A hitelkamatok csökkenése nemcsak a lakáspiacon éreztette hatását, hanem az autóvásárlások terén is új korszakot nyitott. Egyre több magyar vásárol gépjárművet klasszikus bankhitellel, miközben a lízing hosszú idő után először szorult háttérbe. A BiztosDöntés.hu friss elemzése szerint évtizedes csúcson van a hitelfinanszírozás aránya – és ez még csak a kezdet lehet.
Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője szerint 2024-ben a finanszírozók összesen 160 milliárd forint értékű finanszírozási szerződést kötöttek lakossági ügyfelekkel, ami 36 százalékos növekedést jelent a 2023-as adatokhoz képest.
A lízing továbbra is jelentős szeletet képviselt ebből, de növekedése jóval szerényebb volt: a valóban lakossági lízingszerződések értéke csupán 20 százalékkal, 112 milliárd forintra bővült.
A leglátványosabb ugrás azonban a klasszikus autóhitelek területén történt: a Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a gépjárművásárlási célú bankhitelek összege megduplázódott, 24 milliárd forintról 48 milliárdra nőtt. Ez azt eredményezte, hogy a klasszikus hitel részaránya a teljes autófinanszírozáson belül elérte a 30 százalékot – míg 2022-ben ez az arány még alig haladta meg a 10 százalékot.
A klasszikus hitelek térnyerése nem csupán az MNB-nél autóhitelként bejelentett konstrukciókra korlátozódik. A szakértők szerint a valóságban jóval többen finanszíroznak autót banki forrásból, ugyanis rengetegen személyi kölcsönből, babaváró hitelből, vagy a 2024 januárjától elérhető munkáshitelből vásárolnak gépjárművet. Bár ezek az adatok nem jelennek meg közvetlenül az autóhitel-statisztikákban, így is világosan kirajzolódik a trend, miszerint a hitel újra erősödik.
A finanszírozási forma szorosan összefügg a vásárolt jármű típusával is. A lízinget jellemzően újautó-vásárláskor választják az ügyfelek, míg a klasszikus hitel inkább a használt autók piacán dominál. Ezt a finanszírozási összegek is alátámasztják, ugyanis míg a lízingszerződések átlagos értéke öt év alatt 6 millióról 9,7 millió forintra nőtt, addig az autóhitelek összege stabilan 4-5 millió forint körül mozgott.
A hitel előretörésének egyik mozgatórugója a gazdasági környezet változása. A lakosság még mindig emlékezett az inflációs sokkra, és inkább visszafogottabban, tudatosabban költekezett. Ez a hozzáállás erősítette a használt autók piacát, amit az is jelez, hogy 2023-ban rekordszámú, 909 ezer használt autó cserélt gazdát, ami 10,2 százalékos növekedés. Ezzel szemben az újautó-eladások is emelkedtek (13 százalékkal, 121,6 ezer darabra), de ezeknek túlnyomó többsége vállalati flottákba került, nem lakossági kézbe.
Bár a növekedés impozáns, a szakértők szerint a piac még nem érte el a korábbi szintet. 2019-ben például a bankok és lízingcégek közel kétszer annyi – 53,4 ezer – szerződést kötöttek lakossági ügyfelekkel, mint 2023-ban, amikor ez a szám 27,5 ezer volt. Ugyanakkor a kihelyezett kölcsönösszeg már csak egyharmaddal maradt el a 2019-es, 237,6 milliárd forintos csúcstól – vagyis az autók ára jelentősen emelkedett.
A jövő még mindig nyitott. A BiztosDöntés.hu szakértője szerint a lízing ismét teret nyerhet, ha a kamatszint tovább csökken, stabilizálódik a gazdaság, és újra élénkül az újautó-piac. A lízing azonban elsősorban a nagyobb értékű autóknál és céges flottáknál marad domináns. Nem véletlen, hogy például a Cofidis is a lízingpiacra készül betörni, éppen a tavasz végén.
Ugyanakkor a hitelezés – különösen a munkáshitel vagy a személyi kölcsön típusú konstrukciók – már most olyan lendületet vettek, amely komoly kihívást jelenthet a lízingcégek számára.