Index Vakbarát Hírportál

Mit szólnál egy céges bringához?

2016.07.01. 10:38

Sokan a mindenhová csapzottan érkező bringásokra gondolnak először, amikor azt hallják, hogy néhány cégnél és önkormányzatnál hamarosan kerékpárra cserélhetik a hivatali autókat. Pedig bizonyos munkakörökben és városon belüli távolságokhoz sokkal jobb a bringa. Az ötlet terjedőben van, kérdés, hány helyen veszik majd át.

Látszólag két, egymáshoz nem kapcsolódó bringás hír landolt a postafiókomban a minap. Az egyik szerint, Óbuda önkormányzata tíz, hagyományos városi kerékpárt adott a kerületben dolgozó szociális munkásoknak, és négy, elektromos rásegítésű bringát fognak tesztelésre. Utóbbiakat a hivatali dolgozók használhatják és lehet, hogy a jövőben ilyen pedál-elektromos (pedelec) hajtású gépeket használnak majd autó helyett, ha a belvárosban akad dolguk. Nem új dolog ez Óbudán, mert 2009 óta már több részletben vásároltak 20-30, szabadon használható dolgozói kerékpárt, aki a hivatalnokok közül sokat teker, annak Erzsébet utalvánnyal fizetnek, és az önkormányzat négyszer is elnyerte a Kerékpárosbarát munkahely címet.

Egy pedelec-rendszerű kerékpár legalább félmillió forintba kerül, ami egy a magyar pénztárcához képest kisebb vagyon, de egy autó sokkal drágább, ráadásul a fenntartása is költségesebb, miközben jó időben messze nem ideális a budapesti forgalomban és Budapesten rengetegen üldögélnek egyedül az autójukban a munkába menet.

A rásegítős kerékpár, az elektromos támogatás mértékétől függően akár több mint száz kilométert is megtehet, mielőtt lemerül az akkumulátor, utána néhány órán belül egy fali konnektorról simán feltölthető. Tekerni mindig kell, de a nyeregben ülő dönthet, hogy mekkora erőfeszítést vállal az előrejutásért, így nem kell leizzadnia, ha nem sportolni, csak közlekedni szeretne.

Itt, a Kerékagyon is többször írtunk már hasonló megoldásokról és most úgy tűnik, valóban a villanymotorral kiegészített bringák forradalma zajlik ezekben az években, igaz, egyelőre Európa gazdagabb országaiban. A Telenor szintén a napokban tartotta több éve létező, mobiltechnológiákkal kapcsolatos rendezvényét, az Okostelefon Akadémiát, amelyen ezúttal bringás előadás is volt. 

Ezen többek közt arról volt szó, hogy a közeljövő rásegítős bringáira már olyan fedélzeti miniszámítógépek kerülnek, amelyeken nem csupán a rásegítés mértékét, az akkumulátort töltöttségét vagy éppen a megtehető távolságot követhetjük, de egy mobilnetes SIM-kártya és beépített GPS segítségével távolról is követhetővé válik majd a bringa.

Ez jó lehet azoknak a cégeknek, akik az autóflotta egy részét váltanák ki ilyen kerékpárokkal, mert az okos eszközt használva a központban is mindig tudhatják, hogy pontosan hol teker a kolléga, de a rendszer a tolvajok ellen is hasznos, ahogy azt az egyszerű nyomkövetővel védett, budapesti Bubi bérbringák esetében is láthatjuk. 

A német Bosch járműipari cég két éve bemutatott Nyon rendszere a felsorolt lehetőségeken kívül navigálásra is alkalmas, összekapcsolható az újabb mobiltelefonokkal, így például megjeleníthetők rajta az sms üzeneteink, de képes követni a bringás pulzusát és vérnyomását is, hogy használója ne hajtsa túl magát, amikor éppen a munkába igyekszik. A menet közben keletkező adatokat utólag elemezheti, vagy áttöltheti a mobiltelefonjára, illetve megoszthatja a közösségi oldalakon, ahogy azt az Endomondo vagy más ingyenes telefonos applikációkkal is teheti. 

Az elektromos rásegítő rendszereket, és az egyre fejlettebb bringás miniszámítógépeket gyakran éri kritika, mondván, csökkentik a bringázás élvezeti értékét és eltunyul aki ilyet használ. Pedig a helyzet ennél árnyaltabb: a céges és önkormányzati bringaflották megjelenése olyanokat is nyeregbe ültethet, akik most alig mozognak és tömegközlekedéssel vagy autóval araszolgatnak az otthonuk és a munkahelyük közt, nem túlságosan jó az erőnlétük, de szívesen bringáznának egy kicsit, némi villanyos támogatással. 

A Magnet közösségi banknál nincs hagyományos cégautó flotta, írta meg nekünk a cikket olvasva a bank marketingvezetője, mert autók helyett minden esetben kerékpárokat adnak a dolgozóknak, és minden bankfiók mellett bringatárolókat szereltek fel.

Céges kerékpárokból álló miniflottát öt éve a CIB Bank is üzemeltet. A cég összesen nyolc Gepida Reptilla 100 típusú városi kerékpárt állított be a dolgozói részére, melyek közül hatot Budapesten, egyet Pécset, egy másikat Miskolcon használhatnak a dolgozók. Ez önmagában nem nagy mennyiség, de a bank székházaiban kerékpáros öltözőkkel, öltözőszekrényekkel, zuhanyzóval és a dolgozók saját kerékpárjaihoz biztosított, olcsó karbantartási szolgáltatással próbál minél több embert tekerésre ösztönözni.  



Rovatok