A kerékpárosok szerint Tarlós visszahozná a Demszky-korszakot
Tarlós István tegnapi bejelentései közül alighanem a 3-as metróra költött összegek ragadták meg a legtöbb ember figyelmét, de elhangzott azért ott egy-két fontos dolog a kerékpározással kapcsolatban is. A Magyar Kerékpárosklub mai közleményében sorra vette az elhangzott állításokat, terveket. Szerintük a főpolgármester
a kerékpárt nem tekintik közlekedési eszköznek
és "a Demszky-korszakba kívánja visszafordítani a régióban egyedülálló biciklis fejlődést". A közlemény legfontosabb állításait alább olvashatjátok, a témával kapcsolatban elküldtük kérdéseinket a BKK-nak, ha megjöttek, természetesen kiposztoljuk azokat is.
Tömegközlekedés jelentősége. A főpolgármester „szélsőségesen tömegközlekedés-orientáltnak” nevezi Budapestet, az általa aláírt és dicsért Balázs Mór terv fejlesztési irányainak átírását jelentette be. A Kerékpárosklub szerint ezzel a közelmúlt kerékpárosbarát fejlesztései helyett a Demszky-korszakba kívánja visszafordítani a régióban egyedülálló biciklis fejlődést. Budapesten legtöbben közösségi közlekedéssel járnak munkába vagy iskolába, ezért érthetetlenek a főpolgármester szándékai.
Közlekedési eszköz. A kerékpárosklub a leghatározottabban tiltakozik az ellen, hogy nem tekintik közlekedési eszköznek a kerékpárt. A bicikli egy jármű, a járművezetők pedig minden közlekedési módon a legrövidebb utat választják. A kerékpározás előnye, hogy ezt lehetővé is teszi. Az élhető városfejlesztés kulcsa olyan kerékpárosbarát úthálózat kialakítása, amely biztosítja, hogy egyszerűen és gyorsan lehessen A-ból B-be eljutni. Ezzel szemben
- útirányjelző táblákat helyeznének el csomópontokban, melyekről a közlekedők megtudhatnák merre kell kerékpárral nagyot kerülni,
- a kerékpáros közlekedésre a “forgalom” kapacitásának csökkentőjeként hivatkoznak, miközben a kerékpár kis helyen is elfér, így ahol több a kerékpáros, ott növekszik az út kapacitása,
- felülvizsgálná az egyirányú utcák megnyitását kétirányú kerékpáros közlekedés számára, valamint várhatóan megszüntetné a belváros közös használatú busz és kerékpársávjait. A kétirányúsításoknál balesetveszélyre, a buszsávoknál a tömegközlekedés akadályozására hivatkoznak, de sajnos egyik érv sem igazolható adatokkal.
Közlekedési morál. Tarlós István és csoportja szerint a kerékpáros közlekedés morálja nem fejlődik párhuzamosan a kerékpáros infrastruktúrával. A baleseti statisztikák azonban éppen az ellenkezőjét mutatják: Budapesten az a nemzetközi trend látszik beigazolódni, hogy ahol több a kerékpáros, ott az egész közlekedés biztonságosabbá válik. A biciklis közösség mérései szerint a két keréken járók közt többségében vannak a jogosítvánnyal rendelkezők, a szabályos biciklilámpa-használat pedig általánossá vált.
Szmog. Mint írják: "Képzeljük el mi történne, ha csak a Kiskörúton zajló évente több mint egymillió kerékpáros utazást autóval tennék meg! A kerékpáros és közösségi közlekedés csökkenti a dugókat, ezáltal segíti a kényszerű okokból autózókat és az áruszállítást is."
Megbeszélés. A Magyar Kerékpárosklub az ország legnagyobb kerékpáros szervezeteként találkozót kezdeményezett Tarlós Istvánnal, melyen újratárgyalnák a felsorolt pontokat. A szervezet szeretné, ha a nyilvánosság is megismerhetné a főpolgármester keze alá dolgozó grémium tagjainak névsorát és az általuk készített dokumentumokat. A találkozón a Kerékpárosklub ismertetné azokat a szakmai anyagokat és adatokat, amelyeket a Tarlós István által felkért csoport nem ismert, vagy nem tartott fontosnak.
A teljes közleményt itt olvashatjátok.
FRISSÍTVE: Tarlós István közleményben reagált a Magyar Kerékpárosklub véleményére:
"Minden tiszteletem a Magyar Kerékpárosklubé, de az a határozott kérésem, ne magyarázzák szándékosan félre, amit mondtam, és ne riogassák ok nélkül a közvéleményt. Nyilvánvaló volt a sajtótájékoztatón, és ki is emeltem, hogy szó sincs arról, miszerint a saját ötleteimről beszélnék, és nincs is semmiféle előterjesztés. Egy szakmai grémium észrevételeiből idéztem és hangsúlyoztam, hogy nincsen szó kiérlelt állásfoglalásról. Semmi értelme tehát annak, hogy agresszív, megelőző kommunikációba kezdjenek. Az esetleges döntéseket széleskörű egyeztetések előzik majd meg, azt persze nem ígérhetem, hogy a Magyar Kerékpárosklub feltétlen, abszolút dominanciája minden más szakvéleménnyel szemben is maradéktalanul és mérlegelés nélkül érvényesülhet. A főváros arányos megoldást akar. Az idő előtti, hangos kiabálás felesleges, és nem is biztos, hogy célszerű."
A héten egyszer már megidéztük Demszky szellemét a Demszky-karókkal. Úgy látszik kár volt őt emlegetni, Tarlós úgy döntött, feltámasztja
Szerző: Kerékagy, 2015. december 12.