Index Vakbarát Hírportál

Feltámadnak az Ikarus buszok

2010. február 11., csütörtök 10:48

Heteken belül megkaphatja a gyártáshoz szükséges engedélyeket az új Ikarus autóbuszcsalád – írja a Figyelő. Egy Auto Rad Controlle Kft. nevű cég kezd Ikarus névvel buszgyártásba, közösen a márkatulajdonossal.

A Figyelő cikke szerint Mátyásföldön, abban az ipari parkban fogják gyártani, ahol a márka híres fővárosi üzeme, az „Ikarus Egyedi” is működött. Ám ezeknek a járműveknek az emblémán kívül már nem sok közük lesz a hajdani „szárnyas” buszokhoz.

A típusok gyártására és értékesítésére a szigethalmi Auto Rad Controlle (ARC) Kft. és az Ikarusbus Kft. 2009 szeptemberében hozott létre egy 5 millió forint jegyzett tőkéjű céget, a Magyar Autóbuszgyártó Kft.-t. Az ARC-t még 1989-ben alapította a Csepel Autógyár és egy gépjárműjavító kisszövetkezet főleg az Ikarus és más márkák alkatrész-kereskedelmére, autóbuszok felújítására.

A cég volt ikarusos szakemberekből áll nagyrészt, sokuk a gyakori szervizelésre szorult buszok „gyógyításával” kezdte a szakmát. Eleinte az ARC saját fejlesztése is a „hozott anyagra”, a hajdani 400-as Ikarus tökéletesítésére, rekonstrukciójára épült. A honlap szerint a cég 2005-ben vágott bele saját típusok fejlesztésébe és gyártásába. Eddig három, teljesen egyedi, alacsonypadlós, szóló és csuklós típust fejlesztett ki.

Az ARC-nek 2008 júniusa óta három magánszemély – Liptai Árpád László, Szász Károly István és Bíró Marina – a tulajdonosa, árbevétele abban az évben 1,1 milliárd forint, adózott eredménye 70 millió forint volt. Az Opten cégtárából megtudhattuk: közülük Szász és Bíró vesz részt a Magyar Autóbuszgyártó működtetésében is (egyébként mindhárman tulajdonosai a Lanta-Consulting nevű, szintén buszipari érdekeltségű cégnek).

A Széles Gábor nevével fémjelzett Műszertechnika Holding tulajdonában lévő Ikarusbus a márkát apportálta, s ezzel kisebbségi tulajdonrészt szerzett. Az újkori Ikarus-konstrukciókat itthon és a környező országokban szeretnék eladni, továbbá olyan országokban, ahol még emlékezhetnek a márkára: a FÁK-térségben és Észak-Afrikában – olvasható a Figyelőben.

Rovatok