Számos utas arcátlanul kihasználja a társaság fedélzeti csomagokról szóló szabályzását, véli a Ryanair pénzügyi vezetője, Neil Sorahan. Ahelyett, hogy túlméretezett csomagjaikat pluszpénzért a csomagtérbe küldenék, azokat egy szabályzási kiskaput kihasználva a gép fedélzetére cibálják fel, írja az Economist.
A Ryanair szabályzata szerint az utastérbe egy maximum tíz kilós csomag mellett pluszban egy kis méretű táskát is fel lehet vinni. Azonban az, hogy mi számít kis méretűnek, sehol sincs meghatározva: éppen ezért sok utas egész bőröndöket, vagy óriási hátizsákokat visz fel magával a gépre és próbálja betuszkolni azokat az ülések feletti csomagtartóba, kiszúrva a többi tisztességes utassal, véli Sorahan.
“A saját kedvességünk áldozatai lettünk”
- nyilatkozta nemrég a pénzügyi vezető.
Állítása szerint sokan ahelyett, hogy kifizetnék a hatvan fontos (kb húszezer forintos) pluszdíjat a csomagtérbe küldésért, akár három-négy éves kisgyerekeikkel tolatják fel őket a gépre. Ez a gyakorlat valószínűleg azért terjedt el, mivel a légitársaság két éves kortól felfele szab ki teljes árú jegyeket, így a kicsit is pont olyan utasnak számítanak, mint szüleik: őket is megilletti a plusz egy “kicsi” csomag.
A társaság panasza előző három havi 135,5 milliárd forintos nyereségük mellett talán nem teljesen átélhető, de a Guardian szerint van alapja: a lap azt írja, hogy a jegyárak folyamatos csökkenése mellett (szeptemberig 7-9 százalékos csökkenés lesz) iscsak kevesebb, mint az utasok egyhatoda adja be pogggyászát a gépek csomagterébe.
A csomagdíjakból és egyéb felárakból szerzett nyereség pedig elképesztően fontos a fapados légitársaságoknak, akik úgy tudják csak megengedni alacsony jegyáraikat, hogy mellette gyakorlatilag mindenen spórolnak az általuk használt repterektől az üzemanyagig, és annyi dologra adnak adnak felárat, amennyire csak tudnak.
Mindezek ellenére Sorahan nyilatkozatát számos kritika érte. A TravelSupermarket.com utazási szakértője szerint a Ryanairnek inkább arra kellene fókuszálnia, hogy jobban kiszolgálja az utasok ültetési igényeit, míg James Daley, a Fairer Finance nevű vásárlói csoport vezetője szerint a légitársaság “elvesztette a valóságérzékét.”
A cégtől egyébként nem idegen az utasokra való panaszkodás: mielőtt vonzóbbá akarták volna tenni magukat az üzleti ügyekben utazók számára Michael O'Leary vezérigazgató gyakorta mondogatott oda elégedetlen utasainak. Volt, hogy leidiótázott egy családot, akinek a társaság előzőleg hatszáz eurót számolt fel elvesztett repjegyük újranyomtatására, illetve egyszer így fakadt ki egy reklamáló utasra: “Nem térítjük vissza a jegyedet, úgyhogy menj a picsába.”
A fapados repülés viszontagságos világával bővebben ebben a cikkünkben foglalkoztunk.