A svéd Northvolt vállalatra korábban úgy tekintettek, mint a világ legtöbb elektromos járműelemét gyártó kínai óriáscégek potenciális európai riválisára, azonban mára egyértelműen látszik, hogy nincs esélye. A Bloomberg szerint a svéd Northvolt kiesésével óriási nyomás nehezedhet az Európai Unió kormányaira, hogy beismerjék a vereséget. Érdemes kiemelni: a kínai CATL csak a kutatás-fejlesztésben 21 ezer mérnököt foglalkoztat, ez a szám háromszor nagyobb, mint a Northvolt teljes alkalmazotti létszáma.
Európa azon törekvése, hogy a zöldtechnológiák terén világelső legyen, Kína dominanciája miatt veszélybe kerülhet – írt az Economx a Bloomberg nyomán. Az elemzés szerint különösen borúsak a kilátások az elektromos járművek akkumulátorait illetően, amelyek az alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaság fontos hajtóerejét jelentik.
A svéd Northvolt vállalatra korábban úgy tekintettek, mint a világ legtöbb elektromos járműelemét gyártó kínai óriáscégek potenciális európai riválisára. Ám napjainkban a vállalat a túléléséért küzd, hogy legyen esélye versenyben a legnagyobb kínai akkumulátoróriásokkal, a Northvoltnak gyorsan kellett növekednie.
A vállalat több milliárd dollárnyi adósságot és saját tőkét halmozott fel, amelyet a legnagyobb európai személygépkocsi- és teherautó-gyártók 55 milliárd dolláros szerződésével biztosított be.
Ezt követően amikor 2022-ben eladták az első akkumulátorcellákat, a Northvolt veszteségei 2023-ban megháromszorozódtak. A növekedési stratégiája pedig teljesen szétesőben volt. Ezért a Northvolt idén megszorításokat jelentett be:
A Bloomberg szerint bár a válságot vitathatatlanul a Northvolt saját maga okozta, a vezérigazgató a szélesebb iparági helyzetet okolta a kudarcért. A piac felosztása miatt az ágazatban kétségtelenül globális túlkapacitás van. Az elemzők szerint a vállalatok 2024 és 2030 között 1100 milliárd dollár értékben jelentettek be beruházásokat az akkumulátorcellák és alkatrészek gyártásába – ez több mint négyszerese a várható kereslet kielégítéséhez szükséges összegnek.
Az európai vezetők világossá tették, azt szeretnék, ha a régió a tiszta technológiák központja lenne, nem pedig olyan vállalatok gyártói előőrse, amelyek a nyereséget Szöulba és Sanghajba repatriálják. A Northvolt volt a legjobb esélyük arra, hogy egy nagy, virágzó, európai központú EV-akkumulátor-üzletágat építsenek.
A Bloomberg szerint Kína szállítja a világ lítiumion-akkumulátorainak mintegy 80 százalékát és a világ 10 legnagyobb EV-akkumulátor-gyártója közül hatnak ad otthont. A kínai vállalatok még inkább meghatározóak az akkumulátor-alkatrészek, például a katódok, anódok, szeparátorok és elektrolitok terén. Ráadásul nem Kína az egyetlen európai probléma: Amerika, Kanada, Japán, Dél-Korea, India és Indonézia igyekszik befektetéseket csábítani az akkumulátoriparuk fejlesztésére.
A Bloomberg szerint, hogyha a Northvolt kudarcot vall, az akkumulátortechnológia folyamatos fejlődése még nehezebbé tenné egy másik európai vállalat számára, hogy megkísérelje ugyanezt a bravúrt.
A kínai CATL csak a kutatás-fejlesztésben 21 ezer mérnököt foglalkoztat – ez a szám háromszor nagyobb, mint a Northvolt teljes alkalmazotti létszáma.
Ahogy azt korábban megírtuk, Magyarország után az autó-nagyhatalom Németország sem támogatta a Kínában gyártott elektromos autókra kivetendő vámot. Azonban a bizottság megszavazta a kiegyenlítő vámok kivetéséről szóló javaslatot. Ez a magyar miniszterelnök, Orbán Viktor szerint hatalmas csapás a németországi autóiparra és az európai gazdaságra is.
„Óriási csapás az európai gazdaságra és a németországi autóiparra nézve, hogy az Európai Bizottság hamarosan kiegészítő vámot vet ki a Kínából érkező elektromos járművekre” – foglalt állást Orbán Viktor miniszterelnök szombaton az X közösségi portálon.
A kormányfő úgy látja, hogy már az európai ipar és Németország sem képes rábírni az Európai Bizottságot, hogy észszerű döntéseket hozzon. „De akkor ki képes rá?” – tette fel a kérdést Orbán Viktor a bejegyzése végén.
(Borítókép: Frank Molter / picture alliance / Getty Images)