A Boeing Company egykori vezérigazgatója, Dennis Muilenburg megegyezett, hogy dollármilliókat fizetnek a befektetők félrevezetése miatt, a cég 737 Max típusú repülőgépének két halálos balesetével kapcsolatban.
2022. szeptember 22-én az Egyesült Államok Értékpapír és Tőzsdefelügyelete (SEC) vádat emelt a Boeing Company és annak korábbi vezérigazgatója, Dennis Muilenburg ellen, mondván, hogy a cég repülőgépeinek 2018-as és 2019-es lezuhanását követően a vezérigazgató hazug, félrevezető nyilatkozatokat tett a szóban forgó járművükkel kapcsolatban. A SEC szerint mind a vezérigazgató, mind pedig a cég vezetése pontosan tudta, hogy a 737 MAX mekkora kockázatot jelent, ennek ellenére arról biztosították a közvéleményt, hogy a repülőgép „épp annyira biztonságos, mint akármelyik másik gép, amelyik valaha felszállt az égre”.
A második repülőgép-balesetet követően Dennis Muilenburg arról nyilatkozott, hogy a gép vizsgálatait igazoló papírokkal kapcsolatban nincs szó hiányosságokról vagy csúsztatásokról, holott ennek épp az ellenkezője volt igaz.
Nincsenek szavaink a repülőgép-balesetben életüket vesztett emberek tragédiájára
– nyilatkozta az esetről Gary Gensler, a SEC elnöke.
Ilyen válságos időkben kiemelten fontos, hogy az állami vállalatok és azok vezetői tisztességes és transzparens tájékoztatást nyújtsanak a fogyasztóiknak. A Boeing Company és annak korábbi vezérigazgatója, Dennis Muilenburg ezt a legalapvetőbb kötelességet nem teljesítette. Félrevezették a befektetőket azzal, hogy tudatosan hazudtak a gépek műszaki állapotáról. A SEC továbbra is elkötelezett amellett, hogy felszámolja az állami vállalatok, befektetők és fogyasztók iránt tanúsított tisztességtelen üzleti politikáját
– tette hozzá. A SEC szerint egy hónappal azután, hogy 2018 októberében egy 737 MAX típusú repülőgép lezuhant Indonéziában, a Boeing kiadott egy Dennis Muilenburg által írt közleményt, amelyben önkényesen kiemelt és elhallgatott bizonyos tényeket a balesettel kapcsolatban, azt sugallva, hogy az esetet a pilóta hibája és a rossz karbantartás okozta. A sajtóközlemény arról is biztosította az érdekelteket, hogy a gép teljesen biztonságos, azt azonban nem említette meg, hogy a cég egy belső vizsgálata komoly biztonsági problémát állapított meg a gépekkel kapcsolatban, és már az újratervezést is megkezdték.
A Boeing és annak egykori vezetője az embereken nyerészkedett azáltal, hogy félrevezette a befektetőket az említett gépek biztonságával kapcsolatban. Mindezt azért, hogy helyreállítsák a cég imázsát a két tragikus baleset után, amely 346 ember halálát okozta
– mondta Gurbir S. Grewal, a SEC végrehajtási osztályának igazgatója.
Az állami cégeknek és azok vezetőinek mindig pontos és őszinte információkat kell szolgáltatniuk, függetlenül a körülményektől. Ha ezt nem teszik meg, akkor felelősségre vonjuk őket, ahogy tettük most is
– tette hozzá. Anélkül, hogy beismerték vagy tagadták volna a SEC megállapításait, Dennis Muilenburg beleegyezett a 200 millió dolláros kártérítés kifizetésébe.