Index Vakbarát Hírportál

A Bubinál is menőbb az e-Bubi, de a legmenőbb a Bébi-Bubi!

2016.06.03. 14:13
A milánói közbringa rendszerben már gyerekbiciklik is bérelhetők, előbb-utóbb nálunk is lesz e-Bubi.

A milánói rendszer

Milánóban járva megnéztem az ottani közbicikli rendszert. A BikeMe 2008 végén indult, ma 280 állomáson már 4600 kerékpárt használhatnak az 1,3 millió lakosú város lakói. A használati díjak az indulás óta akciós budapesti árakkal megegyeznek: 36 euro egy évre, és az első fél óra ingyenes, így adódik az összevetés a Bubival.

A bringákról már messziről látszik, hogy nem 2 éve álltak munkába. A Bubi jóval átgondoltabb és kiforrottabb konstrukció, mint az olasz bicikli, ami a ráaggatott műanyag részek miatt eléggé buhernek tűnik. Igaz, így jobban illeszkedik az agyontört, összevissza szigszalagozott robogók  uralta városképbe. Először elcsodálkoztam, minek például egy kézvédő burkolat a kormányra, nem Finnországban vagyunk, aztán eszembe jutott, hogy az olaszok már akkor előveszik a pufidzsekiket, ha 22 fok alá süllyed a hőmérséklet.

Nagy előnye a milánói rendszernek, hogy 1000 elektromos bringát is kölcsönözhetünk. Ezek használata viszont már az első fél órára is pénzbe kerül, de az ezért levont 25 cent tulajdonképpen elhanyagolható, csak jelképes összeg összeg. Idén májustól viszont új, nagyon menő szolgáltatással rukkoltak elő: Bébi-Bubikkal! Egy felhasználó a saját biciklijéhez 3 gyerekbiciklit is kölcsönözhet pluszban, 6 és 10 év közötti, 40 kilónál könnyebb lurkóknak. Így például a szülő elmehet az iskolába a gyerekekért, aztán együtt tekerhet haza a család.

Lesz-e e-Bubi Budapesten?

Megkérdeztem Buppát, a magyar rendszer nagy ismerőjét: terveznek-e bővítést, lesz-e nálunk is e-bike, vagy gyerekbicikli. Buppa elmondta, hogy a Bubinál természetesen követik és ismerik a nemzetközi fejlesztéseket és trendeket, így az e-bike ötlete is felmerült. Pontos tervek és határidők még nincsenek, jelenleg az elektromos biciklik rendszerbe illesztésének módján gondolkodnak. Buppa például nem a belvárosi forgalomban tudná elképzelni őket, inkább ráhordószerepet szánna nekik, így a város külsőbb pontjairól is be lehetne tekerni a tágabb belvárosba, vagy nagyobb tömegközlekedési csomópontokig. Például ha a Dózsa György úti metrónál lenne elektromos végállomás, oda a külsőbb, újpesti e-bike pontokból könnyebben el lehetne jutni, majd ott átváltani a sima Bubira.

Gondot jelent, hogy az elektromos biciklik töltése nem túl gyors, ezért az állomásokon több biciklit kell elhelyezni, hogy legyen idő telepattintani az akksikat. Kérdéses a téli használat is, a hideg miatt akár pár óra alatt is lemerülhetnek a bringák, ezért érdemes lehet inkább zárt, fűtött épületben elhelyezni őket. De a trend adott, és Buppa biztos benne, hogy előbb utóbb nálunk is megjelennek az elektromos közbringák.

Lesz-e Bubi fejlesztés, merre tart a rendszer?

Az utóbbi időkben a főváros mintha kissé kevésbé venné figyelembe a bringások érdekeit, így adódik a kérdés: lesz-e továbblépés a Bubiban? Jó hírünk van, a bringás terror folytatódhat! A Széna téri állomás lesz a 100. beüzemelt dokkoló, és idén még a tervek szerint 15 új állomást adnak át, egyrészt tágítják is a kört, másrészt sűrítik is a pontokat, valamint 140 új bringa is kerül a rendszerbe. A 2014-ben 76 állomással índult a Bubi, jövőre ez a szám megduplázódhat.

Tarlós egy olyan aktivista, aki a 40 évvel ezelőtti trendet nyomja


Rovatok