Index Vakbarát Hírportál

A kutyának sem kell az Airbus A380

2016. július 16., szombat 23:39

Egyre nagyobb bajban van az Airbus a legújabb, legdrágább és legnagyobb utasszállító repülőgépével, az A380-assal. A 2007-ben bemutatkozott, és 615 fős maximális kapacitásával máig a világ legnagyobbjának számító repülőgép egyetlen nagy légitársaságot tudott igazán meggyőzni, az Emirates-t, ami 142 darabot vásárolt belőle (ebből 81 már repül is, 61 még legyártásra vár). Az, hogy a premier utáni nagy rohamban egy amerikai légitársaság sem rendelt egyetlen darabot sem, elég rossz előjel volt, és ahogy beütött a válság, majd megugrott az olajár, a többi vevő is eléggé visszafogta a rendeléseit.

Az eredeti tervek 2027-ig 1200 eladott repülővel számoltak, ehhez képest most, majdnem félidőben 193 A380-as teljesít szolgálatot a világ légitársaságainál, és mindössze 126-ra van megrendelése a cégnek. Ez a mostani tempóval 5 évre ad még munkát az Airbus gyárainak, és a cég most attól tart, hogy nem tud új vevőket szerezni, sőt, a már meglevők is folyamatosan csökkentik a megrendeléseiket. A gép harmadik legnagyobb vásárlójának számító Amedeo három éve 20 gépet rendelt meg, de a repülőgép-licenceléssel foglalkozó vállalat azóta sem talált egyre sem bérlőt. A legrosszabbul a Malaysian Airlines járt, ami, miután két másik gépe is lezuhant, az utasok bizalomvesztése miatt egyszerűen nem tudja megtölteni az Airbus-óriásokat. Hatot vettek, ebből kettőt próbálnak most eladni, de használtan sem találnak rá vevőt. Az A380-as listaára egyébként 433 millió dollár, de ebből szinte mindig kap valamennyi kedvezményt a vevő. Az Airbus szerint a tavalyi év volt az első, amikor már nyereséges volt a gépek gyártása, de a 32 milliárd dolláros kifejlesztési költségét valószínűleg sohasem fogja visszahozni a gép.

Az A380-as legnagyobb eredménye, hogy nagyjából sikerült kinyírnia a nagy konkurens Boeing legendás 747-esét, aminek legújabb verziója, a 747-8 még nagyobb bukásnak számít: 2012-ben dobták piacra, és azóta csak 40-et adtak el belőle, és 11 továbbira van megrendelése a gyárnak. A Boeing mégis jó helyzetben van, méghozzá a 2011-ben bemutatkozott 787-es, becenevén Dreamliner miatt. Ebből már most 431 repül, kétszer annyi, mint a négy évvel régebben gyártott Airbusból, és további 724-re van megrendelése a Boeingnek.

Rovatok