Az állami úthálózat kezelésével és fejlesztésével foglalkozó cégek összevonásáról döntött a múlt héten a kabinet. A 1398/2011-es, a Magyar Közlöny november 18-i számában megjelent kormányhatározat szerint a „gyorsforgalmi úthálózat hatékony fejlesztése és mûködtetése, valamint az egységes úthálózat fejlesztés rendszerének létrehozása céljából” három nagy állami társaságnak kell egyesülnie rövid időn belül, az ezt szolgáló tulajdonosi döntést Fellegi Tamás fejlesztési miniszternek azonnali határidővel meg kell hoznia.
A kormány döntése három állami vállalatot érint: az út- és autópálya-építések, valamint uniós támogatással megvalósuló vasúti fejlesztések állami beruházóját, a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő (NIF) Zrt.-t, valamint két útkezelő céget, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt.-t és az állami közúthálózat kezelését végző Magyar Közút Nonprofit Zrt.-t (ez utóbbi 2005 elején alakult a korábban önálló tizenkilenc megyei közútkezelő társaság összevonásával).
A kormány döntése értelmében előbb a NIF Zrt.-nek kell beolvadnia az ÁAK-ba, majd az így létrejött társaságba fog beolvadni a Magyar Közút NZRt. Az, hogy a három társaságból létrejött utas mamutvállalat milyen néven működik majd, és ki lesz az első embere, a kormányhatározatból nem derül ki. A NIF elnök-vezérigazgatója Orosz Ferenc (az első Orbán-kormány idején a NIF jogelődjénél és az MFB-ben volt igazgatósági tag, illetve a BÁV vezérigazgatója volt 1998-1999-ben), a Magyar Közút első embere Kovács Ákos (korábban a Mahídnál és a Középületépítőnél volt), míg az ÁAK-é Bakó Attila (Betonút, Euroaszfalt).
A kormányhatározat rendelkezik arról is, hogy az ÁAK a „szabad pénzeszközeibõl összesen legfeljebb 30 milliárd forintot a folyamatban lévõ és elõkészítés alatt álló infrastruktúra fejlesztési célokra használjon fel”. Arról, hogy milyen fejlesztésekre költhető a pénz, és mire kellett volna eredetileg felhasználni, szintén nem szól a határozat.
Az összevonásra ítélt cégek közül a 47 milliárdos tőkéjű NIF-nél a cégnyilvántartás legfrissebb adatai szerint 320-an dolgoznak, a 13,4 milliárdos Magyar Közútnál 6452-en, míg a NIF-fel egy székhelyen működő 34 milliárdos tőkéjű ÁAK-nak 1162 alkalmazottja van. Az összevonással tehát egy csaknem 8000 embert foglalkoztató cég jöhetne létre – bár vélhetően az integráció bizonyos létszámcsökkentéssel jár majd együtt. Hogy mekkorával, azt nem tudtuk meg, erre és az üggyel kapcsolatos további kérdéseinkre várjuk a választ a fejlesztési tárcától.