Index Vakbarát Hírportál

Kártérítési botrány a Ryanairnél

2018. december 5., szerda 13:31

Az Egyesült Királyság Polgári Légiközlekedési Hatósága (CAA) közölte, hogy pert indít a Ryanair ellen, mivel a légitársaság brit ügyfelek ezreinek kártérítését tagadta meg - írja a BBC.

A pilóták és légiutaskísérők nyári sztrájkjai miatt az érintett ügyfeleknek vagy törölték a járatát, vagy csak késésekkel indultak el.

A CAA elmondása szerint ezek az utasok az uniós jog értelmében kártérítésre jogosultak. A Ryanair azonban azzal érvel, hogy a sztrájk "rendkívüli körülménynek" minősül, ezért a légitársaság nem köteles ennek eleget tenni.

Idén több utas követelt a Ryanairnél kártérítést a bíróság előtt, mint bármely másik légitársaságnál. A brit fogyasztói érdekvédelmi szervezet, az ADR (Alternative Dispute Resolution) adataiból kiderül, hogy a légitársaság ügyei az összes fellebbezés legnagyobb arányát, mintegy 30 százalékát teszik ki.

A CAA szerint az uniós jogszabályok értelmében az utasok akkor jogosultak igénybe venni az EU-261-es követelést, ha a járatok legalább három órát késnek, ha törlik azokat, vagy ha a légitársaság megtagadja az utas beszállását.

A Ryanair, hasonlóan a többi légitársasághoz, a megegyezés értelmében köteles volt az ADR-határozatok betartására. A légitársaság viszont most  bejelentette, hogy felbontotta az ADR-rel való megállapodását. A Ryanair lépése miatt a kártérítést követelő utasoknak most várniuk kell a CAA végrehajtási perének kimenetelére.

A BBC idézi egy 21 éves manchesteri lány, Helen Derbyshire történetét, aki Berlinbe utazott a hugával, azonban a kiruccanást le kellett rövidíteniük, miután a retúrjáratukat a Ryanair törölte a sztrájk miatt. Helen azóta megpróbált egyedül kártérítést kérni, valamint egy ezzel foglalkozó cégen, a Resolveren keresztül is, de a Ryanair elutasította a kérelmét.

A lány elmondta, hogy a Ryanair felajánlott nekik egy repülést, de a munkahelyi és egyetemi kötelezettségeik miatt az már túl későn lett volna. Arra pedig nem lett volna elég pénzük, hogy további két éjszakát maradjanak. Hónapokig gyűjtöttek az utazásra, és rengeteg extra pénzt veszítettek el, mivel két nappal korábban kellett kicsekkolniuk a szállásról. Végül csak két teljes napot töltöttek a tervezett öt helyett Berlinben. A Ryanair azt mondta nekik, ne hívják őket, mivel a légitársaság vonala nagyon elfoglalt, ezért egyedül kellett kitalálniuk, hogyan oldják meg a kialakult helyzetet.

A CAA bejelentésére válaszul egy Ryanair szóvivő azt mondta, Németországban, Spanyolországban és Olaszországban a bíróságok úgy döntöttek, hogy a sztrájk "rendkívüli körülménynek" minősül, ezért az EU261-es kártérítés ezekben az esetekben nem lép érvénybe. A Ryanair arra számít, hogy a brit bíróságok is hasonlóan fognak eljárni. A fogyasztói jogokat védő szervezetek viszont támogatják a CAA lépéseit.

Rovatok