Index Vakbarát Hírportál

Nápolyi és vodka: ezt veszi a magyar

2013. július 16., kedd 11:54

A kiskereskedelem bevétele stabil maradt a Nielsen által folyamatosan mért kilencven élelmiszer-kategória értékesítéséből a 2012. december és 2013. május közötti időszakban, az előző hasonló periódushoz viszonyítva.

Fél év alatt a forgalom változatlanul mintegy 660 milliárd forintot ért el. Mennyiség szempontjából 3 százalékkal kevesebbet adtak el a boltok, mint egy évvel korábban. Többek között ezt állapítja meg a fogyasztói információkat és ismereteket szolgáltató vállalat Kiskereskedelmi Indexe.

Értéket tekintve legalább 3 százalék növekedést ért el többek között az ásványvíz, a táblás csokoládé, az édes keksz, az ostyaszelet, a vodka és a liszt. A bolttípusok piaci pozíciójával kapcsolatban lényeges hír, hogy megállt az élelmiszer bolti forgalmának koncentrációja. A 400 négyzetméteres és kisebb üzletek ugyanúgy 34 százalékkal részesedtek a Nielsen által mért élelmiszerek kiskereskedelmi bevételéből, mint egy évvel korábban.

Év elején hazánkban a 400 négyzetméteres és kisebb üzletekből a Nielsen adatai szerint 17 974 működött; ez az élelmiszerüzletek hálózatának 93 százalékát teszi ki. Melisek Eszter figyelembe méltónak tartja, hogy mind az öt Nielsen-régió kiskereskedelmi forgalma élelmiszerből lényegében stabil maradt a vizsgált időszakban.

Az ország lakosságának 28 százaléka él a Budapestet és Pest megyét magában foglaló centrális régióban, amelyre az élelmiszerek értékben mért kiskereskedelmi forgalmából 34 százalék jut. Ezt az átlagot felülmúlja például a sajt, az ásványvíz és a gyümölcslé 37-40 százalékos piaci részaránya.

Északnyugaton is felülreprezentált az üzlethálózat 19 százalékos piacrésze, a lakosság 18 százalékos számarányához viszonyítva. Ott az átlagot például az étolaj és a liszt piacrésze haladja meg.

A többi három régióban az élelmiszer-kiskereskedelem – értékben mért – piaci részesedése kisebb, mint a lakosság számaránya. Északkeleten átlagon felül adnak el a boltokban például szénsavas üdítőitalt és margarint. Délkeleten mások mellett a tejföl és a cukorka részaránya emelkedik ki. Délnyugaton többek közt étolajból, ostyaszeletből és lisztből értek el a boltokban átlagosnál nagyobb bevételt a 2012. december és 2013. május közötti időszakban.

Rovatok