribb hiba, hogy nem választanak meg célországot, vagy régiót, hanem világviszonylatban gondolkoznak, remélve, hogy így fedik le a legtöbb potenciális vevőt, ez azonban ugrás a semmibe” – állítja Füzesi. „A másik probléma, hogy a cég egyik napról a másikra minden erőforrását az exportálásra összpontosítja, ezzel kockáztatva a hazai árbevétel-termelő tevékenységet és a meglévő partnerek bizalmát.”
Ez utóbbira az a magyarázat Füzesi szerint, hogy a cégek legtöbbje már csak az utolsó pillanatban gondolkozik el az exporton, mindent egy lapra feltéve, ám ez általában gyors kudarccal végződik, felgyorsítva a társaság agóniáját.
A helyes megközelítés szerintük nem projektalapú, hanem szemléletváltás szükséges hozzá, hogy a vállalat minden adandó export-import lehetőséget a lehető legteljesebben ki tudjon használni.
A HIBÁS MEGKÖZELÍTÉS | A HELYES MEGKÖZELÍTÉS | |
kiállításon, konferencián való részvétel | Nagy nehézségek árán összehoz a cég egy részvételt, a költségeit megpályázza, a kiállítás után hetekig rekreálódnak a túlhajtott szereplők, majd minden marad a régiben. | A cég egy részvétel tapasztalatain keresztül kiépíti a nemzetközi kiállításokon való részvételhez szükséges vállalati folyamatokat, mely a későbbiekben külön erőfeszítés nélkül biztosítja a sikeres nemzetközi szerepléseket. |
partneri kapcsolatok kialakítása | A cég begyűjti (megvásárolja) a szóba jöhető potenciális vevők listáját, bemutatkozást küld ki, de az alacsony válaszadási ráta elkedvetleníti a csapatot. Ezután sokáig fel sem merül újabb kör indítása, inkább az átmenetileg elhanyagolt hazai partnerek visszaédesgetésére kell, hogy koncentráljanak. | A cég egy feltérképezi azokat a csatornákat, ahol érdemes folyamatosan kommunikálnia a társaságnak a potenciális vevői felé, majd ennek gyakorlatát beépítik a napi gyakorlatba. idővel egyre több megkeresésre érkezik reakció, végül konkrét üzleti ajánlatokat szül ez a tevékenység, és idővel megtérül a ráfordítás. |
belső kompetenciák kialakítása | A cég elkészíti magyar brosúrájának idegen nyelvű verzióját, a honlapon „English” menüpontot hoznak létre a társaság alapvető információival, de mivel nem különösebben észlelhető rajta látogatás, így további lépések nem is történnek. | A társaság a céges aláírásoktól, a bemutatkozó anyagokon át a telefonos és online ügyfélszolgálati, és tájékoztató felületekig mindenre kiterjedően előkészíti a többnyelvűségre való áttérést, felméri ennek emberi és anyagi erőforrásait. A büdzsé ismeretében kialakítják a fejlesztések menetrendjét. Idővel természetessé válik, hogy külföldi megkeresések az illetékeshez futnak be, illetve a hazai eredményeket és akciókat megfelelő módon juttatják el a külpiacokért felelős közreműködők felé. |
Forrás: Creative Expert Consulting |