Index Vakbarát Hírportál

Lesújtó hírt kaptak a légi közlekedést választók, a Ryanair szerint egyre rosszabb a helyzet

2025. április 11., péntek 18:41

A Ryanair vezérigazgatója szerint 2025-ben még rosszabb lehet a helyzet a repülést választók számára, mint 2024-ben volt, ugyanis tovább emelkedhet a késések mértéke. Ezt több tényező összhatása, mint például a munkaerőhiány, a forgalomnövekedés és a kedvezőtlen időjárási körülmények. A késések viszont óriási veszteségeket okoznak a légitársaságoknak.

A Budflyer közösségi oldalán figyelmeztet arra, hogy a légi közlekedésben a 2025-ös nyaralási szezonban is jelentős késések, fennakadások várhatóak. A szakblog írása szerint a Ryanair vezérigazgatója, Michael O’Leary is pesszimista a helyzet javulását illetően, ugyanis azt jósolta, hogy a 2025-ös késések meghaladják majd a 2024-esek szintjét.

A Routes Europe konferencián pedig Ourania Georgoutsakou, az Airlines for Europe (A4E) ügyvezető igazgatója fejezte ki aggodalmát a légi forgalmi irányítás előtt álló kihívások miatt.

A Magyar Nemzet is csütörtökön arról írt, hogy a 2024-es nyári időszakban Európában jelentős késések voltak a repülőtereken, de közölték, hogy 2025-ben sem lesz jobb a helyzet, a légi forgalom ugyanis tovább növekszik, ezért a nyaralók hosszabb utazási idővel számolhatnak.

Az előrejelzések szerint 2025-ben a járatok száma eléri a 11 milliót, ami 3,7 százalékos növekedés 2024-hez képest, ez pedig nagy terhet ró a légi forgalmi irányításra. Az elmúlt évben az átlagos késés járatonként 21,4 perc volt.

A késéseket a következő okokkal indokolták:

Ugyanakkor országonként eltérő volt a késések aránya, Görögországban az utasok 50,7, Szerbiában pedig 49,1 százaléka tapasztalt késéseket vagy járattörléseket. Ugyanez az adat Németországban 44,4 százalék, Magyarország esetében pedig nincs pontos adat a késésekről. Mindenesetre megjegyezték, hogy a Budapestről felszálló repülőgépek pontossága az európai átlag felett volt 2024-ben.

A járatsűrítések Európa-szerte  hálózati problémát jelentenek. Az Eurocontrol adatai alapján a 2024-es késések 2,8 milliárd euróba kerültek a cégeknek. Az Easyjet viszont már közzétette, hogy az év első két hónapjában 41 százalékkal nőtt a késések száma. Operatív igazgatójuk szerint ez egy aggasztó jel, és óriási veszteséget okoz a légitársaságoknak. 

A menetrend betartása kulcsfontosságú a vállalatoknak, különben a leszállási időkapu elvesztését kockáztatják. Ennek ellenére egyre nagyobbak a késések, főleg nyáron, valamint ekkor van a leginkább munkaerőhiány.

Rovatok