Nincs könnyű helyzetben a Bosch-csoport, hiszen a világ legnagyobb autóipari beszállítói csoportjának az alappiaca már a járvány előtt is kisebb válságban volt, azóta pedig rengeteg üzemet kellett ideiglenesen leállítania. Magyarországon is voltak elbocsátások, de a világpiacra, és nem közvetlenül a hazai autóipari cégeknek gyártó üzemek folyamatosan működnek.
A pandémiás időkben a világszerte 400 ezer (itthon közel 13 ezer embert) foglalkoztató Bosch-csoport olyan lépéseket hajt végre, amelyeket korábban elképzelhetetlennek gondolt.
Április 29-én számolt be (természetesen online sajtótájékoztatón) Volkmar Denner, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának elnöke a Bosch-csoport 2019-es év üzleti évéről, ahol szóba került a 2020-as első negyedév teljesítménye is.
A társaságnak 100 üzeme állt le világszerte (igaz, Kínában már 40 újraindult), 100 ezer ember vonult home office-ba, és a cég még a termékportfóliójában is igazodott a járványidőszakhoz.
A Bosch saját Covid-19 gyorstesztet és a kórházakban használatos Vivalytic elemző készüléket fejlesztett.
Gyorstesztből 2020-ban több mint egymillió gyártását tervezi a cég, majd a következő évben ezt hárommillióra növelné. Ahogy a cég vezetői említették, nem pusztán egyszeri feladatnak gondolják a járvánnyal kapcsolatos fejlesztéseket, hiszen újabb és újabb járványok jöhetnek.
A jelenlegi teszt kevesebb, mint két és fél óra alatt ad eredményt, de azelnök utalt arra, hogy végső fázisban van egy ultragyors, a Covid-19 fertőzés jelenlétét 45 perc alatt kimutató teszt kifejlesztése is.
Mint a cég közleménye írta, a Bosch elkezdte a védőmaszkok gyártását is. Mostanra kilenc ország tizenhárom Bosch gyárában az olaszországi Baritól, a törökországi Bursa városán át az amerikai egyesült államokbeli Andersonig a helyi követelményeknek megfelelő maszkokat gyártanak. Emellett a vállalat a Stuttgart-Feuerbach-i telephelyén két teljesen automatizált gyártósort állít fel, és hasonló fejlesztést terveznek az erbachi, illetve indiai és mexikói gyárakban is.
A Bosch maga tervezte a maszkokat és a gyártósort hozzá, és a tervrajzokat más vállalatoknak is a rendelkezésére bocsátotta, hogy azokat térítés nélkül bárki használni tudja."
A vállalat naponta több mint 500 ezer maszkot tud majd gyártani. A maszkok egyelőre a Bosch munkavállalóinak védelmét szolgálják világszerte, de az a cél, hogy a termék mások számára is elérhető legyen majd.
A társaságcsoport üzleti adatairól Stefan Asenkerschbaumer, a Bosch igazgatótanácsának elnökhelyettese elmondta, hogy a 2019-es üzleti év 77,7 milliárd eurós árbevételt és 3,3 milliárd eurós üzemi eredményt hozott, ami a bázisnál árnyalatnyival gyengébb, de természetesen 2020 már egészen más képet hozhat. A cégnek nincs pontos előrejelzése, de mivel az autóiparban 20 százalék körüli globális visszaesést prognosztizáltak a cég vezetői, ez alighanem a társaság számait is meghatározza.
Az első negyedéves számok már láthatóak, itt még nem akkora a visszaesés (7 százalék a bázishoz képest),
de ha kifejezetten a globális járványterjedésben már erős március számait nézzük (mínusz 17 százalék), vagy az ipari technika (mínusz 18,5 százalék) csökkenését nézzük, akkor erőteljesebb a megtorpanás.
A negyedévben érthető módon a régiók közül Ázsiában volt a legnagyobb a mínusz, ahol már az egész első negyedév „járványidőszak” volt, a második negyedévtől vélhetően a nyugati számok rosszabbak lesznek.
Egy olyan cég életében, amely naponta 300 millió elemet gyárt le, meghatározó a logisztika, az ellátási láncok működése. Az elnök ezzel kapcsolatban némileg „politikusan” is megszólalt, remélte, hogy nem hagyjuk elveszni a globalizáció értékeit, a prosperitást, és nem nyernek teret a bezárkózó, populista politikai hangok.
A társaság a kialakult helyzetben sokféle válságlépésre kényszerült, kevesebb munkaóra, kiadott szabadságok, fizetés-csökkentések, leépítések, a beszállítók pénzügyi helyzetének monitorizása, de a pénzügyi helyzete stabil.
Az Index kérdésére, miszerint mi volt az oka annak, hogy a hazai autógyárak leállása idején is működtek a hazai Bosch-cégek, a társaság vezetői hangsúlyozták a globálisan szállító magyar gyárak működése egyáltalán nincs szoros összefüggésben a nagy magyar autógyárak nyitvatartásával, a döntéseket az egyes üzemek működtetését egészségügyi kihívások és a globális ellátási igények alapján határozták meg.
A társaság vezetői hangsúlyozták, hogy bár a pandémiás feladatok most nagyon fontosak a cég életében, de a korábbi nagy célok (klímavédelem, mobilitási paradigmaváltás) sem szorulhatnak háttérbe.
A Bosch célja, hogy 2020 végére mind a 400 telephelyét klímasemlegessé válik. Németország ebben élenjáró. A járműiparban pedig a cég a hidrogénalapú gazdaság kiépítésére és a megújuló szintetikus üzemagyagok gyártására fókuszál. Az elnök szerint Európa csak így lehet 2050-re klímasemlegessé.
A cég 2022-ben szeretné kereskedelmi forgalomba hozni a Powercell céggel fejlesztett mobil üzemanyagcelláit, mert úgy kalkulálnak, hogy 2030-ban már minden nyolcadik újonnan regisztrált nehéz tehergépjármű üzemanyagcellával működhet.
(Borítókép: Egy kórházi dolgozó egy Bosch által gyártott Covid-19 gyorstesztet helyez az elemző készülékbe a stuttgarti Robert Bosch kórházban 2020. március 31-én. Fotó: Thomas Kienzle / AFP)