Index Vakbarát Hírportál

Az utolsó Jumbo Jet is elhagyta a gyártóbázist

2023. január 31., kedd 13:57

Ötvenhárom év után befejeződött az ikonikus repülőgép gyártása, a Washington állambeli gyárból kedden repült ki az utolsó, az 1574. Boeing 747, ami Jumbo Jet néven épült be a köztudatba.

A repülés történetében úttörőnek számító, négy hajtóműves, 68,5 méter hosszú 747-es első példánya 1969-ben gurult ki először a Seattle-től északra fekvő everetti gyártóbázisról.

A „hihetetlenekkel” vált megfizethetővé a repülés

A 747-es megalkotása a tervezőasztaltól az aszfaltcsíkig kevesebb mint 28 hónapig tartott. Ötvenezer ember dolgozott a prototípuson, amelyet emberfeletti munkával, 16 hónap alatt építettek meg, aminek köszönhetően a vállalatnál azóta is csak úgy nevezik őket, hogy „a hihetetlenek”. Az első Jumbo Jet a Pan Am színeiben emelkedett a levegőbe 1970-ben, és New Yorkból Londonba repült.

A gyártó a C–5A típusú katonai teherszállítógépek gyártásáról szóló tender elvesztését követően döntött a gép átalakítása és a 747 megépítése mellett, amivel végül forradalmasították a polgári repülést, lehetővé téve az addig elképzelhetetlennek számító, megszakítások nélküli interkontinentális utazást.

Az első széles törzsű repülőgéppel 500 utas szállítása vált lehetővé, ezért nem lehetett az akkori teljes árú repülőjegyekkel feltölteni, ami lenyomta a repülőjegyárakat

– hívta fel a figyelmet Guillaume de Syon, a pennsylvaniai Albright College repülésre és közlekedésre szakosodott történelemprofesszora.

A gép azonban borzasztó szerencsétlen időpontban, pont az 1970-es évek olajválsága előtt került piacra, és a cég dolgozói létszáma 1971-ben 100 ezernél is többről 40 ezer alá csökkent, ami miatt a seattle-i reptéren külön tábla hívta fel a figyelmet arra, hogy az utolsó, aki elhagyja a várost, oltsa le a villanyt.

Az újragondolt 747–400-as típus bemutatása viszont egybeesett az ázsiai gazdasági robbanással az 1980-as években, meg is könnyítette és olcsóbbá is tette az utazást az Egyesült Államok és Ázsia között, mert nem kellett útközben leszállnia tankolni.

Az Egyesült Államokban a Delta légitársaság volt az utolsó, amely Boeing 747-esekkel repült, de más légitársaságok, például a német Lufthansa továbbra is alkalmazza a típust – írja az MTI. 

Az utolsó Boeing 747 teherszállító repülő lesz, és az Atlas Air színeiben emelkedik majd a magasba. A legutolsó Jumbo Jetet kedden adják át a megrendelőnek.

Rovatok