Az elmúlt napokban már naponta 6 millió palackot, üveget és dobozt váltottak vissza a vásárlók, néhány hét alatt 150 millió darabra nőtt a visszaváltások száma – közölte a MOHU Mol Hulladékgazdálkodási Zrt. pénteken.
A vállalat közleményében hangsúlyozta, hogy a visszaváltási rendszer a pozitív környezetvédelmi hatásai mellett hosszú távon a hazai ipart is szolgálja, mert méri, számolja, anyaga szerint csoportosítja és szállítja az italcsomagolások hulladékát, ami erősítheti a hazai újrahasznosítási ipart, és segíti tervezését.
A MOHU vállalása az, hogy az indulástól számított harmadik évre teljesíti a minimum 90 százalékos visszaváltást Magyarországon.
Az adatok szerint augusztus 16-ig több mint 5,5 milliárd forint visszaváltási díjat fizettek be a gyártók. A fogyasztóknak megtérített összeg már eléri a 7,2 milliárd forintot, vagyis csaknem 1,7 milliárd forintot előlegez meg a gyártóknak a MOHU, mert a gyártók csak utólag, havonta fizetik be ezt az összeget.
A visszaváltások csaknem 90 százalékában a boltban levásárolható utalvány formájában kérik vissza a pénzt a vásárlók, ez eddig több mint 6 milliárd forintot jelent. A visszaváltók mintegy 13 százaléka bankszámlára utaltatja a pénz, jótékonyságra pedig körülbelül 0,4 százalékuk ajánlja fel.
Jelenleg mintegy 3200 ponton lehet automatákban visszaváltani, és mintegy 1000 kézi visszaváltó hely van. A szám tovább nő, a bővítés folyamatos, több száz új automata telepítése várható.
Augusztus derekán közölte a vállalat, hogy a visszaváltott italos palackok, dobozok és üvegek száma a magyarországi kötelező visszaváltási díjas rendszerben (DRS) elérte a 100 milliót. Bár a MOHU adatai szerint egyre több betétdíjas italcsomagolást visznek vissza a gyűjtőpontokra a magyarok, még így is naponta átlagosan 6 millió darab 50 forintos palack végzi a kukákban. Értelemszerűen a legnagyobb áthaladó forgalommal rendelkező kerületek szemeteseiben landol a legtöbb értékes „szemét”, ami miatt egyre több palackvadász érkezik a belvárosba, hogy kifossza a kukákat.
Korábban már foglalkoztunk azzal , hogy óriási üzlet lehet a boltoknak a palackok visszaváltása, mégis hagyják, hogy ússzunk a szemétben. Az elmúlt időszakban felmerült kérdéseket csokorba gyűjtöttük és megkerestük velük a Mohut, valamint más iparági szereplőket. Bőven van hova fejlődni, de ahhoz önmagában kevés a Mol leányvállalata, hogy egy zöldebb Magyarországon ébredjünk, ehhez szükség van a boltokra és az emberekre is.