2015. május 26., kedd 22:29
Brüsszel már tavaly tavasszal elmondta, hogy miket kifogásol az M4 autópálya építése kapcsán, de az Orbán-kormány nem tett semmit, egészen a finanszírozás mostani megvonásáig - írja blogján a PM politikusa. Jávor Benedek az Európai Bizottság regionális politikai főigazgatóságától kért információkat, kérésére a napokban válaszoltak.
Jávor szerint 2013 októberében benyújtott projekttel kapcsolatban a Bizottságnál egy sor szakmai kifogás merült fel:
- Silánynak találták a stratégiai indoklást - egy helyi közlekedési fejlesztésekre szánt keretre benyújtottak egy transzeurópai közlekedési hálózatba illeszkedéssel indokolt tervet. Amely szerintük Budapest elkerülését célozta volna, a nyomvonala azonban egyenesen Budapestre vezetett rá;
- Kifogásolták a párhuzamos kapacitások fejlesztését uniós forrásokból, mivel a vasúti beruházások eredményeit (forgalom átterelése) tönkreteszi a párhuzamos útfejlesztés;
- Súlyos környezetvédelmi aggályok is felmerültek a brüsszeli válasz szerint. A tervezett nyomvonal ugyanis Natura 2000 területeket is érintett, miközben az autópálya helyett olcsóbb és kevésbé környezetszennyező lett volna egy sima út lefektetése;
- A dokumentum szerint gyenge volt a kormány által leadott költség-haszon elemzés, a becsült forgalmi adatok vélhetően jelentősen túlzóak, így a remélt haszon a valóságban várhatóan jelentősen elmaradt volna a tervezettől;
- Brüsszel a kifogások között felvetette, hogy teljesen indokolatlan a beruházás ára - ezt azonban nem kartellel magyarázták, hanem azzal, hogy a kormány nem hagyott időt arra, hogy indokolatlanul magas árajánlatok esetén új közbeszerzést írjon ki.
Jávor szerint ezzel kiderült, hogy a kormány rég tudott arról, hogy a projekt brüsszeli támogatásával gondok lesznek, ezért 2014 szeptemberében már vissza is vonták a támogatási igényt, de az építkezésről nem mondtak le, eleinte ugyanis inkább saját forrásból akarták az M4-et finanszírozni. Végül idén azzal a hivatkozással állították le az egészet, hogy Brüsszelnek kartellvádjai vannak.