Index Vakbarát Hírportál

A magyar fiatal a Youtube-on hallgat zenét, onnan is tölt le

2017. november 9., csütörtök 14:01

A 18–26 évesek 88 százaléka a Youtube-on hallgat zenét, derül ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület országos, ezerfős reprezentatív felméréséből. Onnan is töltenek le, pontosabban 70 százalékuk onnan tölt le zenét, a második legnépszerűbb a torrentezés 55 százalékkal. Ezen belül a városiak inkább torrenteznek, a falusiak főleg a Youtube-ról szedik le a tartalmat.

A felmérés szerint csupán a fiatalok 30 százaléka hallgat különböző streamingszolgáltatásokon keresztül zenét, döntően ők is az ingyenes megoldásokat használva. Pontosabban közülük 12 százalékpontnyi fizet is érte, 10 százalékpontnyi a saját pénzéből.

A filmeknél a letöltés népszerűsége növekszik, már 64 százalékuk néz ingyen letöltött filmeket, 2011-ben ez még csak 54 százalék volt. Az ingyenes stream is jön fel, a 2011-es 47 százalék helyett már a fiatalok 54 százaléka él ilyesmivel. Előfizetős, legális streamet 19 százalék használ. Egyébként a letöltés elég hasonló a zenénél és a filmeknél. 

A kutatás

Ezer 18 és 26 év közti fiatallal töltettek ki reprezentatív módon, egy internetes piackutatási panelen keresztül egy tízperces kérdőívet. 2011-ben és 2015-ben is végeztek hasonló kutatást, az idei nyáron zárult le. 

A kutatás szerint a fiatalok 45 százaléka fizetett már életében legalább egyszer online beszerezhető tartalomért, főleg a férfiak. A válaszadók 72 százaléka nem akar fizetni azért, amit ingyen is el tud érni, 56 százalék szerint amit ő néz a neten, az nem is elérhető legálisan, azért fordul más megoldásokhoz. 

Arról nincs szó, hogy képtelenek lennének felfogni, hogy mi legális tartalom és mi nem. 63 százalék szerint könnyű megkülönböztetni, csak 8 százalék mondta azt, hogy egyáltalán nem tudja, hogy mikor nyúl le illegálisan ilyesféle tartalmat. 

A fiatalok szerint a hamis termékeknél jönnek fel a hamis gyógyszerek és a hamis szoftverek is. Ezeket főleg a neten vagy külön a netes aukciós portálokon lehet elérni, de főleg a falusiak számára, a városban élőknél jóval jellemzőbb, hogy az utcán is inkább elérhetőnek tartják ezeket a hamis termékeket.  

Egyébként a fiatalok döntően közösségi oldalakat nézegetni mennek fel a netre, de bő kétharmaduk érdeklődik a hírek iránt is. 12 százalékuk azonban a pillanatnyilag nehezen megkerülhető kommunikációs csatornát, az emailt sem használja egyelőre.

Rovatok