Index Vakbarát Hírportál

Padlón az autógyártás

2013. január 16., szerda 10:10

Tizenhét éve nem volt ilyen kevés eladott új autó, idén tovább csökkenhetnek az eladások. Az egyes gyártók ugyanakkor eltérően tudtak reagálni, így némelyek eladási rekordokat döntögetnek, míg mások szinte nullszaldó körül működnek. Ennek hatására tovább konszolidálódhat az autógyártás, a kisebb, kevésbé innovatív márkák örökre kieshetnek.

Tizenhét éves mélypontra csökkent tavaly az új autók regisztrációja az Európai Unióban - derül ki az európai autógyártók szövetségének (ACEA) szerdán közzétett adataiból.

A kimutatás szerint tavaly 12,05 millió autót helyeztek forgalomba, 8,2 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban. Ennél nagyobb mértékű 1993-ban volt a csökkenés, amikor majdnem 17 százalékkal zsugorodott a piac.

Különösen sokat rontott a tavalyi eladási statisztikán, hogy decemberben 16 százalékot meghaladó mértékben esett vissza az értékesítés, ekkora csökkenésre 2008 óta nem volt példa az év utolsó hónapjában.

Idén tovább romolhatnak a kilátások

A Center of Automotive Management előrejelzése szerint a helyzet Európában 2013-ban csak tovább romolhat:  "2013-ban is csak arra számíthatunk, hogy már sorban a hatodik éve csökken az autópiaci forgalom" - áll a tanulmányban.

A fő irányt a nagy nemzeti piacok, Olaszország, Franciaország és Spanyolország romló kilátásai szabják meg, de még Németországban is csökkenő eladásokra kell számítani. "Németországot az ötödik legnagyobb nemzeti piac rangjáról Oroszország és India a hetedikre taszítja le" - vélte a kutatóintézet vezetője Stefan Bratzel.

A Center of Automotive Management idén Kínában, az Egyesült Államokban, Brazíliában és Oroszországban számít az eladások növekedésére, Kínában azonban a korábbi években megszokott helyett "mindössze" egyszámjegyű százalékos növekedési ütemre.

A 2008/2009-es válságban egyes gyártók elmulasztották gyártókapacitásukat a piaci igényekhez igazítani és ezt most kell pótolniuk. "Európában legkevesebb öt vagy nyolc üzem válik feleslegessé, amelyek válságidőkben túlzott költségterhet rónak a gyártókra" - mutatott rá Stefan Bratzel, aki más autóipari szakértőkhöz hasonlóan időszerűnek tartja az autógyártók üzembezárási bejelentéseit. "Az elkövetkező egy-két évben további három-öt üzem bezárására lehet számítani" - mondta.

Akik válságban is hasítanak

Az egyes autógyártóknak elválnak az útjai. Miközben az egyik cég a válságtól szenved, a másik virágzik. A Porsche, a BMW, az Audi és a Volkswagen eladási rekordot rekordra halmozva tör előre a nemzetközi piacokon.

A Volkswagen például tavaly év elejétől november végéig 8,29 millió autót értékesített a világpiacon, 10,4 százalékkal többet mint egy évvel korábban, azaz 2012-ben az első tizenegy hónapban több autót adott el, mint 2011-ben összesen.

Akik szenvednek

A legnagyobb kihívások elé azok az autógyártók néznek, amelyek elsősorban az európai piacra összpontosítják termékpalettájukat. Ilyenek a PSA Peugeot-Citroën, a Fiat és az Opel, de "nehéz dolga lesz a Mitsubishinek, a Suzukinak és a Mazdának is" - tette hozzá Stefan Bratzel, hangsúlyozva, hogy ezeknek az autógyáraknak együttműködő partnerek után kell majd nézniük. Ez alól nem kivétel a Fiat sem, mivel számára nem lesz elegendő a Chryslerrel folytatott együttműködés sem.

Az autóipari polarizáció pénzügyi téren is folytatódik. "Az európai autópiaci válság ellenére egyes gyártók, mint a Volkswagen és a Hyundai rekordnyereségeket érnek el. A másik oldalon a Renault, a Mazda vagy a Fiat profitrátája (a Chrysler nélkül) messze az átlag alatti 1,4-2,3 százalék lesz" - mondta Stefan Bratzel.

A versenyben maradás az egyes autógyártók innovációs képességén áll vagy bukik - vélte az autóipari szakértő, ami szerinte a kisebb márkák kiesését vetíti előre.

Rovatok