Rogán Antallal és Gulyás Gergellyel tárgyalt pénteken Hernádi Zsolt, a Mol elnök-vezérigazgatója, aki szerint ha a 480 forintos ársapka továbbra is fennmarad, nem fog import üzemanyag érkezni az országba, ez pedig ellátási problémákhoz vezethet.
Ellátási problémák lehetnek, ha nem tudjuk elősegíteni, hogy import üzemanyag érkezzen be Magyarországra, erről tájékoztattam a kormányt – mondta a Mol elnök-vezérigazgatója, miután Rogán Antallal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszterrel és Gulyás Gergellyel, a Miniszterelnökséget vezető miniszterrel tárgyalt pénteken.
Az MTI tudósítása szerint Hernádi Zsolt a Budapesten tartott doorstep sajtótájékoztatón kiemelte: ha az ársapka továbbra is változatlan formában fennmarad, nem fog beérkezni az országba import üzemanyag.
Mindez azért fontos, mert a százhalombattai finomító normál körülmények között sem tudja kielégíteni a belföldi dízelfogyasztást. A finomítót azonban a tervezett karbantartás miatt hétfőn le kell állítani, ez a lépés nem halasztható tovább. Hernádi Zsolt elmondta, hogy a kormány tudomásul vette ezt a tájékoztatót.
A Mol elnök-vezérigazgatója közölte: arra kérte a kormányt, hogy minél előbb döntsön. Véleménye szerint olyan lépéseket kell minél hamarabb meghozni, hogy szűküljön az ársapkával kedvezményezettek köre olyan mértékben, hogy a kereskedőknek újra megérje Magyarországra dízelt behozni.
Hernádi Zsolt a százhalombattai finomító hétfői leállításáról megjegyezte, hogy mindez egy tervezett lépés. Áprilisban lett volna a leállás, de az üzemanyagfogyasztás olyan mértékben megnőtt abban az időben – a kormány árintézkedései és néhány ezzel kapcsolatos visszaélés miatt –, hogy a leállást augusztusra halasztották.
A Mol elnök-vezérigazgatója felhívta a figyelmet az ország környezetében kialakult rendkívüli helyzetre is.
Kifejtette: háború van az egyik Magyarországgal szomszédos országban, amely mindent megtesz azért, hogy bárhonnan tudjon alapvetően dízelt, de bármilyen kőolaj származékot vásárolni.
Május közepe óta nem működik Ausztriában a schwechati finomító, ahol egy tervszerű leállásnak a visszaindítása nem sikerült; a finomító visszaállása az OMV hivatalos tájékoztatása szerint ősz előtt nem várható.
Ráadásul a múlt héten is történt egy nem várt esemény: Csehország két finomítója közül az egyik leállt.
Mindezek mellett Hernádi Zsolt arra is kitért, hogy a szankciós lépések következtében Európában fokozatosan próbálják meg az orosz dízelt kiváltani, kiszorítani és máshonnan behozni üzemanyagokat, ezek a lépések azonban logisztikailag komoly problémák elé állítják az olajvállalatokat.
A bugyi benzinkutat pénteken arról értesítette a Mol, hogy augusztus elsejétől csak a szerződésben rögzített mennyiség 50 százalékát rendelhetik meg. A kút Facebook-bejegyezése szerint ezzel jelentősen lecsökken a benzinkúton a hatósági áron elérhető üzemanyag mennyisége és valószínű, hogy további korlátozásokat kell bevezetniük az ellátásbiztonság érdekében.
Eddig is komoly feszültségeket okozott, hogy nem kapunk a szükségleteinknek megfelelő mennyiségű üzemanyagot. Tudjuk, hogy ez a mindennapi életben és munkában mindenkinek problémát és gondot okoz. Megértjük, nekünk se könnyű ez a jelenlegi helyzet. Kérek mindenkit, hogy próbáljuk meg emberséggel, türelemmel kezelni
– olvasható a bejegyzésben.
Ratatics Péter, a Mol hazai operatív működéséért felelős ügyvezető igazgatója az Indexnek elmondta: felül kell vizsgálni az üzemanyagárstopot, mert azzal együtt nem lehet garantálni az ellátást Magyarországon.
Az igazgató lapuknak arról is beszélt, hogy a lakosságnak is takarékoskodnia kell a kutaknál, és sürgette a kormányt a stratégiai tárolók megnyitására.
Az üzemanyagárstopot tavaly novemberben vezette be a kormány a már akkor is jelentősen növekvő árak megfékezésére. Az intézkedés alapján a sima 95-ös és a dízel üzemanyagok esetében az ár nem haladhatja meg a literenkénti 480 forintot.
Az alacsony ár azonban csábító lett a külföldi fogyasztók számára, így az áruhiány megakadályozására két szigorítást vezetett be a kormány: márciusban elrendelte, hogy a 7,5 tonna feletti gépjárműveket, kamionokat és a 3,5 tonna feletti külföldi rendszámú teherautókat csak a nagynyomású kútoszlopoknál lehet tankolni, ahol a gázolajat piaci alapon értékesítik.
Egy új intézkedés értelmében a kedvezményes áron csak magyar forgalmi engedéllyel rendelkező autókat lehet tankolni.
(Borítókép: Hernádi Zsolt. Fotó: Bodnár Patrícia / Index)