Index Vakbarát Hírportál

Még várni kell arra, hogy Magyarország tengeri hatalom legyen

2020. január 2., csütörtök 12:38

November 30-ig kellett volna lezárni a trieszti magyar kikötő adásvételét, de ez egyelőre elmaradt, írja a Hvg.hu.

A lapot arról tájékoztatta a külügyminisztérium, hogy még nem teljesült minden feltétel a szerződéshez. Ha az eladók nem teljesítették valamelyik feltételt, Magyarország akár el is állhatott volna az ügylettől, de ez nem történt meg - emlékeztet a Hvg. 

A teljes üzlet úgy nézne ki, hogy a magyar állam két olasz cégtől, a Tesecótól és a Seastoktól vesz területet a kikötőben, plusz kizárólagos tulajdont szerez a Teseco Aquila nevű leányvállalatában, amely a kikötőüzemeltetési koncesszió birtokosa. 

Mindezzel csak az a gond, hogy az adásvételt a kormány július elején kész üzletként jelentette be, a szerződés aláírásán Matteo Salvini olasz belügyminiszter mellett Szijjártó Péter külügyminiszter is részt vett. Akkor a tárcavezető a hivatalos közlemény szerint szó szerint ezt mondta:

Magyarország egy 300 méter hosszú partszakasszal rendelkező 32 hektáros területet vásárolt meg Trieszt kikötőjében.

(Az Orbán Viktor miniszterelnökkel kiváló kapcsolatot ápoló Matteo Salvini azóta már nem Olaszország belügyminisztere, pártja, a szélsőjobboldali Liga pedig már nincs kormányon.)

A külügyminisztérium nem árulta el a lap kérdésére, hogy min csúszott meg az adásvétel lezárása.

Mindenesetre az olasz sajtó szerint

a magyar kormány a környezetvédelmi előírások és procedúrák lazításához kötötte az adásvételt a beruházás gyorsítása érdekében.

Ha ezeket nem kapja meg a környezetvédelmi minisztériumtól, elállhat az aláírt szerződéstől.

A magyar kormány júliusban közölte, kikötőt tervez építeni az olaszországi Triesztben, hogy létrehozza Magyarország tengeri kijáratát, és segítse az ázsiai exportot. A terv bár jól hangzik, gazdasági szempontból nem világos, mi értelme van: az adriai kereskedelem a kormánytól függetlenül is virágzik, a magyar cégek pedig rettentő olcsón tudnak exportálni Ázsiába a jelenlegi piaci keretek között. A beruházás létjogosultságát az is megkérdőjelezi, hogy a kormány által megvett terület nem tűnik alkalmasnak egy modern kikötő létesítésére, és a térségben eleve ennél sokkal jelentősebb fejlesztések zajlanak.

Rovatok