Index Vakbarát Hírportál

A Mercedes tudja, hogy lehet egy gombnyomással 4700 embert boldoggá tenni

2022. október 18., kedd 13:14

A rezsiterhek enyhítésére a havi bér 60 százalékának megfelelő kiegészítő juttatást kapott a kecskeméti Mercedes-gyár 4700 dolgozója. Közben zajlanak a bértárgyalások is, a kecskeméti termelés jövőjét pedig most már egyértelműen a 2026-ig több lépcsőben megvalósuló, 400 milliárd forintos gigaberuházás határozza meg.

A szokásos havi fizetésen felüli kiegészítő juttatással segíti aktív dolgozóit a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. a rezsiárak emelkedése miatt kialakult helyzetben – közölte a hiros.hu. A helyi hírportál értesülését – hasonló tartalommal – az Indexnek is megerősítette a legnagyobb kecskeméti munkáltató, miszerint a több mint 4700 főt foglalkoztató Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. vezetése a közelmúltban úgy döntött, a gyár minden aktív munkavállalóját egy egyszeri kifizetéssel támogatja. Ez a munkavállalók havi alapfizetésének 60 százalékát kitevő kiegészítő juttatás.

Lapunk úgy értesült, azért éppen a bérek 60 százalékában szabták meg a rezsitámogatást, mert az így a július–decemberi időszakra vetítve 10-10 százalék a második fél évet tekintve. Információink szerint ez a jelentősnek mondható összeg hóközi kifizetéssel már múlt csütörtökön az alkalmazottak bankszámlájára került. 

Túl azon, hogy a kiegészítő juttatás enyhíti a dolgozókra nehezedő terheket, amit a drasztikusan megemelkedő rezsiköltségek mellett jellemzően az élelmiszerárak jelentenek, amiatt is fontos lépés lehetett a vállalat részéről, mert az Index úgy tudja, a kecskeméti Mercedes-Benz-gyárban éppen zajlanak a menetrendszerű tárgyalások a szakszervezetekkel a munkavállalók bérfejlesztéséről. A folyamatban lévő egyeztetések részleteiről egyelőre nem ad bővebb tájékoztatást a cég, az azonban tudható, hogy az idén két lépcsőben emelkedett a munkavállalók bére, összefüggésben a 2020-ban megkötött, két évre szóló bérmegállapodás részeként.

Jönnek az új gyártósorok 

Az ismert nehézségek (háborús hatások, akadozó beszállítás, rezsiválság) miatt eltérő hírek láttak napvilágot arról, hogy mekkora kapacitáskihasználtsággal működik az autógyár, az Index információi szerint azonban a kecskeméti Mercedes-Benznél jelenleg a megszokott módon, rendben zajlik a termelés. Ezzel együtt egyre nagyobb volt a bizonytalanság az utóbbi időszakban az autóiparban, s azon belül a kecskeméti üzemben is, a kételyeket azonban eloszlatta egy júliusi bejelentés. Ekkor ugyanis maga a külgazdasági és külügyminiszter ismertette, hogy a Mercedes-Benz mintegy 400 milliárd forint értékben új gyártósorokkal bővíti magyarországi összeszerelő és karosszériaüzemét.

Szijjártó Péter arról számolt be, hogy a Daimler AG hazai gyára így képessé válik két új elektromos platform előállítására, így a vállalat magasabb kategóriájú és technológiai hozzáadott értékű típusok gyártását hozza hazánkba. A tárcavezető előrebocsátotta: a projekt jelentős infrastrukturális fejlesztésekkel és munkahelyteremtéssel jár majd, ezért azt az állam 14 milliárd forinttal támogatja. A Mercedes-Benz emellett képzési programot indít Kecskeméten, amihez a kormány ugyancsak pénzügyi hozzájárulást biztosít. Szijjártó Péter együttműködési szándéknyilatkozatot írt alá Christian Wolff gyárigazgatóval, Jörg Burzer termelésért és ellátási láncért felelős igazgatósági taggal és Szemereyné Pataki Klaudia kecskeméti polgármesterrel. 

Nem csak beszélnek a digitalizációról

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. a hozzávetőleg 1 milliárd euró értékű beruházást a 2022–2026-os üzleti terv keretében valósítja meg Kecskeméten. A beruházás fókuszában a gyártósorok további rugalmasabbá tétele, a digitalizáció és a fenntarthatóság áll. A magyar állam és Kecskemét városa egyaránt támogatja a projektet. A Bács-Kiskun megyei gyár új modellek sorozatgyártásba történő integrálásával erősíti szerepét a globális termelési hálózatban, az új MMA-platform (Mercedes Modular Architecture) modelljeinek 2024-től, míg az MB.EA-platform (Mercedes-Benz Electric Architecture) egyik tisztán elektromos modelljének sorozatgyártása 2025-től indul.

Új összeszerelő és karosszériagyártó sor épül, amelyek mellett a felületkezelés és fényezés folyamata is teljesen megújuló energiaforrásokra támaszkodik majd.

A szerelőüzem kompakt elrendezésével, rövidebb távolságokkal könnyebb anyagmozgást tesz lehetővé a nagyobb hatékonyság érdekében. Az új gyártósorok ellátását kizárólag zöldáram biztosítja majd, az energiaigény fedezésére nagy méretű napelemes rendszert telepítenek az üzemek tetejére.

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. korábban nyilvánosságra hozott beszámolója szerint tavaly 3,1 milliárd euró árbevételt ért el az előző évi 3,4 milliárd euróval szemben; az adózás utáni nyeresége viszont nőtt: az egy évvel korábbi 39,3 millió euróról 67,6 millióra. A Mercedes-Benz kecskeméti gyára tavaly több mint 135 ezer járművet gyártott, mintegy 25 ezerrel kevesebbet, mint 2020-ban.

(Borítókép: A Mercedes-Benz autógyár egyik gyártósora 2020. május 7-én Kecskeméten. Fotó: Stiller Ákos / Bloomberg / Getty Images)

Rovatok