Index Vakbarát Hírportál

Akár ingyenes is lehetne a vasút

2009. november 16., hétfő 07:21

A MÁV majdnem annyit költ a jegyeladásra és az ellenőrzésre, mint amennyi ebből a bevétele. Át kell alakítani a kedvezmények rendszerét, és drágítani kell a jegyeket - mondta Antali Károly, a közösségi közlekedés átalakításának kormánybiztosa a Népszabadságnak adott interjúban. Csak az infláció és az áfaemelés 16,6 százalékos tarifaemelést indokolna a vasúton, szerinte azonban a politika legfeljebb 10 százalékos emelést fogad majd el.

Pusztán ahhoz, hogy a 2007 májusa óta regisztrált infláció és az általános forgalmi adó emelésének hatását ellentételezzük, 16,6 százalékkal kellene emelni a helyközi közlekedés díjait. A gyakorlatban azonban ekkora emelésre nem számítok. Politikailag elfogadható talán egy tízszázalékos tarifaemelés lenne - ezt nyilatkozta a Népszabadságnak Antali Károly.

A közösségi közlekedés kormánybiztosa azt mondta, ezzel és az utazási kedvezményrendszer átalakításával kitermelhető lenne egy év alatt az IMF felé vállalt 40 milliárd forint megtakarítás. A mostani rendszerben akár ingyen is utazhatnk a vonaton, derült ki az interjúból, mivel "a jegyértékesítéssel és ellenőrzéssel foglalkozó vasutasok foglalkoztatásának költsége és a kapcsoló ráfordítások nagyságrendje hasonló, mint a tényleges jegyárbevétel".

Az állam jelenleg évi 330 milliárd forintot szán a helyközi közösségi közlekedésre, Antali szerint ezt 270 milliárd forintra, a GDP 1 százalékára le lehet szállítani. Igaz, az ennek érdekében tett eddigi lépésekkel nem elégedett: "Eredetileg 59 vonalon nem kívántunk közszolgáltatást rendelni. Lett belőle 27 és fél vonalon személyszállítási üzemszünet" - mondta. A vonalmegszüntetés szerinte azért is kevés, mert "Magyarország lényegesen kisebb vasúti személyszállítás mellett is gond nélkül eleget tudna tenni ellátási kötelezettségének".

Annak érzékeltetésére, hogy felpuhultak a törekvéseik, elmondta: míg Európában ott közlekedtetnek vonatokat, ahol csúcsidőben, egy irányba kétezren utaznak, Magyarországon mindenhol megmaradt a vasút, "ahol ezer ember, egész nap - tehát nem csúcsidőben -, bármelyik irányba utazik". Antali arról is beszélt az interjúban, hogy a MÁV- és a Volán-társaságok működésének hatékonyabbá tételével évi 15-16 milliárd forintot lehetne megspórolni a költségvetési kiadásokból.

Arról, hogy a vasút átszervezésének milyen foglalkoztatási kihatásai lennének, azt mondta: "a választásokig létszámcsökkentés nem szerepel a tervekben. Három éven belül azonban egy racionális forgatókönyvben néhány ezer vasutas elbocsátásának szerepelnie kell. Az élőmunka hatékonyságának javítása nélkül ugyanis nem lesz olyan üzleti terv, amely finanszírozhatóvá tenné a tevékenységet".

Arra a kérdésre, támogatja-e hogy a GYSEV több mint 600 kilométer vasútvonal üzemeltetését vegye át a MÁV-tól, azt válaszolta, ezt ugyan nem támogatja, ám megjegyezte: "nem szabad azt gondolni, hogy vasútvonalat csak a MÁV üzemeltethet". Elismerte ugyanakkor azt, hogy jelenleg is tagja a GYSEV felügyelőbizottságának, bár azt mondta, szerinte ez összeegyeztethető kormánybiztosi szerepvállalásával.

Rovatok