Index Vakbarát Hírportál

Megkeseredett az energiaital

2012. december 19., szerda 13:25

Nehéz időszakot élnek át az energiaital-piaci szereplők: a gyártókat és forgalmazókat nemcsak az egész kiskereskedelmet érintő negatív gazdasági hatások sújtják, de a folyamatosan változó jogszabályi környezet, a népegészségügyi termékadó is tovább nehezíti helyzetüket, olvasható a Bomba szerdán kiadott közleményében.

A Nielsen adatai alapján, a kiskereskedelmi forgalomban összességében 2 százalékos visszaesés várható az idei évben. Ezzel szemben az energiaitalok forgalmában 15-20 százalékos visszaesésre lehet számítani Katona Balázs kereskedelmi vezető szerint. Az elmúlt tizenöt évben az energiaital piac dinamikusan növekedett, most három tényező okozza a visszaesést, fogalmazott Katona Balázs. Egyrészt a gazdasági környezet változásainak hatására a fogyasztási szokások átrendeződése, másrészt a sokszor alaptalan támadások, harmadrészt a termékekre nehezedő, jelentősen megnőtt adóteher.

A népegészségügyi termékadó szeptember 1-jén bevezetett literenként 250 forintos mértéke „iszonyatos pluszterhet rótt az energiaital forgalmazókra, amit azok nem tudtak a fogyasztói árakba beépíteni, hiszen az – beleértve az áfát és a kereskedelmi árrést is – dobozonként több mint 100 forintos áremelést jelentett volna” – fogalmazott Katona a cég közleményében. Ezért az összes energiaital gyártó igyekezett úgy módosítani a termékek összetételén, hogy ne kelljen az adót megfizetnie. A 2012-es költségvetés eredetileg 20 milliárd forint bevétellel számolt a népegészségügyi termékadóból, a NAV becslése szerint azonban ez az összeg nagyjából csak 18,2 milliárd körül lesz.

Az idén decemberben elfogadott, 2013. januártól életbe lépő módosítások révén a neta mértéke jelentősen csökkent. Az új szabályoknak megfelelően literenként 40 forint adót kell fizetni, ami jóval kedvezőbb. „Számítások szerint azonban ez is minimum 18-20 forintos emelkedést jelent a fogyasztói ár tekintetében. A kérdés tehát az, hogy a jelenlegi helyzetben a fogyasztóink elbírják-e ezt a terhet, megengedheti-e magának bármelyik gyártó az ilyen mértékű emelést. Saját felméréseink szerint a fogyasztók maximum 5-10 forintos emelkedést tolerálnak, így tehát a 18-20 forintos áremelés jelentős piacvesztéssel járhat az egyes márkák számára” – mondta Katona.

„Az üveges kiszerelésű Bomba! termékünkkel szerencsések vagyunk, mert ennek koffein tartalma, az 1997-es bevezetés óta, épp a most meghatározott határértéken van. Ugyanez igaz a PET palackos kiszerelésre is” – fogalmazott Katona Balázs a saját termékeik vonatkozásában. A fémdobozos termékeik azonban beleesnek az adóval sújtott kategóriába, és mivel a felméréseik szerint a fogyasztóik „nem tudják tolerálni az ilyen mértékű áremelést, alaposan el kell gondolkodunk dobozos termékeink összetételének további módosításán.”

A Bomba! energiaital 1997-ben jelent meg Magyarországon, a cég éves forgalma 2010-ben meghaladta az 1,9 milliárd forintot – ebből félmilliárd forintnyi adót fizettek –, tavaly pedig elérte a 2,7 milliárd forintot. A Bomba! energiaitalok termékfejlesztése Magyarországon történik – a magyar vásárlók igényeinek és ízlésének megfelelően, a terméket csak nálunk forgalmazzák.

Rovatok