A hazai kiskereskedelmet érintő talán legnagyobb változás, hogy a diszkontáruházak átvették a vezető szerepet. Közöttük a Lidl Magyarország hosszú ideje a magyarok egyik nagy kedvence, ha bevásárlásról van szó. Ám a vállalat nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint hogy a munkaerőpiacon is az első és egyben legjobb választás legyen. De milyen konkrét lépéseket tesz azért a Lidl, hogy bevonzza, toborozza és hosszú távon meg is tartsa munkatársait? A témában Tőzsér Judit vállalati kommunikációs vezetőt kérdeztük.
Munkahelyválasztásnál a legfontosabb elem, ami egy jelentkező számára figyelemre méltó lehet, természetesen a bér. Az utóbbi években a diszkontláncok rengeteg magyar dolgozó számára hivatkozási alappá váltak a fizetéseket nézve, legfőképp a fizikai munkakörökben. Mindez a teljes hazai munkaerőpiacra kedvező hatással volt, hiszen nagyon sok vállalatnál belátták, hogy tartani kell a lépést a munkavállalók megbecsülését illetően.
A vonzó fizetés azonban mégsem minden, sokat számítanak egyebek közt a juttatások, valamint a stabilitás, a megbízhatóság, a fejlődési és előrelépési lehetőség is, különösen ebben a nehezebb időszakban. Mit kínál a Lidl összességében, amivel a munkaerőpiacon verhetetlenné válhat?
A Lidl Magyarország egyedülálló ütemben és mértékben fejleszti munkavállalói bérét, akik ennek megfelelően versenyképes fizetéseket és béren kívüli juttatásokat kapnak. A 2022-es gazdasági év során az inflációt meghaladó mértékű béremelés eredményeként több mint 52 milliárd forintot fordítunk bérköltségre, ezzel is támogatva a hazai gazdaságot – hívta fel a figyelmet Tőzsér Judit.
Megjegyezte továbbá, hogy a Lidl fair munkáltatóként azt is szem előtt tartja, hogy a dolgozók a fizetésüket jellemzően a tárgyhót követő hónap második munkanapján megkapják. Emellett garantálják azt is, hogy minden munkában töltött idő kifizetésre kerüljön, ezért a munkaidőt másodpercalapon számolják el.
Sokatmondó adat, hogy az áruházlánc az elmúlt egy év során jelentős mértékben, több mint 1200 fővel bővítette munkavállalói létszámát, vagyis immár több mint 8500 főt foglalkoztat. A Lidl pozícióit megpályázó álláskeresők száma azonban jócskán felülmúlja a teljes létszámot is: míg korábban átlagosan havonta 4 ezer pályázat érkezett be a vállalathoz, ez a pandémia alatt átlagosan 11 ezer lett. A világjárvány előtti időszakban a munkaerőhiány következtében kialakult egy munkaerőpiaci verseny a legjobb pályázókért, ám mára a piac ismét kínálativá vált. A kommunikációs vezető szerint a Lidl sikerét a vonzó munkahelyi feltételek és a tisztességes bánásmód alapozta meg, amely a kezdetektől fogva jellemző volt a vállalatra.
Azt látjuk, hogy felértékelődött a rugalmas munkarend és munkaidő iránti igény, valamint a biztonság mint munkáltatói érték. Így különösen büszkék vagyunk arra, hogy ezekben a nehéz időkben is stabilitást és megbízhatóságot jelent a Lidl Magyarországnál dolgozni – emelte ki Tőzsér.
Nemzetközi trend – különösen az elmúlt két évet tekintve –, hogy a mindennapi életben fontossá vált az egészség és az egészségmegőrzés szerepe. A Lidl béren kívüli juttatásokat biztosító csomagjának egyértelműen kiemelt eleme a nagy értékű egészségbiztosítási program. Vállalatunk a program keretében komplex egészségügyi szolgáltatást nyújt minden munkavállalója számára, ami országszerte magánklinikai környezetben kínál számukra prevenciós és a gyógyulást elősegítő kényelmes, gyors és ingyenes megoldásokat. Ennek keretében a munkavállalók ingyenesen jogosultak többek között járóbeteg-ellátásra, laborvizsgálatokra, diagnosztikai vizsgálatokra, gyógykezelésekre és ambuláns műtétekre is – hangsúlyozta Tőzsér.
Emellett az alkalmazottak minden hónapban Lidl étkezési kártyájukra kapnak támogatást, melynek összege 8 órás munkavállaló esetén bruttó 37 856 forint. Továbbá a munkavállalóknak egy akár 50 százalékos kedvezményt nyújtó kedvezményprogram is rendelkezésükre áll, amelyet többek között telekommunikációs, turisztikai, sport- vagy szabadidős szolgáltatásokra vehetnek igénybe, de ezeken kívül számos egyéb juttatásban is részesülhetnek.
Kiemelten fontosnak tartjuk munkavállalóink felkészültségét és hozzáállását, hiszen ez sikerünk egyik alapja. Ennek érdekében folyamatos képzési lehetőséget biztosítunk minden munkavállalónk számára – fogalmazott Tőzsér.
Elmondható az is, hogy a Lidl minden vezetőjét fejleszti annak érdekében, hogy a munkavállalók modern és emberközeli bánásmódban részesüljenek. Nem utolsósorban ennek köszönhető, hogy a vállalatot 2022 januárjában a rangos nemzetközi Top Employer elismeréssel jutalmazták – magyarázta.
A Lidlre jellemző, hogy a megüresedő vezetői pozíciókat elsősorban a meglévő, tehetséges munkavállalókkal tölti fel, akik bizonyították szakmaiságukat, vállalati elkötelezettségüket. Ennek köszönhetően például a boltvezetőink 90 százalékát belülről választjuk ki, és folyamatosan gondoskodnunk az egyes és kettes számú helyettesek fejlesztéséről. Szintén kiemelendő, hogy a Lidl minden munkavállalója részt vesz évente a Talent Management programban, melynek keretében a vezetőik értékelik munkatársaik elmúlt éves teljesítményét és kompetenciáit. Ezt követően meghatározzák a munkavállaló részére a jövőre vonatkozó fejlesztési intézkedést.
Az interjú az Index és a Lidl Magyarország tartalmi együttműködésének keretében valósult meg.
(Borítókép: Lidl)