Index Vakbarát Hírportál

Amerikai GMO-val mentenék a német autóipart

2020. február 18., kedd 15:12

Donald Trump letudta Kínát és Mexikót, most ismét Európát nyomasztja és a német autóipart fenyegeti kereskedelmi ügyekben. Az EU blöffel szeretné elkerülni a háborút, de a jelek szerint valamennyit kénytelen lesz majd engedni az amerikai elnöknek, kiváltképp a mezőgazdasági termékek beengedésében. Ez azonban belpolitikai szempontból lesz nehéz: amikor a legutóbb felmerült az amerikai élelmiszerek beengedése Európában, az súlyos felbolyduláshoz vezetett a savas csirkétől és a génmódosított termékektől rettegő lakosság és a gazdákért aggódó politikusok körében egyaránt.

Bár az elmúlt két évben jobbára Kínával hadakozott, Donald Trump évek óta szajkózza, hogy az Európai Unió is élősködik az Egyesült Államokon. Emiatt többször kilátásba helyezte, hogy büntetővámokkal védi meg Amerikát az európai autóktól és egyéb, veszélyes termékektől.

Ezek a fenyegetések az év elején ismét felerősödtek. Miután tűzszünetet kötött Kínával, és a Kanadával és Mexikóval az 1990-es évek elején kötött kereskedelmi egyezményt is újratárgyalta, az amerikai elnök január végén leszögezte:

Először Kínával akartam végezni. Először Mexikóval és Kanadával akartam végezni. Most viszont készen vagyunk, úgyhogy jöhet Európa. 

Két hétre rá, február közepén már arról beszélt, az Európai Unió eleve azért jött létre, hogy kihasználja Amerikát, és ideje lebontani az unió külső kereskedelmi korlátait.

Sok pénz forog kockán

Donald Trump régi vesszőparipája, hogy a csaló külvilág kirabolja Amerikát: olcsó termékekkel lepik el az amerikai piacot, amivel kinyírják a hazai ipari cégeket. A hazai ipart úgy próbálja megvédeni, hogy védővámokat vet ki a külföldi termékekre. Ennek keretében többször fenyegetett azzal, hogy a jelenlegi 2,5 százalékról 25 százalékra emeli az európai autók vámját, azaz kvázi ennyivel növeli az európai autók amerikai árát.

A dolog célja az lenne, hogy helyzetbe hozza az amerikai autógyártókat, illetve arra kényszerítse az európai cégeket, hogy telepítsék az Egyesült Államokba a gyártást. (Ez a kínaiakkal szemben gazdaságilag nem működött, politikailag részben.)

Európa számára nagyon komoly a tét.

Értékét tekintve a világ legjelentősebb kereskedelmi kapcsolatáról van szó; az Egyesült Államok az EU legfőbb kereskedelmi partnere és az uniós kereskedelmi többlet legfőbb forrása. 2018-ban 673 milliárd eurót tett ki a kétoldalú áruforgalom, 139 milliárdos európai plusz mellett. A személyautók, buszok, teherautók és alkatrészeik a teljes kereskedelem 8 százalékát adják; Amerika az uniós autógyártók első számú exportpiaca, oda irányul a teljes uniós autóexport 29 százaléka.

Ennek a feléért Németország felelős, azaz a döcögős német gazdaságot rendesen hazavágná, ha Trump beváltaná fenyegetését. Magyarország az EU-tagok között a hatodik legtöbb autót exportálja Amerikába, ám mivel a hazai autóipar gyakorlatilag a német gyártók hátországaként funkcionál, a közvetett kitettségünk vélhetően nagyobb (2014 óta felére esett a közvetlen magyar export). 

Nemzetbiztonsági jogászkodás

A vámemelés először 2018 tavaszán vált realitássá, amikor az amerikai pénzügyminisztérium vizsgálatot indított a személy- és tehergépjárművek és alkatrészeik importjának nemzetbiztonsági vonatkozásairól. Trump tanácsadói azzal érveltek, hogy az autóipar stratégiai ágazat, és a külföldi konkurencia által az amerikai autógyártóknak okozott károk nemzetbiztonsági kockázatot jelentenek.

Ezt az érvet még a jobboldalon sem veszik komolyan, valójában egy jogi kibúvóról van szó.

Rovatok